Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Velgen - J & ET ?

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Vraagje over banden en velgen,

Laat ik stellen dat ik al heel wat verhalen gelezen heb hier op het forum over dit onderwerp!

In één van de verhalen stond dat het, het beste zonder aanpassingen voor 33*10,5 en achter 33*12,5 was voor een mooi optisch gezicht hierbij werden velgen 8 J genoemd hier neig ik naar.

Toch heb ik een paar vragen:

Ik heb nu nog de standaard velgen er onder zitten die zijn 6,75 J wat kan daar maximaal voor breedte op?(ik heb nu 3 keer 9,5 en 1 keer 10,5 eronder!)

Stel dat 10,5 geen probleem is op 6,75 J wat is dan wel het nadeel tav het advies in het verhaal van 8 J?

Als 6,75 J wel een probleem is en ik vier velgen moet kopen wat wordt dan het probleem als ik voor ook 12,5 doe?

Zijn er ook velgen net zo als de originele maar dan 8 J?

Ik heb in totaal 6 velgen waarvan 5 identiek echter 1(nu links voor)is anders ik leg het maar als volgt uit, stel dat je op de velg een wieldop plaatst dan steekt de wieldop van die ene velg meer uit de velg als de andere 5 waar komt die vandaan of moet ik er nog zo’n één hebben?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


Groet Arie
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Velgen - J & ET ?

Bericht door Henk_W200 »

Ik heb zelf 8J velgen 16 inch , met 33 inch banden
Die banden kunnen om een 8 tot 9,5 inch brede velg .

https://www.wee200.nl/w200_tips/band_velg/band_velg.htm

Velgen heb ik bij http://www.tyra.nl gekocht
Banden via via

Band is 305mm breed = 12 inch breed

15 mm profiel :p

https://www.wee200.nl/w200_tips/onze_w2 ... ie_nu.htm
groetjes Henk_W200
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

In principe kun je brede banden gewoon op smalle velgen monteren (bijvoorbeeld 12.5" banden op een 6" velg). Nadeel is vaak dat de auto dan erg zoekerig wordt in de besturing. Je rijdt dan eigenlijk op 4 ballonnen welke erg makkelijk zijdelings gaan rollen.
Andersom kan ook: een smalle band op een brede velg (10.5" band op een 8 of 10" velg). Het is dan erg moeilijk om de hielen van de band op hun plaats op de velg te krijgen.
Daarom geeft elke bandenfabrikant een advies wat betreft de velgbreedte. Je kunt hierbuiten gaan, maar heeft wel voornoemde risico's.
Gerhart
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Wat Gerhart zegt klopt volgens mij wel!

Als je banden 12.5 breed zijn moet je velg niet smaller zijn als j8, j10 is helemaal perfekt!

Als je smaller gaat belast je de band verkeerd!
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

ik ben op zoek naar een mooi croom velgje met een 33" 12.5 band.met al die cijfertjes van hier boven snap ik er niet veel meer van.
WELKE VELG NEEM IK NU HET BEST?
een nieuwe velg(4stuks dus)en een setje nieuwe 33" 12.5 banden wat moet dat kosten?
dit alles moet op een 8 bout as passen vooraan dana 44 en achteraan een dana 60.

wie heeft email adresjes waar ze velgen verkopen,nieuwe!!
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

De J staat voor de velgbreedte (in Inches)
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

De foto is gepikt van https://www.wee200.nl
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Nou, dan gelijk maar alles even uitleggen.

wieldiameter
Is waarschijnlijk vrij duidelijk; is de maat gemeten aan de buitenste rand.
Op onze Dodgen (W/D200) zitten standaard 16.5" wielen. Andere geschikte diameters:
- 16" in sommige gevallen; let op dat ze niet tegen de remklauwen aanlopen. Staal is meestal geen probleem; kies voor aluminium liever 17".
- 17" en groter
Let wel op dat het 16.5" wiel (en band) steeds zeldzamer wordt. Als je toch alles nieuw koopt, kies dan voor 16" of 17". Deze maten hebben nog een voordeel: door hun constructie zal de band er niet zo gemakkelijk aflopen als bij het 16.5" wiel. Dit vooral als de band afgelaten is bij terreinrijden.

wielbreedte
Zoals Robbie al aangegeven in de tekening; dit is de maat binnen de randen.
Standaard bij onze W/D200 is 6.5J; is gelijk aan 6.5"
Breder kan; als de breedte van de band groter wordt, moet ook het wiel breder worden. Houdt altijd rekening met de maat die de bandenfabrikant aangeeft.

bolling, "off-set" en "back-space"
Bolling en "off-set" betekent allebei hetzelfde; de afstand van het montagevlak van het wiel tot het hart van het wiel. "Back-space" is de afstand gemeten van binnenkant wiel tot het montagevlak.
Zie ook tekening.
Let dus op dat je de bolling/"off-set" en dus "back-space" niet verandert, anders krijgen je lagers het zwaar te verduren.

boutcirkel
Is de steekcirkeldiameter van de bevestigingsbouten.
Meestal wordt het volgende vermeld: 8 op 6.5. Dit wil zeggen: 8 bouten op een steekcirkeldiameter van 6.5". Dit is de maat van de W/D200.

kerngat
Is de diameter van het gat midden in het wiel. Bij onze W/D200 belangrijk omdat de achternaaf vrij groot is. Een Chevrolet-wiel past niet; een Ford-wiel wel op onze achteras.




Edited By Gerhart on 1201117894
Gerhart
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi Gerhart,

Allereerst bedankt voor de uitleg de mogelijk en onmogelijkheden van het J verhaal na ook een rondje bandenleveranciers op het web is mij nu duidelijk.
Klein vraagje nog, weet jij ook de ET waarde van de standaard velg van de W200
Dan kan ik kijken of ik vijf goede en één verkeerde of net andersom heb?

Groet Arie
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Arie, de bolling/off-set van een standaard W/D200 wiel is +18 mm.
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ter info, kan je altijd naar verwijzen

http://fcapri.homelinux.com/rims.htm

heb ik zelf eens gemaakt, moet nog beetje aangepast en ingekleurd worden maar t komt er niet meer van.
volgens verschillende mensen is het wel heel duidelijk
bosch
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 jun 2007 12:35
Locatie: dalfsen

Bericht door bosch »

hallo,iemand ervaring met 3 stoelen in een w200 in plaats van een bank?
vrgr willem
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

je zit in ieder geval niet erg lekker, in dit topic ???
maak maar een nieuw onderwerp aan dan krijg je wat meer reacties denk :laugh:
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Bericht door Nawt »

Arie schreef:Vraagje over banden en velgen,

.......
Ik heb in totaal 6 velgen waarvan 5 identiek echter 1(nu links voor)is anders ik leg het maar als volgt uit, stel dat je op de velg een wieldop plaatst dan steekt de wieldop van die ene velg meer uit de velg als de andere 5 waar komt die vandaan of moet ik er nog zo’n één hebben?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


Groet Arie

Beste mensen,

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik 4 identieke velgen onder de w200 heb zitten.

- deuhu - denk je dan vast.

Het gaat even om de ET waarde. (off set)

Hierdoor steken de banden op de vooras verder naar buiten dan die op de achteras. Zelfs een beetje buiten de wielkast.
Vraag: "is dat normaal / "standaard"? (voor zover standaard want de standaard velgen zitten er niet meer op). Hebben jullie dat ook?

Het gaat om de volgende velgen: Mangels T 9,75x16.5 - 1475, made in Brasil 9/95.

Mocht iemand een setje hebben liggen met een hogere ET waarde (dus velgen die verder naar binnen staan na montage) dan heb ik interesse / wil ik wel ruilen. Kans is klein, maar je weet maar nooit.

fototje van de betreffende velg.




Edited By Nawt on 1286911446
ThijsH
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:49
Locatie: zijtaart [NB]

Bericht door ThijsH »

ik heb momenteel 4 stuks 16,5x9,75j velgen en ook bij mij steken ze voor iets meer uit als achter.
had eerst 2 16,5x 8,5j voor en 16,5x9,75j achter en dan was dit eigelijk niet echt het geval.

dus als je 4 dezelfde hebt is dit dus normaal.
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Achteras is smaller dan de vooras.
Om dit op te lossen kan je achter een negative offset plaatsen,zodat het zicht,als je er achter rijdt gelijk lijkt,en niet dat je denkt, dat de achteras er scheef onderzit.
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Plaats reactie