Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trekhaak Trouble, Hoe zit het nu? - Duidelijkheid eens en voor altijd!

beundehaas
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
Locatie: eenrum

Bericht door beundehaas »

heey tino,


ken je een van de vorige eigenaren van die dodge? zelf heb ik hem hier in de buurt gekocht.
ik rij er nu mee in het hoge noorden, en heb er veel bekijks mee :D .

mazzel,

klaas-jan (beundehaas)
groet'n oet ainrom
tino
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 sep 2006 22:33
Locatie: lisse
Contacteer:

Bericht door tino »

Hey,

Ja een van de vorige eigenaren was een buurman van m'n vader.
Die heeft hem wel aardig lang gehad,daarna heeft ie nog een jaartje rondgereden in Lisse.
Ik vind het een onwijs coole dodge!!! :cool: :cool:
Vind het ook niet raar dat je veel bekijks hebt, :p :p
die dodge is echt super hoog!!

Veel plezier ermee!!
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

Hallo
En hoe is het nu afgelopen met de trekhaken ?????
De RDW wil mijn trekhaak namelijk niet goedkeuren.
Groet Jan
beundehaas
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
Locatie: eenrum

Bericht door beundehaas »

hallo dtbers,


ik ben nog wel even bezig geweest met de trekhaak maar ze doen allemaal zo moeilijk bij het rdw, geen type goedkeuring enz, alleen maar ge****.
dus rijd ik nog steeds illegaal rond, in de tussen tijd is er ook een andere autoambulance gekomen :D die is nog breder dan de dodge. wie heeft er al wel vorderingen gemaakt met het rdw en de trekhaken???

groeten,

klaas-jan
beundehaas
groet'n oet ainrom
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Heeft er de rest van vorig jaar en dit jaar nog iemand iets met trekhaken gedaan? Ik ga er onderhand ook mee aan de slag. Zijn er trouwens trekhaken op kenteken bekend met een trekgewicht van 350 kg?
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Hallo Dodgers,

Voordat mensen aankomen met "gebruik de zoekfunctie" wil
ik allereerst zeggen dat ik deze al gebruikt heb, maar geen
passend antwoord gevonden.

Nu komt het,

Ik wil een trekhaak onder mijn dodge monteren, en tevens
op kenteken laten zetten, maar zie door alle verhalen de
bomen door het bos niet meer.

Ik heb inmiddels de tekening van Tonnie gevonden, en wil
deze gaan gebruiken (tenzij iemand er één heeft MET
krachtberekeningen) voor het maken van de trekhaak,


Nu wil ik graag van jullie hetvolgende weten,

Wie heeft een trekhaak onder zijn W200,(gekeurd), en wat
mag je trekken, (en of er iemand is die inmiddels 3,5 ton
mag trekken).

Ook wil ik graag weten hoe (stap voor stap) ik de trekhaak
op kenteken kan krijgen!

(wellicht dat niemand het antwoord weet, maar ben
vastbesloten om eens en voor altijd een duidelijk antwoord
te vinden/formuleren). Als het uiteindelijk gelukt is, zal ik
dan ook in dit topic precies vertellen hoe ik het gedaan
heb/voor elkaar gekregen heb!

alvast bedankt, en ben benieuwd, Laurens




Edited By Laurens on 1259527286
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb wel een trekhaak aan mijn Dodge, maar geen trekgewicht op het kenteken. En dat wil ik er ook wel graag op hebben.

Dit is wat ik inmiddels weet:
Gaat het om een auto met NL typegoedkeuring, dan is het simpel: Je stuurt je kentekenbewijs naar de RDW in Veendam, en zij zetten het trekgewicht er op, en ze sturen het naar je terug. Klaar.

Hier hebben we dus probleem nummer 1: De Dodge W200 heeft geen NL typegoedkeuring. Dus wat zegt de RDW: Staat niet in onze database, dus je moet het kenteken opsturen samen met een officiele verklaring van de importeur, waarop staat hoeveel de auto mag trekken volgens de fabrikant.

En dan kom je op probleem nummer 2: De Dodge W200 is nooit officieel geimporteerd en op de NL markt gebracht, dus de NL importeur kan je niet aan zo'n verklaring helpen. Ze hebben de gegevens niet van deze auto.

En daar houd het op.
Wat ik nu wil proberen is de customer service van Dodge in de USA te schrijven, en hopen dat we via hun aan zo'n verklaring kunnen komen.
Dan kan ik die met het kenteken naar de RDW sturen.

Om te beginnen, weet iemand toevallig wat de fabriek indertijd opgaf als max trekgewicht? Maximum trailer towing capacity noemen ze dat. Ik heb gezocht in mijn 1977 service manual, maar daarin kon ik het niet vinden.
Als iemand die cd met W200 gegevens bezit, wil die daar dan eens op zoeken voor mij? Of als iemand toevallig een originele sales brochure heeft (folder) daar staat het soms ook in vermeld bij de technische gegevens.

Ik hoop minimaal 2700kg als trekgewicht te krijgen. Het liefst 3500kg natuurlijk. Ik weet dat er een enkele W200 in NL rond rijdt met 3500 kg trekgewicht op het kenteken.

Wie weet als we zo veel mogelijk gegevens verzamelen, dat we collectief bij de RDW kunnen aankloppen om het voor elkaar te krijgen?
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hoi Laurens,


stappen:
1. Tekening (van een bij de RDW bekende carosseriebouwer kan wel helpen)
2. Uiteraard de trekhaak maken / laten maken
3. Keuring bij de RDW, zij sturen de papieren op en stellen het maximaal te trekken gewicht vast, hier heb je dus beslist geen invloed op!
4. Je krijgt je kenteken terug met de vermelding:
Maximum te trekken massa: ongeremd 750kg, geremd: 2380Kg (bij mij)

Eisen met betrekking tot trekhaken zijn:
er zijn twee uitvoeringen trekhaken, te weten:
- een ongekeurde uitvoering
- een type goedgekeurde uitvoering

De maximum toegestane massa van de aanhangwagen en de maximaal toegestane verticale kogeldruk wordt door de automobielfabrikant bepaald en door RDW worden deze waarden gehanteerd bij de typegoedkeuring van de trekhaak.

Beide uitvoeringen trekhaken moeten worden gemonteerd volgens het montagevoorschrift van de trekhaakfabrikant.
Met de ongekeurde trekhaak mogen aanhangwagens met een ledige, massa plus belading :< 750 kg worden getrokken.
Met de typegoedgekeurde trekhaak mogen aanhangwagens met een ledige massa plus belading > 750 kg en < 2000 kg worden getrokken indien:

de trekhaak na montage door RDW is gekeurd op de juiste montage en bevestiging.
en dat na goedkeuring door RDW een aanvullingsblad bij het kentekenbewijs is verstrekt

Uit het typeplaatje op de trekhaak blijkt dat de trekhaak type gekeurd is. Dit plaatje vermeldt de verticale kogeldruk en de D-Waarde. De D-Waarde is de maat voor de belastbaarheid van de trekhaak. Hoe hoger de D-waarde hoe hoger de belastbaarheid. De belasting van de inrichting is afhankelijk van de massa van de kampeerauto en van de massa van de aanhangwagen. Sinds april 1998 staat het maximale aanhangwagengewicht bij nieuw geregistreerde kampeerauto's op het kentekenbewijs deel I vermeldt. Bij kampeerauto's met een trekhaak die voor april 1998 een kentekenbewijs hebben gekregen staat het maximale aanhangwagengewicht op het aanvullingsblad
Bron: Mobikit.nl



Verder schreef ik nog:
Aantekening, voor een W200 bestaat geen typegoedgekeurde trekhaak, deze dient dus altijd door de RDW gekeurd te worden als je meer wilt trekken dan 750kg.

Bij eigenbouw: Altijd laten keuren, verzekeringen kunnen namelijk heel onaardig zijn als je een ongeluk veroorzaakt ten gevolge van een niet gekeurde trekhaak.

Ik heb mijn trekhaak op maat laten maken door een carosseriebouwer die ook veel marktwagens maakt. Kosten destijds 500 gulden.
Tesamen met gestempelde bouwtekening naar RDW geweest en nu staat er een vermelding op mij kenteken van het maximum te trekken massa: ongeremd 750kg, geremd: 2380Kg
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Duidelijk verhaal Tonnie !

Ik moet mij hier ook eens mee bezighouden.. ik wil graag een autotrailer gaan trekken met de Dodge maar wil gewoon dat spul op kenteken hebben staan om gezeur achteraf te voorkomen.
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Nog even dit:
Er zijn inderdaad W200's met een trekhaak die tot max 3500kg toegestaan is.
Dit komt omdat deze Dodge's uit Duitsland zijn geimporteerd, waar ze deze vermelding al op kenteken hadden.
In zo'n geval moet de RDW deze gegevens overnemen en heb je dus wel een trekhaak waar je max. 35ookg mee mag trekken.
De oplossing is dus:
Je Dodge naar Duitsland exporteren.
Daar een typegekeurde trekhaak laten monteren.
De hele zooi door de Tuv laten keuren en op het (Duitse) kenteken laten zetten.
Daarna je Dodge weer importeren en op kenteken laten zetten.
Het kost je wat tijd en moeite, maa dan is het voor elkaar.
Als er nu in Duitsland een DTB-lid is die hieraan kan/wil meewerken, kunnen we misschien een leuk systeempje in elkaar zetten.
Vrijwilligers?
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Dat klopt Rob. Hier heb ik ook over gelezen. Er is wel een bedrijf in NL die dit kan regelen. Is inderdaad vrij prijzig: ongeveer 1500 á 2000 euro. En dan hangt het nog af van de goedheid van die duitse tuv keurmeester hoeveel trekgewicht het word. Kan dus zomaar tegenvallen met bv 2000 kg.

Om een begin te maken heb ik zojuist eens gebeld met de RDW hoe het zit.
Zoals Tonnie in het verleden gedaan heeft, dat gaat niet zomaar meer volgens hun.
Het trekgewicht op het kenteken is tegenwoordig een pure administratieve handeling. Met de trekhaak op zich heeft de RDW niets te maken zeggen ze. Zodra je het trekgewicht op het kenteken hebt, ben je zelf verantwoordelijk dat je een deugdelijke trekhaak monteerd. De RDW kijkt hier niet naar.

Dus het is niet de constructie van de trekhaak die het trekgewicht bepaald, maar wat de auto volgens de fabrikant mag trekken. Dus het hangt af van de sterkte van het chassis, motor en overbrenging.

De RDW medewerker vertelde mij dat een verklaring van de importeur voldoende is. Ik zei dat de W200 nooit is ingevoerd door de importeur, en zij dus geen gegevens hebben over deze auto.
De RDW medewerker adviseerde mij om het toch eerst via de importeur te proberen, wellicht dat zij het bij de fabrikant konden opvragen.
Dus nu ga ik het eerst nog eens bij Chrysler-Dodge-Jeep NL proberen.
Als dat niet lukt bel ik naar het Dodge Customer Center in de USA om het daar te proberen.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Ik ben ook vannuit hier druk bezig, heb inmiddels contact gehad met Chrysler (nl),

zij gaan voor mij kijken wat ze kunnen doen, hier hebben ze alleen wel mijn chassisnummer voor nodig (maar dat kan geen kwaad volgens mij, of moet ik dit niet doorgeven?).

(eindelijk wat schot en duidelijkheid in de zaak)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

O, was jij dat dus. Dacht ik al.
Ik belde net met Chrysler NL en de dame vroeg of ik toevallig ook al een email had gestuurd met dezelfde vraag over een 76er W200. Ik zei: nee, dat niet, maar er zijn er wel meer mee bezig dus ik heb wel een idee wie dat is. Heb dus ook maar gezegd dat er heel veel Dodge eigenaren zijn die het trekgewicht op kenteken willen.
Ik heb mijn chassisnr doorgegeven, en ze gaat het 1 en ander proberen. Ik word er nog over terug gebeld.
Laten we hopen dat het gaat lukken....
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

OK perfect, dan geef ik die van mij via de mail even door, dan hebben we misschien dubbel kans:P
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

bij mij is het simpel, gewoon de gegevens van de dodge overnemen.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
onderaan staan beide getallen
MTMS (maximum toegelaten massa sleep) = 5610kg
MTM = 3500kg

zwaarste aanhanger is dus 5610kg - 3500kg = 2110kg en dat heb ik dus ook als trekgewicht op de papieren (belgie). hebben jullie zo geen plaatjes onder de motorkap of op het dashboard hangen?




Edited By fcapri on 1259601199
Plaats reactie