Accu - Wie weet wat voor type accu ik nodig heb
Hoi Allemaal!
Na alle startproblemen(zie andere vraag van mij in elders in het forum, ben ik tevens nog mee bezig, maar schiet niet op vanwege het weer:( ) is nu ook nog eens mijn accu overleden.:( Weet iemand misschien wat voor 1 er normaal in zit, en of het misschien beter is als ik er een zwaardere qua ampere's in zet, Heeft er iemand misschien ervaring mee?
Groeten
Richard
Op de accu die overleden is staat niet hoeveel ampere deze is..vandaar mijn vraag dus.
(Bewerkt door RicoP98 at 3:16 pm on April 20, 2001)
Na alle startproblemen(zie andere vraag van mij in elders in het forum, ben ik tevens nog mee bezig, maar schiet niet op vanwege het weer:( ) is nu ook nog eens mijn accu overleden.:( Weet iemand misschien wat voor 1 er normaal in zit, en of het misschien beter is als ik er een zwaardere qua ampere's in zet, Heeft er iemand misschien ervaring mee?
Groeten
Richard
Op de accu die overleden is staat niet hoeveel ampere deze is..vandaar mijn vraag dus.
(Bewerkt door RicoP98 at 3:16 pm on April 20, 2001)
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
ik heb in het verleden problemen met starten gehad i.v.m. een slechte ontsteking. daardoor begaf mijn (toch al slechte) accu het op een gegeven moment. ik heb er nu een vrachtwagenaccu in zitten (12v 170ah en 700a startstroom) en zit nooit zonder stroom. De accu moest ik nu wel dwars onder het voorscherm zetten i.v.m. plaatsgebrek. Ik zou gaan voor een redelijk zware accu met in ieder geval een hoge startstroom. Misschien zijn er nog andere electro- experts (frans!) die een ander advies hebben. bij mij werkt bovenstaande perfect.
succes robbert peter
succes robbert peter
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
De Dodge stelt niet zo'n hoge eisen aan de accu. Ikzelf heb er een 44 Ah in zitten (tamelijk klein) maar dat werkt prima. Een Dodge heeft een lage compressie dus de startmotor heeft er ook niet zo veel werk aan.
Het aantal Ah (Ampere/uur) zegt nauwelijks iets over het starten zelf, alleen maar hoelang je daar mee door kan gaan tot de accu leeg is. Een 44 Ah accu geeft het bijvoorbeeld na twee minuten voortdurend starten op, een 88 Ah accu kan hem vier minuten lang rondzwengelen. Als je Dodge goed start dan heb je niet zo'n grote accu nodig.
Een grote accu (bijvoorbeeld 170 Ah) is door de dynamo van de Dodge nauwelijks vol te krijgen; daar doet ie echt een dag over. Ok, je zal hem normaal nooit leeg maken, dus hij is sneller vol, maar als je hem toch maar voor een klein gedeelte gebruikt, waarom dan de rest van dat lompe gewicht meezeulen?
Kun je gratis of heel goedkoop een grote accu krijgen, ach, kwaad kan het niet. Maar kost het geld dan zou ik het realistisch houden. Tijdens het rijden merk je niets van een grote accu dus dat geld kun je beter gebruiken voor iets waar je meer lol van hebt...
Accu's gaan meestal stuk omdat er een plaat krom trekt of zoiets, dus heelaas gaat een grotere accu ook niet langer mee dan een kleine (in tegendeel zou ik zeggen).
Sommige mensen monteren een grote accu omdat als ze met extra lampen aan rijden ze de volgende dag niet meer kunnen starten. Maar die mensen hebben mijn artikel (amperemeter e.d.) niet gelezen. Een grotere accu is een slechte oplossing voor dat probleem.
Kortom, hou het simpel. De rest van de electrische installatie van een Dodge is (helaas) ook niet veel krachtiger dan die van een lelijke eend; het moet dus wel een beetje in balans blijven. Maar we hebben dan ook geen achterruitverwarming, stoelverwarming, electrische koelventilatoren, etc. dus wat geeft het?
44 Ah is echt genoeg.
Groeten,
Frans Veldman
Het aantal Ah (Ampere/uur) zegt nauwelijks iets over het starten zelf, alleen maar hoelang je daar mee door kan gaan tot de accu leeg is. Een 44 Ah accu geeft het bijvoorbeeld na twee minuten voortdurend starten op, een 88 Ah accu kan hem vier minuten lang rondzwengelen. Als je Dodge goed start dan heb je niet zo'n grote accu nodig.
Een grote accu (bijvoorbeeld 170 Ah) is door de dynamo van de Dodge nauwelijks vol te krijgen; daar doet ie echt een dag over. Ok, je zal hem normaal nooit leeg maken, dus hij is sneller vol, maar als je hem toch maar voor een klein gedeelte gebruikt, waarom dan de rest van dat lompe gewicht meezeulen?
Kun je gratis of heel goedkoop een grote accu krijgen, ach, kwaad kan het niet. Maar kost het geld dan zou ik het realistisch houden. Tijdens het rijden merk je niets van een grote accu dus dat geld kun je beter gebruiken voor iets waar je meer lol van hebt...
Accu's gaan meestal stuk omdat er een plaat krom trekt of zoiets, dus heelaas gaat een grotere accu ook niet langer mee dan een kleine (in tegendeel zou ik zeggen).
Sommige mensen monteren een grote accu omdat als ze met extra lampen aan rijden ze de volgende dag niet meer kunnen starten. Maar die mensen hebben mijn artikel (amperemeter e.d.) niet gelezen. Een grotere accu is een slechte oplossing voor dat probleem.
Kortom, hou het simpel. De rest van de electrische installatie van een Dodge is (helaas) ook niet veel krachtiger dan die van een lelijke eend; het moet dus wel een beetje in balans blijven. Maar we hebben dan ook geen achterruitverwarming, stoelverwarming, electrische koelventilatoren, etc. dus wat geeft het?
44 Ah is echt genoeg.
Groeten,
Frans Veldman
-
- Site Admin
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06 mar 2004 09:37
Volgens mijn originele 'shipping order' vanuit de Dodge fabriek naar het Amerikaanse leger was er de volgende accu gemonteerd BATTERY 475 AMP COLD CRANK, wat dus wil zeggen dat hij in ieder geval een startstroom van 475 ampere moet kunnen leveren, in Europa heeft men het meestal over een accu van xx AH ofwel AmpereUur. In Amerika geeft men de startstroom bij koed starten aan.
groet
Tonnie
groet
Tonnie
<table border="0" summary="">
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
</table>
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
</table>
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
AMP is een merknaam, en misschien betekent het hier NIET Amperes.
475 Ampere startstroom lijkt me belachelijk veel. Dat komt overeen met zo'n 5 KiloWatt. Nou, zoveel lust het startmotortje van een Dodge niet hoor! Dat lijkt me echt heel sterk!
De motor van een Dodge lijkt met 5.2 Liter wel groot, maar dat zegt niets over hoe moeilijk hij rond te krijgen is. De compressie zegt veel meer, en een Diesel van 1.6 Liter heeft om te starten een grotere accu nodig dan een Dodge 5.2 Liter. Overigens mag je voor een Diesel zo'n 250 Ampere startstroom rekenen.
Maar goed, STEL dat de Dodge 475 Ampere startstroom nodig heeft. Een 44 Ah accu kan dat een paar minuten volhouden, dus dat lijkt me ruim voldoende.
Groeten,
Frans Veldman
475 Ampere startstroom lijkt me belachelijk veel. Dat komt overeen met zo'n 5 KiloWatt. Nou, zoveel lust het startmotortje van een Dodge niet hoor! Dat lijkt me echt heel sterk!
De motor van een Dodge lijkt met 5.2 Liter wel groot, maar dat zegt niets over hoe moeilijk hij rond te krijgen is. De compressie zegt veel meer, en een Diesel van 1.6 Liter heeft om te starten een grotere accu nodig dan een Dodge 5.2 Liter. Overigens mag je voor een Diesel zo'n 250 Ampere startstroom rekenen.
Maar goed, STEL dat de Dodge 475 Ampere startstroom nodig heeft. Een 44 Ah accu kan dat een paar minuten volhouden, dus dat lijkt me ruim voldoende.
Groeten,
Frans Veldman
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Ja, dat vind ik nou een groot nadeel van zo'n automaat. Als de startmotor het niet doet is het einde oefening, aanslepen o.i.d. is er niet bij.
En als de motor onverhoopt afslaat en niet meer wil starten midden op een kruispunt dan kun je niet even op je startmotor naar de berm hobbelen.
Gelukkig hebben we de tussenbak nog, want anders zou je de Dodge niet eens mogen slepen.
Hoeveel Ah is je accu nou?
Hmmm, ik ontdekte net dat bij groot licht (600 Watt dank zij (ietwat illegale) rally koplampen en vier Amerikaanse schijnwerpers op de rolbeugel) de dynamo net een beetje stroom te kort komt. Dat wordt dan toch de 24 Volt generator inbouwen en de schijnwerpers van 24 Volt lampjes voorzien....
Groeten,
Frans Veldman
En als de motor onverhoopt afslaat en niet meer wil starten midden op een kruispunt dan kun je niet even op je startmotor naar de berm hobbelen.
Gelukkig hebben we de tussenbak nog, want anders zou je de Dodge niet eens mogen slepen.
Hoeveel Ah is je accu nou?
Hmmm, ik ontdekte net dat bij groot licht (600 Watt dank zij (ietwat illegale) rally koplampen en vier Amerikaanse schijnwerpers op de rolbeugel) de dynamo net een beetje stroom te kort komt. Dat wordt dan toch de 24 Volt generator inbouwen en de schijnwerpers van 24 Volt lampjes voorzien....
Groeten,
Frans Veldman
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
Hoi Allemaal,
Bedankt voor alle reacties, ik heb gelukkig het probleem kunnen oplossen d.m.v. een nachtje aan de acculader, sindsdien doet hij het weer net zo goed als voorheen..:)
Ik heb er trouwens een 95 ampere in zitten en waarschijnlijk door te veel stil staan en te korte ritten tussendoor is hij langzaam aan echt leeggeraakt
Groeten Richard
Bedankt voor alle reacties, ik heb gelukkig het probleem kunnen oplossen d.m.v. een nachtje aan de acculader, sindsdien doet hij het weer net zo goed als voorheen..:)
Ik heb er trouwens een 95 ampere in zitten en waarschijnlijk door te veel stil staan en te korte ritten tussendoor is hij langzaam aan echt leeggeraakt
Groeten Richard
Beste frans, ff een vraagje.
jij zegt een 24 volt generator inbouwen.
Betekent alle lampen vervangen naar 24 volt als ik het goed begrijp.
hoe zit het eigenlijk met de rest dan van de eletrische gedeelten, zoals bobine daisbord verlichting verwarming.
Het lijkt mij een hele goeie oplossing omdat ook ik aan z'n hoop lampjes zit te denken met die beruchte 1oo watt lampies.
verstand van stroom heb ik in het geheel niet, maar ik wil niet zomaar wat aan elkaar knopen, zodat dat mooie dodge af fikt. eeuwige zund zou ik dat vinden.
Dusssssss
Geef me eens een goed advies.
BVD vriendlijke groet Eddy.
jij zegt een 24 volt generator inbouwen.
Betekent alle lampen vervangen naar 24 volt als ik het goed begrijp.
hoe zit het eigenlijk met de rest dan van de eletrische gedeelten, zoals bobine daisbord verlichting verwarming.
Het lijkt mij een hele goeie oplossing omdat ook ik aan z'n hoop lampjes zit te denken met die beruchte 1oo watt lampies.
verstand van stroom heb ik in het geheel niet, maar ik wil niet zomaar wat aan elkaar knopen, zodat dat mooie dodge af fikt. eeuwige zund zou ik dat vinden.
Dusssssss
Geef me eens een goed advies.
BVD vriendlijke groet Eddy.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Die 24 Volt generator zou dan alleen maar voor de EXTRA lampen zijn. De rest van de Dodge blijft zoals ie is, met de 12 Volt dynamo en 12 Volt boordelectra.
Maar op dit moment ben ik daar niet mee bezig. Ik heb mijn standaard 12 Volt dynamo wat opgevoerd en die kan nu mijn 700 Watt aan verlichting voeden. Dus haast met die 24 Volt heb ik niet.
Groeten
Frans
Maar op dit moment ben ik daar niet mee bezig. Ik heb mijn standaard 12 Volt dynamo wat opgevoerd en die kan nu mijn 700 Watt aan verlichting voeden. Dus haast met die 24 Volt heb ik niet.
Groeten
Frans