Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Meer licht uit je koplampen - Ook beter voor de schakelaars

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Meer licht uit je koplampen - Ook beter voor de schakelaars

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hier is een goedkope manier om meer licht uit je koplampen te krijgen.

Naar aanleiding van een artikel dat ik las op een van de amerikaanse forums heb ik een werkwijze omschreven hoe je e.e.a. bij onze Dodges kunt realiseren:

Allereerst, dit werkt niet op alle Dodge’s, met name de nieuwere modellen zullen geen resultaat geven. Je kunt dit testen of de modificatie wat oplevert.
Neem een multimeter en zet deze op DC volt.

Start de motor en zet de lichten aan (dimlicht)
Meet nu de spanning over de lamp, dit doe je door de multimeter aan te sluiten tussen de minpool van de accu en de dimlicht aansluiting op de lamp.
Meet daarna de spanning op de accu, is deze hoger dan de spanning op de lamp, dan kun je verder gaan met de modificatie, hoe hoger de accuspanning t.o.v. de lampspanning hoe meer resultaat.

Benodigd gereedschap:
Multimeter Afbeelding

Testlampje Afbeelding

AMP Faston krimptang Afbeelding



Onderdelen:
2x 30 amp relais Afbeelding

2x 30 amp kabelzekeringhouders (of Multizekeringhouder zie hieronder)

Een handjevol Faston klemmetjes BlauwAfbeelding

Een stuk soepel draad 2.5mm2
(kijk aan het eind van het artikel voor meer info)

DIMLICHT
Eerst moet je de draden vinden die naar de koplamp lopen. Probeer een punt te vinden welke zich dicht bij de accu bevind. Zoek eerst de Dimlicht draad op met een testlampje.
In de W200 is dit een zwarte draad die naar je koplamp loopt. Deze draad ga je gebruiken om het eerste relais te bedienen.
Onderbreek deze draad in de buurt van de accu en sluit de kant welke naar de lamp loopt aan op contact 87 van relais1.
Het andere eind van de draad (deze komt dus van je lichtschakelaar) sluit je aan op de spoel van relais1, dat is contact 86.
Contact 85 van relais1 sluit je aan op de minpool van de accu.
Contact 30 van relais1 sluit je via een zekering aan op de + pool van de accu.
Contact 87a van relais1 (indien aanwezig) wordt niet gebruikt.

GROOT LICHT
De rood/witte draad is voor het grootlicht, controleer dit weer met het testlampje.
Grootlicht wordt geschakeld met relais2.
Onderbreek ook deze draad in de buurt van de accu, en zet er weer twee AMP fastons aan.
De draad die naar de lamp loopt sluit je aan op contact 87 van relais2.
De draad die van je schakelaar komt sluit je aan op contact 86 van relais2.
Contact 85 van relais2 sluit je aan op de minpool van de accu.
Contact 30 van relais2 sluit je via een zekering aan op de + pool van de accu.
Contact 87a van relais2 (indien aanwezig) wordt niet gebruikt.

Denk eraan dat je altijd de minpool van je accu losmaakt als je aan de bedrading gaat werken.

Door deze manier van bedraden heb je een aantal voordelen bereikt
1. Heldere koplampen
2. Er loopt minder stroom door je schakelaars waardoor deze langer meegaan.


<HR>
De volgende spullen zijn te koop bij www.conrad.nl
Erg makkelijke zekeringhouder, kun je ook nog wat meer zaken aansluiten.
ZEKERINGHOUDER 12-POLIG
Afbeelding

productomschrijving:
Spatwaterdichte zekeringshouder voor maximaal 12 platte zekeringen. Het meegeleverde parallelverbindingsdeel maakt het mogelijk de vloeiende stroom over meerdere zekeringen te verdelen. Met ruimte om een zekeringtrekker en drie reservezekeringen te kunnen plaatsen. Voor platte zekeringen tot max. 25 A. Willekeurig aaneenschakelen van de zekeringshouders mogelijk. Afm. (lxbxh) 123 x 39 x 64 mm.
Artikelnr.: 110540 - 8B
Prijs 13,95 euro


Voor nog meer licht kun je de volgende lampen plaatsen.
FUTURE LIGHT H4
Afbeelding
productomschrijving:
De nieuwste generatie verlichting met tot 50% meer lichtopbrengst. Zicht ca. 20 m verder dan met de gebruikelijke lampen en een betere reflectie van verkeersborden en straatmarkeringen. Een hoogwaardige kwaliteitslamp, gevuld met xenongas. Met E-keurmerk. 2 stuks.

Artikelnr.: 854191 - 8A
Prijs 19,95 euro
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

Voor het plaatsen van die H4 lampen heb je wel andere lichten nodig dan orgineel.
De orginele zijn sealed-beams.

Ik heb bij mij er geplaatst type van een VW GOLF II
Nieuwe = 20eur/stuk zonder H4 lamp.

Dit samen met een powermaster alternator van 90Amps leverd dit ook mooi resultaat op.
Deze alternator levert op ralenti al een goede 50Amps zodat je lichten mooi contant branden en niet feller gaan bij gas geven.
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

gukke schreef:Voor het plaatsen van die H4 lampen heb je wel andere lichten nodig dan orgineel.
De orginele zijn sealed-beams.
Ik weet hoe het in Belgie is geregeld maar in NL zul je weinig W200's tegenkomen met sealed beam lampen.. die moeten al vervangen zijn voordat hij naar de RDW gaat...
Ook met de APK heb je dan een probleem.
dodgedude
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 apr 2006 19:21
Locatie: waalwijk
Contacteer:

Bericht door dodgedude »

:D

Ik heb het volgens het schema aangesloten en ik moet zeggen dat het idd tot 50% meer licht opleverd dan voorheen.

Oftewel thanxx en blauw licht vind ik ook wel stoer.


Groeten frank
MOPAR OR NOCAR
THIS IS WHAT COOL LOOKS LIKE !

Dodge ramcharger 1982

Afbeelding
Rob Rules
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 mar 2007 23:19
Locatie: Oostelbeers

Bericht door Rob Rules »

Nog ff een vraagje..

Is dat 1 relais per koplamp? of 1 relais per 2 koplampen?
Greetz, Rob..

Tuurlijk spoor ik niet!! Ben geen trein!!
Rock On!!

Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest : Chevy Van Gladiator '81
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

1 relais per 2 koplampen.

Er worden wel 2 relais gebruikt, 1 voor dimlicht en 1 voor grootlicht.

De koplampen zijn standaard doorverbonden. De normale aanvoer zit bij de bestuurderskant en loopt dan vanaf die lamp door naar de bijrijderskant. Dus als je de relais aan de bestuurderskant zet, en daar dus de orginele draad onderbreekt, dan heb je gelijk beide koplampen te pakken.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Ik heb pas de verlichting aangesloten en moet zeggen dat de opbrengst van het licht me niet tegen valt.
Maar als ik het goed begrijp is het aan te raden om de lampen toch via een relais te schakelen om de lichtschakelaar te sparen ?
Ik denk ook dat het merendeel van de problemen met de verlichting komen door slechte massa wat ik zelf ook merkte tijdens het aansluiten. Eerst was het net een kerstboom en deed alles een beetje raar. Maar nadat ik overal goede massa gemaakt had (chassis,laadbak en cabine) had ik wel goed licht. lijkt me dus verstandig om eerst te zorgen dat de aansluitingen en massa goed zijn voor je er een relais tussen gaat zetten.
Ik ga er toch maar relais tussen zetten om eventueel problemen in de toekomst te voorkomen.
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Uiteraard moet je een goede massa hebben. Dit geldt natuurlijk in alle gevallen.

Daarnaast zorgt deze wijziging voor meer spanning op je lampen, het spanningsverlies wat namelijk in de bedrading van en naar de cabine zit vervalt hiermee, daardoor is je spanning op je lampen en daardoor dus de lichtopbrengst veel beter.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
bullterrier.64
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 nov 2007 22:17

Bericht door bullterrier.64 »

zitten er ook seinlichten op m`n Dodge w200 ik kan ze niet vinden.
wie weet er meer.
en plastic bak bij de radiateur is deze echt nootzakelijk waar diend hij voor.????? ???
Plaats reactie