tussenbak - as verwijderen
Als ik nou gewoon de as (tussen tussen bak & vooras)er onderuit haal,heb ik dan een 2 wiel aangedreven ''THE DODGE ''of een fout rijdende ''THE DODGE'' Heb gehoord dat dit kan,en dat het zelfs minder wrijving gaf,strakker rijdt,dus ook meer snelheid(stuiterd minder)De tussen bak is niet te schakelen en voorlopig ga ik eerst wat asfalt gummen,vandaar.Was de tip goud of ijzer? BVD groet sicky61
GROETE' SICKY
Ik heb ook en tijdje zonder de voorste aandrijfas gereden.
Ik heb de as er echter weer snel onder gezet.
Doordat de as er niet tussen zat kwam alle kracht aan de achterkant van de tussenbak en kantelde deze veel meer dan gewenst.
Ook na het vervangen van de ophangrubbers verbeterde dit gedrag niet.
Soms begon de hele auto zelfs te klapperen tijdens en optrekken.
Ik heb de as er echter weer snel onder gezet.
Doordat de as er niet tussen zat kwam alle kracht aan de achterkant van de tussenbak en kantelde deze veel meer dan gewenst.
Ook na het vervangen van de ophangrubbers verbeterde dit gedrag niet.
Soms begon de hele auto zelfs te klapperen tijdens en optrekken.
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Je kan inderdaad heel makkelijk zonder tussenas.
De dodge gedraagd zich dan als een achterwiel aangedreven
2wd-er.
Een ander voordeeltje is dan ook dat je geen last kan hebben
van rotte kruisjes van de tussenas.
Een nadeel is wel weer dat je terreinauto allles behalve
een terreinauto wordt, omdat op de achterkant weinig
gewicht hebt hangen.
Een subaru jumbo zit dan minder snel vast in de blub...
PS, wanneer je de tussenas verwijderd, hou ALLE ONDERDELEN
goed bij elkaar en bewaar alles zorgvuldig, ik weet zeker dat je
er geen spijt van zult hebben.......later.
Gr,
Reinier :D
Edited By Reinier Domsdorf on Dec. 03 2002 at 22:50
De dodge gedraagd zich dan als een achterwiel aangedreven
2wd-er.
Een ander voordeeltje is dan ook dat je geen last kan hebben
van rotte kruisjes van de tussenas.
Een nadeel is wel weer dat je terreinauto allles behalve
een terreinauto wordt, omdat op de achterkant weinig
gewicht hebt hangen.
Een subaru jumbo zit dan minder snel vast in de blub...
PS, wanneer je de tussenas verwijderd, hou ALLE ONDERDELEN
goed bij elkaar en bewaar alles zorgvuldig, ik weet zeker dat je
er geen spijt van zult hebben.......later.
Gr,
Reinier :D
Edited By Reinier Domsdorf on Dec. 03 2002 at 22:50
Zelf ben ik van mening dat de verschillen tussen rijden MET en ZONDER tussenas niet merkbaar zijn. Tenzij inderdaad een kruisje van je (voorste) aandrijfas verrot is of de aandrijfas in onbalans is.
Sommige mensen verwijderen de as omdat het brandstof zou besparen. Onzin. Dat gaat alleen op als je vrijloopnaven zou hebben; nu draait je voorste differentieel vrolijk mee. Die maakt nog steeds geluid en zorgt nog steeds voor wrijving. Daarnaast belast je je tussenbak op een onnatuurlijke wijze door continu in lock te rijden (alhoewel ik nog nooit iemand ben tegengekomen die er daadwerkelijk wat aan over heeft gehouden).
Kortom: niet doen als je denkt er beter van te worden door verminder brandstofverbruik en/of slijtage!
Maarrehhh.... je schrijft dat je je tussenbak niet kunt 'schakelen'? In dat geval KUN je nog niet eens rijden zonder de voorste aandrijfas! Je moet hem nml. in Lock zetten anders rijd je geen centimeter
Sommige mensen verwijderen de as omdat het brandstof zou besparen. Onzin. Dat gaat alleen op als je vrijloopnaven zou hebben; nu draait je voorste differentieel vrolijk mee. Die maakt nog steeds geluid en zorgt nog steeds voor wrijving. Daarnaast belast je je tussenbak op een onnatuurlijke wijze door continu in lock te rijden (alhoewel ik nog nooit iemand ben tegengekomen die er daadwerkelijk wat aan over heeft gehouden).
Kortom: niet doen als je denkt er beter van te worden door verminder brandstofverbruik en/of slijtage!
Maarrehhh.... je schrijft dat je je tussenbak niet kunt 'schakelen'? In dat geval KUN je nog niet eens rijden zonder de voorste aandrijfas! Je moet hem nml. in Lock zetten anders rijd je geen centimeter

Dit had ik nog niet gezien
beter sturen
soepeler lopen
minder verbruik
Na mijn bezoek aan valkenswaard (zonder de dodge want die was in de shop), kreeg ik erg de kriebels om de aandrijfas te monteren, echter mijn balanspijp zit in de weg. Dit wordt als het goed is momenteel verholpen.
And rest assure dat die aandrijfas er dan meteen onder wordt gemonteerd. Als het toch niet uitmaakt, dan wil ik ook 4x4!
:D
Toen ik mijn dodge kocht, was de aandrijfas al verwijderd (misschien om enige gebreken in het voordifferentieel te verbergen). Als reden was aan mij opgegeven:
Allereerst: De voorste aandrijfas weghalen omdat je voornamelijk op de weg rijdt is grote kolder.
1) Sommige mensen denken dat het brandstof bespaart maar dat is niet zo. De Dodge heeft namelijk permanente vierwielaandrijving, en de vooras + differentieel heeft geen vrijloopnaven en het hele spul blijft dus vrolijk doordraaien, ook al neem je de aandrijfas weg. (Laat iemand anders maar eens wegrijden en kijk wat er gebeurt met de as die uit het differentieel steekt!) De voorwielen drijven de as + differentieel aan en daarin zitten de verliezen, niet in het aandrijfasje. De besparing is dus nul. (Nog afgezien van het feit dat als een minimale besparing echt belangrijk is de Dodge toch een beetje het verkeerd soort auto is).
2) De slijtage op de voorste aandrijfas valt weg, maar daar staat tegenover dat de achterste aandrijfas twee keer zoveel werk te verstouwen krijgt (hij moet nu alles alleen doen) en het spul daar gaat dus de helft minder lang mee. Ook hier is de winst dus nul. Ook gaan je banden voor en achter nu ongelijk slijten. (En als je je banden al langer hebt is dit niet zonder gevaar: De voorbanden krijgen nu wrijving de andere kant op (i.p.v. trekken worden ze nu geduwd), met hetzelfde effect als wanneer je plotseling links en rechts omwisselt: De kans op breuken in de staalgordels is dan levensgroot!).
3) Op Amerikaanse discussieforums valt regelmatig te lezen dat de transfercase niet ontworpen en bedoeld is om voortdurend in lock te rijden en dat je het ding daarmee sloopt. Of dat stuk gaan waar is weet ik niet, maar de transfercase is duidelijk nooit ontworpen om zo te worden gebruikt, dus je treedt daarmee "buiten de specs".
4) De tweewiel aangedreven Dodge (D200) heeft een andere vooras dan de W200. Dat is niet voor niets! De vooras van de W200 heeft wielstanden (camber/caster/toeloop) die zijn ontworpen om te trekken, en niet om te worden geduwd. De wielgeometrie klopt zonder aandrijving dus niet meer. Verder krijg je problemen als het erg glad is: Bij koude olie in het differentieel van de vooras (net stroop!) worden de voorwielen door het differentieel tegengehouden en kunnen de voorwielen bij glad wegdek makkelijker in een slip raken.
Al met al genoeg redenen om die aandrijfas NIET weg te halen, en de eerste reden waarom je hem WEL zou moeten weghalen moet ik nog tegenkomen.
Wat het in lock schakelen betreft: Dit kan niet in iedere stand van de wielen. Als de tanden toevallig recht tegen elkaar staan valt hij nooit in lock. Het beste kun je het stuur iets draaien (zodat de auto een bocht maakt) en dan de auto langzaam duwen totdat de lock erin valt.
Groeten,
Frans Veldman
beter sturen
soepeler lopen
minder verbruik
Na mijn bezoek aan valkenswaard (zonder de dodge want die was in de shop), kreeg ik erg de kriebels om de aandrijfas te monteren, echter mijn balanspijp zit in de weg. Dit wordt als het goed is momenteel verholpen.
And rest assure dat die aandrijfas er dan meteen onder wordt gemonteerd. Als het toch niet uitmaakt, dan wil ik ook 4x4!
:D