Newton meter - 225 ft lbs = 313 Nm
en hoe bereken je dit dan?
alles hangt van van inlaat en uitlaat traject, gebruikte bougies en ontstekingstijdstip, compressie en verbrandingsamer. openingstijden van de kleppen.
het koppel is eigenlijk iets dat je moet meten met een testbank.
en daaruit kan je dan het aantal pk's berekenen (hp=koppelxRPM/5252)
alles hangt van van inlaat en uitlaat traject, gebruikte bougies en ontstekingstijdstip, compressie en verbrandingsamer. openingstijden van de kleppen.
het koppel is eigenlijk iets dat je moet meten met een testbank.
en daaruit kan je dan het aantal pk's berekenen (hp=koppelxRPM/5252)
ja, die berekening lijkt logisch. (als je natuurlijk die andere waarde hebt in amerikaanse maten).
maar waar vind je ergens die waarde? ik heb op internet overal al gezocht, en daar wordt de 318ci ook altijd opgegeven als zogezegd 250 of 200pk terwijl die versie in de w200 maar 150pk heeft.
kan een andere afstelling zijn, ik probeer ergens specifieke waarden te vinden voor onze motor, in ons model van pickup, in de correcte jaartallen.
maar waar vind je ergens die waarde? ik heb op internet overal al gezocht, en daar wordt de 318ci ook altijd opgegeven als zogezegd 250 of 200pk terwijl die versie in de w200 maar 150pk heeft.
kan een andere afstelling zijn, ik probeer ergens specifieke waarden te vinden voor onze motor, in ons model van pickup, in de correcte jaartallen.
dat is net het probleem, overal vermelden ze andere getallen. ik wil de precieze gegevens van een W200 hebben.
een 318 chrysler blok LA heeft volgens sommige website 125pk, en volgens andere dan weer 200 of 250pk
op deze website http://www.allpar.com/mopar/a-engines.html beweren ze dat een 318 een compressie heeft van 9.25:1 terwijl een W200 maar rond de 8.6 zit
en hier staan dan allerhande verschillende koppel en pk getallen voor dezelfde motor http://www.lhmopars.com/engines.htm
een 318 chrysler blok LA heeft volgens sommige website 125pk, en volgens andere dan weer 200 of 250pk
op deze website http://www.allpar.com/mopar/a-engines.html beweren ze dat een 318 een compressie heeft van 9.25:1 terwijl een W200 maar rond de 8.6 zit
en hier staan dan allerhande verschillende koppel en pk getallen voor dezelfde motor http://www.lhmopars.com/engines.htm
ja capri dat klopt ,ik kon de spec. van de w200 ook niet vinden waarschijnlijk komt dat omdat t een legervoertuig was en voor de gewone burger niet interesant of gewoon niet toegangkelijk was , wat wel bekend is het aantal pk van 150 bij 4000 toeren, en als je gaat kijken naar die verschillende pk s dan wordt vermeld dat 125 pk uitvoering 195 ftlbs heeft aldus w200:20% meer vermogen dan ook ca 20% meer koppel wat resulteert in 235 ft lbs ... er worden zelfs 318 ci 's vermeld met meer dan 300ft lbs (405Nm)
howel bij nader inzien wordt in de tabel bij capri s aangegeven link voor een 318 uit 1974 weer 255ft lbs /2200 t opgegeven ,t is inderdaad een doolhof van motor uitvoeringen bij mijn weten betreft onze auto een 318-1 two barrel motor 1976 terzijde :in andere link word een lader (charger) aangeboden voor slechts 40 dollar ??? rij nu op gas altij oppassen voor te arm mengsel en oververhitting
noot 1 :de 150 pk uivoering noot 2:charger levert 35 pk meer (lijkt me een elektrische aanjager)bastian schreef:howel bij nader inzien wordt in de tabel bij capri s aangegeven link voor een 318 uit 1974 weer 255ft lbs /2200 t opgegeven ,t is inderdaad een doolhof van motor uitvoeringen bij mijn weten betreft onze auto een 318-1 two barrel motor 1976 terzijde :in andere link word een lader (charger) aangeboden voor slechts 40 dollar ??? rij nu op gas altij oppassen voor te arm mengsel en oververhitting
www.allpar.com/mopar/318.html hier wordt voor een 318 uit 1976 voor een valiant met zeer sterke gelijkenissen dodge w200 motor een koppel gegeven van 255 ft lbs bij slechts 1600 t dit is dan 346 Nm niet slecht wie heeft t verlossende antwoord?
ja, t is altijd iets, de correcte blokken vind ik niet.
k denk dat veel af hangt van compressie, uitlaat en inlaat (die zouden nogal kunnen verschillen bij de diverse 318motoren
ff terzijde: arm mengsel met gas maakt toch niks uit,?? bij benzine is het belangrijk van niet te arm te gaan of je brand gaten in je zuigers. bij lpg is de verbranding al minder en ook zo heet niet. aangezien LPG een droge verbranding heeft maakt arm of rijk mengsel al niet meer uit want LPG heeft geen koelende functie (benzine die verdampt onttrekt veel warmte uit de omgevin, dus zuigerwand en kleppen)
als je op lpg te arm rijd, heb je een zwakkere verbranding, minder hitte en dus minder vermogen. draai je rijker, dan verbrand je meer en heb je meer vermogen. draai je te rijk, weggegooide lpg.
ik probeer nu ergens in folders te kijken of je ergens de specs vind van de burgerversie (op dtbforum staan er verschillende maar tekst niet leesbaar.
300Nm is wel laag, en dat voor een motor die ontwikkeld werd voor vermogen??? (mijn cadillac van '70 had 712Nm, was wel een dikke 472ci big block)
k denk dat veel af hangt van compressie, uitlaat en inlaat (die zouden nogal kunnen verschillen bij de diverse 318motoren
ff terzijde: arm mengsel met gas maakt toch niks uit,?? bij benzine is het belangrijk van niet te arm te gaan of je brand gaten in je zuigers. bij lpg is de verbranding al minder en ook zo heet niet. aangezien LPG een droge verbranding heeft maakt arm of rijk mengsel al niet meer uit want LPG heeft geen koelende functie (benzine die verdampt onttrekt veel warmte uit de omgevin, dus zuigerwand en kleppen)
als je op lpg te arm rijd, heb je een zwakkere verbranding, minder hitte en dus minder vermogen. draai je rijker, dan verbrand je meer en heb je meer vermogen. draai je te rijk, weggegooide lpg.
ik probeer nu ergens in folders te kijken of je ergens de specs vind van de burgerversie (op dtbforum staan er verschillende maar tekst niet leesbaar.
300Nm is wel laag, en dat voor een motor die ontwikkeld werd voor vermogen??? (mijn cadillac van '70 had 712Nm, was wel een dikke 472ci big block)
de 318 uit de w 200 w 300 pick ups hebben een lage compressie van ik dacht 8.2 of 8.6 dit betekent ook een lager koppel o.a. daarom hebben gas/benzine motoren een lager koppel dan diesels maar vind 346 nm toch niet slecht dat is 100Nm per ton gewicht betreft arm mengsel gas benzine motoren ,ik meende dat oververhitting voor beide brandstoffen gold en niet voor diesel maar als jij t zo uitlegt zou die aanjager wat voor mijn auto kunnen zijn ,op benzine rijdt hij namelijk te rijk met de 4 poorten holley carb.(rij zelden op benzine) en op gas rolt hij goed maar mijn auto weegt 3 ton dus iets meer pk en nm zijn welkom ,wel een bekende factor van een te arm gas mengsel rijden is een vroegtijdige onsteking in de inlaat/carburateur (backfire) dit overkwam mij afgelopen winter na twaalf jaar probleemloos rijden was de ingaande gas toevoer dichtgeslibt.
voor beide brandstoffen gold
voor beide brandstoffen gold