7-polige aanhanger stekker - hoe aansluiten
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 apr 2001 21:40
Ik ben nieuw hier en eigenlijk omdat vriend een W 200 heeft uit 1976.
Vraag is of iemand een schema heeft om een gewone trekhaakaansluiting te maken?
Als dat zo is gaarne enige uitleg als dat nodig is we zijn weliswaar allebei monteur maar duidelijkheid is alles denk ik.
Als er meer gegevens nodig zijn kan ik die wel leveren.
Op moment is de wagen redelijk standaard met nog zo'n standaard klauwkoppeling en bijbehorende stopcontact.
Vraag is of iemand een schema heeft om een gewone trekhaakaansluiting te maken?
Als dat zo is gaarne enige uitleg als dat nodig is we zijn weliswaar allebei monteur maar duidelijkheid is alles denk ik.
Als er meer gegevens nodig zijn kan ik die wel leveren.
Op moment is de wagen redelijk standaard met nog zo'n standaard klauwkoppeling en bijbehorende stopcontact.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Je bedoelt een ELECTRISCH schema?
Dat is wat ingewikkeld bij een Dodge. Je kunt alleen de verlichting uit de achterlampen halen, de remlichten en knipperlichten moet je VOOR uit de auto halen. De remlichten tap je af direct van de remlichtschakelaar (aan het pedaal). Voor de knipperlichten kun je aftakken van de knipperlichten aan de voorkant van de auto (niet die aan de zijkant, maar echt die aan de voorkant). De plus-aansluiting tap je via een zekering van de dynamo af (NIET van de accu-pool!).
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Groeten,
Frans Veldman
Dat is wat ingewikkeld bij een Dodge. Je kunt alleen de verlichting uit de achterlampen halen, de remlichten en knipperlichten moet je VOOR uit de auto halen. De remlichten tap je af direct van de remlichtschakelaar (aan het pedaal). Voor de knipperlichten kun je aftakken van de knipperlichten aan de voorkant van de auto (niet die aan de zijkant, maar echt die aan de voorkant). De plus-aansluiting tap je via een zekering van de dynamo af (NIET van de accu-pool!).
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
Groeten,
Frans Veldman
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 apr 2001 21:40
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Onze Dodge heeft een aantal eigenaardigheden die officieel niet volgens de Europese regels mogen. Voor deze auto is een uitzondering gemaakt op de regels zodat we toch met afwijkende verlichting mogen rondrijden.
Ik ben een van de weinigen die ook een uitzondering heeft voor wat betreft de kentekenplaten: Ik mag 18.2 (kleine) kentekenplaten voeren.
Na lang navragen bleek dat alle uitzonderingen NIET voor de aanhanger gelden: Ik moet op een aanhanger een normaal (groot) nummerbord hangen en de verlichting moet voldoen aan de Europese eisen. De aanhanger is immers niet "Amerikaans". Wellicht dat er een uitzondering mogelijk zou zijn op een Amerikaanse aanhanger (die dus geen oranje achterlichten heeft e.d.) maar voor een normale Europese aanhanger gelden de normale regels.
Ik zou ook niet goed weten hoe je anders de verlichting van een Europese aanhanger zou moeten aansluiten. De remlichten maar achterwege laten en alleen de knipperlichten gebruiken (of andersom) of de hele bende maar aan elkaar knopen zodat zowel de remlichten als knipperlichten gaan knipperen als je de bocht omwil en de hele santekraam oplicht als je alleen maar remt? Lijkt mij echt niet de bedoeling!
Afgezien de bedoeling denk ik dat de remlichten van een aanhanger niet afzonderlijk bedraad zijn en dat je ze niet eens links en rechts onafhankelijk kan laten oplichten!
Nee dus, gewoon maar even de draden iets langer maken en de aftakking in de cabine maken, dan werkt het zoals het hoort en krijg je geen gekke dingen...
Groeten,
Frans Veldman
Ik ben een van de weinigen die ook een uitzondering heeft voor wat betreft de kentekenplaten: Ik mag 18.2 (kleine) kentekenplaten voeren.
Na lang navragen bleek dat alle uitzonderingen NIET voor de aanhanger gelden: Ik moet op een aanhanger een normaal (groot) nummerbord hangen en de verlichting moet voldoen aan de Europese eisen. De aanhanger is immers niet "Amerikaans". Wellicht dat er een uitzondering mogelijk zou zijn op een Amerikaanse aanhanger (die dus geen oranje achterlichten heeft e.d.) maar voor een normale Europese aanhanger gelden de normale regels.
Ik zou ook niet goed weten hoe je anders de verlichting van een Europese aanhanger zou moeten aansluiten. De remlichten maar achterwege laten en alleen de knipperlichten gebruiken (of andersom) of de hele bende maar aan elkaar knopen zodat zowel de remlichten als knipperlichten gaan knipperen als je de bocht omwil en de hele santekraam oplicht als je alleen maar remt? Lijkt mij echt niet de bedoeling!
Afgezien de bedoeling denk ik dat de remlichten van een aanhanger niet afzonderlijk bedraad zijn en dat je ze niet eens links en rechts onafhankelijk kan laten oplichten!
Nee dus, gewoon maar even de draden iets langer maken en de aftakking in de cabine maken, dan werkt het zoals het hoort en krijg je geen gekke dingen...
Groeten,
Frans Veldman
hallo frans,op mijn dopdge zit een juiste aansluiting,(anwb stekeraansluiting)en dat werkt als een tierelier.helaas ben ik geen genie op electrisch gebied,dus als je het weten wilt, stel ik voor eens langs te komen,kun je het eens bekijken.(als je wilt natuurlijk.)
schiks1@zonnet.nl
schiks1@zonnet.nl
groet, Bart
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Ik heb ook een normale aansluiting gemaakt (zelf gedaan) en dat werkt perfekt.
Ik vroeg me alleen af hoe de mensen die een aanhanger met Amerikaanse verlichting laten werken dat dan doen. Of passen ze dan ook maar de aanhanger aan?
Maar nogmaals: Bij mij werkt het normaal en ik kan iedere trailer achter mijn Dodge hangen en de normale knipper- en remlichten laten werken.
Groeten,
Frans Veldman
Ik vroeg me alleen af hoe de mensen die een aanhanger met Amerikaanse verlichting laten werken dat dan doen. Of passen ze dan ook maar de aanhanger aan?
Maar nogmaals: Bij mij werkt het normaal en ik kan iedere trailer achter mijn Dodge hangen en de normale knipper- en remlichten laten werken.
Groeten,
Frans Veldman
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
hoe moet ik de verlichtings stekker aan sluiten?
ik ben al even aan he knoeien geweest en heb het een beetje voor elkaar. als ik rem gaan alleen de knipperlichten van de aanhanger branden en met knipperlicht aan dan brand 1 kant en de andere knippert. net zo als op me dodge. op de dodge zijn de lichten rood en van de aanhanger oranje. is dit zo goed aangeloten?? of moeten de remlichten gaan knipperen? tzt probeer ik de trekhaak op kenteken te krijgen dus dan moet het wel goed zijn. heb al even een type plaatje gejat van een patol :p 100kg kogeldruk en 3500kg aanhanger :D .
ik ben al even aan he knoeien geweest en heb het een beetje voor elkaar. als ik rem gaan alleen de knipperlichten van de aanhanger branden en met knipperlicht aan dan brand 1 kant en de andere knippert. net zo als op me dodge. op de dodge zijn de lichten rood en van de aanhanger oranje. is dit zo goed aangeloten?? of moeten de remlichten gaan knipperen? tzt probeer ik de trekhaak op kenteken te krijgen dus dan moet het wel goed zijn. heb al even een type plaatje gejat van een patol :p 100kg kogeldruk en 3500kg aanhanger :D .
groet'n oet ainrom
hej mis heb je hier iets aan gr maiky
http://caravanhandboek.biod.info/ch6-el ... m#stekkers
http://caravanhandboek.biod.info/ch6-el ... m#stekkers
gr maiky
intruder vl1500lc 99 custom
kawa gpx 600 r 1992
kawa gpx 750 r 1987 custom naked
Gilera typhoon snor 2002 power one getuned 85 km/h
WARNING!! objects in mirror are dumber than they appear!!.
Denk om mijn snelheid matig uw kinderen!!!!!!!
intruder vl1500lc 99 custom
kawa gpx 600 r 1992
kawa gpx 750 r 1987 custom naked
Gilera typhoon snor 2002 power one getuned 85 km/h
WARNING!! objects in mirror are dumber than they appear!!.
Denk om mijn snelheid matig uw kinderen!!!!!!!
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum
Bij mijn aanhanger aansluiting werkt alles behalve verlichting
knipperlicht = oranje
remlicht = alles behalve verlichting
Rem + knipper = reken maar uit :laugh:
Edited By Rob Rules on 1182441052
knipperlicht = oranje
remlicht = alles behalve verlichting
Rem + knipper = reken maar uit :laugh:
Edited By Rob Rules on 1182441052
Greetz, Rob..
Tuurlijk spoor ik niet!! Ben geen trein!!
Rock On!!
Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest : Chevy Van Gladiator '81
Tuurlijk spoor ik niet!! Ben geen trein!!
Rock On!!
Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest : Chevy Van Gladiator '81
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
- Locatie: eenrum