Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Shims - Welke shims moet ik nemen

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Beste Forum lezers,

Ik ben zelf mijn dodge w200 aan het verhogen met 4 Inch. Daarvoor heb ik andere schokdempers, stroppen gekocht en de veerbladen aangepast. Alleen nu ben ik bang dat de hoek van de assen niet meer kloppen. Hoe kom ik er nu achter welke shims ik moet bestellen, om mijn assen netjes in lijn te krijgen. Althans dat de ingaande hoek gelijk is aan de uitgaande hoek van de aandrijfas. Of kan iemand mij vertellen wat voor shims er standaard in een 4 Inch suspension lift kit zitten.
frunnik
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2004 21:49
Locatie: Brummen

Bericht door frunnik »

zit een wig in maak je zelf van een stuk blatveer
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Bij een verhogingsset van 10 cm. zitten meestal shims van 2,5 graad. Deze zijn voor de vooras.
Achter worden meestal afgeschuinde blokken gebruikt; meestal ongeveer 3 - 4 graden.

De reden voor deze shims/schuine blokken is niet om de hoek van je kruisjes goed te houden, maar om de assen iets te kantelen zodat je de originele tussenassen kunt gebruiken. Door het ophogen zijn die eigenlijk korter geworden.

In het kort komt het hier op neer: de achteras zou ik niet kantelen; alleen ophogen zorgt voor de perfecte hoek van de kruisjes.
De vooras: ik heb zelf met en zonder shims ertussen gereden en vind het zonder shims een stuk beter gaan.
De shims zorgen namelijk ook nog voor een ander stuurgedrag; hij wordt zoekeriger.




Edited By Gerhart on 1162926146
Gerhart
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

Is zonder shims wel gezond voor de cardan?
Of is het hoek verschil zo miniem dat het geen kwaad kan
voor snelweg en gewoon rijden alsook terrein.

Ik rij zelf met shims maar is zo zoekerig als iets echt heel lastig in de spoorvorming dan zie je echt alle kanten.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ophogen met een set is altijd minder voor je kruisjes.
Met of zonder shim zal niet veel uitmaken (voor de kruisjes dan).
Ikzelf rijd liever zonder shims met een fatsoenlijk stuurgedrag. Dan neem ik op de koop toe dat het voorste kruisje misschien wat sneller slijt.
Ik heb er 5 jaar mee gereden (ongeveer 20.000 mijlen) en het voorste kruisje was hierna nog gewoon in orde.
Gerhart
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Op pagina 2 van dit topic staat denk ik ook wel nuttige info in de reply's van Rienk
(heb overigens Rienk al een puur tijdje niet meer online gezien hier ??? )




Edited By robdodge on 1163264307
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ben een beetje druk Rob, heb v/a zomer '05 tot herfst '06 zo'n 70 tot 80 % van m'n tijd in verweggistan gezeten, en loop nu weer 6 op 6 af, maar ben waanzinnig druk met 'andere' dingen. Ik kom soms nog wel's langswaaien hier, zoals nu effies
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Heej Rienk,

Ik vermoede al zoiets...Nog steeds China?
Plaats reactie