Beste Forum lezers,
Ik ben zelf mijn dodge w200 aan het verhogen met 4 Inch. Daarvoor heb ik andere schokdempers, stroppen gekocht en de veerbladen aangepast. Alleen nu ben ik bang dat de hoek van de assen niet meer kloppen. Hoe kom ik er nu achter welke shims ik moet bestellen, om mijn assen netjes in lijn te krijgen. Althans dat de ingaande hoek gelijk is aan de uitgaande hoek van de aandrijfas. Of kan iemand mij vertellen wat voor shims er standaard in een 4 Inch suspension lift kit zitten.
Shims - Welke shims moet ik nemen
Bij een verhogingsset van 10 cm. zitten meestal shims van 2,5 graad. Deze zijn voor de vooras.
Achter worden meestal afgeschuinde blokken gebruikt; meestal ongeveer 3 - 4 graden.
De reden voor deze shims/schuine blokken is niet om de hoek van je kruisjes goed te houden, maar om de assen iets te kantelen zodat je de originele tussenassen kunt gebruiken. Door het ophogen zijn die eigenlijk korter geworden.
In het kort komt het hier op neer: de achteras zou ik niet kantelen; alleen ophogen zorgt voor de perfecte hoek van de kruisjes.
De vooras: ik heb zelf met en zonder shims ertussen gereden en vind het zonder shims een stuk beter gaan.
De shims zorgen namelijk ook nog voor een ander stuurgedrag; hij wordt zoekeriger.
Edited By Gerhart on 1162926146
Achter worden meestal afgeschuinde blokken gebruikt; meestal ongeveer 3 - 4 graden.
De reden voor deze shims/schuine blokken is niet om de hoek van je kruisjes goed te houden, maar om de assen iets te kantelen zodat je de originele tussenassen kunt gebruiken. Door het ophogen zijn die eigenlijk korter geworden.
In het kort komt het hier op neer: de achteras zou ik niet kantelen; alleen ophogen zorgt voor de perfecte hoek van de kruisjes.
De vooras: ik heb zelf met en zonder shims ertussen gereden en vind het zonder shims een stuk beter gaan.
De shims zorgen namelijk ook nog voor een ander stuurgedrag; hij wordt zoekeriger.
Edited By Gerhart on 1162926146
Gerhart
Ophogen met een set is altijd minder voor je kruisjes.
Met of zonder shim zal niet veel uitmaken (voor de kruisjes dan).
Ikzelf rijd liever zonder shims met een fatsoenlijk stuurgedrag. Dan neem ik op de koop toe dat het voorste kruisje misschien wat sneller slijt.
Ik heb er 5 jaar mee gereden (ongeveer 20.000 mijlen) en het voorste kruisje was hierna nog gewoon in orde.
Met of zonder shim zal niet veel uitmaken (voor de kruisjes dan).
Ikzelf rijd liever zonder shims met een fatsoenlijk stuurgedrag. Dan neem ik op de koop toe dat het voorste kruisje misschien wat sneller slijt.
Ik heb er 5 jaar mee gereden (ongeveer 20.000 mijlen) en het voorste kruisje was hierna nog gewoon in orde.
Gerhart