paardenkrachten - meer power dan 150 pk
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 aug 2001 17:16
- Locatie: Bredevoort
Vraagjes:Hoe krijg ik meer pk's uit mijnDodge dan de standaard
150 pk,
en wanneer je er een uitlaat pijp onder gooit van ongeveer
100a120 mm doorsnede zonder dempers geeft dit geen vermogen verlies,wie kan mij hierin een duidelijk advies geven.
gr.Flowervalley
150 pk,
en wanneer je er een uitlaat pijp onder gooit van ongeveer
100a120 mm doorsnede zonder dempers geeft dit geen vermogen verlies,wie kan mij hierin een duidelijk advies geven.
gr.Flowervalley
FLOWERVALLEY.
FROM THE LAND OF THE BARKING DOGS
FROM THE LAND OF THE BARKING DOGS
Wat dacht je van 2 65mm pijpen (2,5 duims) met een balanspijp ? Dan kan je blokje ietsies beter uitademen, en een paar pktjes zal het wel opleveren. Niet vergeten de carburateur(s) ietsies rijker te zetten. Headers helpen nog meer, en voor je het weet loopt het gigantisch uit de klauwen met add-ons, performance parts etc. :D :D :D
Been there, done that, got the T-shirt...
Been there, done that, got the T-shirt...
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Ik heb het "how to hot rod your small Mopar" boek en lees de Amerikaanse Mopar performance forums. Dit soort vragen zijn daar dagelijkse kost.
In het kort:
De eenvoudigste upgrade is het monteren van headers (nieuwe uitlaatspruitstukken met afzonderlijke pijpen) en per cylinderbank een aparte uitlaat van ongeveer 2.25 inch te monteren, met ongeveer 30 centimeter na de collector (waar de headerpijpen bij elkaar komen) een verbindingsbuis tussen beide uitlaten. Met deze configuratie krijg je voldoende gassnelheid en worden de cylinders netjes leeggezogen. Bij een te dikke uitlaat heb je dat effect niet omdat de gassnelheid te laag blijft.
Daarna kun je het beste je inlaatspruitstuk vervangen door een Edelbrock Performer, met daarop een 4-barrel carburateur. Het mooiste is een spread-bore carburateur. Maar niet meer dan 650 cfm flow.
Nog een stapje (maar wel een zwaarwegende!) is het vervangen van je nokkenas door een wat woester exemplaar. Maar niet al TE woest, want de Dodge is een zware wagen en met een motor die pas begint te trekken bij 3000 toeren heb je wel PK's maar kom je nauwelijks meer op gang.
Wil je er echt iets van maken dan moet je de compressie verhogen, dus andere zuigers (en dus opboren en honen enzo) en swirl-port cylinderkoppen monteren.
Uit "ons" motorblok kun je 700 PK halen (hoewel je dan wel extreme dingen moet doen) maar zo'n 300 PK is relatief eenvoudig te realiseren.
O ja, de eerste tien PK of zo kun je verdienen door die ventilator eraf te slopen en er iets beters voor in de plaats te zetten (zie ook mijn site).
Zoals altijd is het de vraag hoever je wil gaan en hoever je je beurs open wilt trekken. En wat wil je er mee? De W200 zal nooit een auto zijn waarmee je 180 kan gaan rijden, dus de lol van het opvoeren is redelijk beperkt.
Groeten,
Frans
In het kort:
De eenvoudigste upgrade is het monteren van headers (nieuwe uitlaatspruitstukken met afzonderlijke pijpen) en per cylinderbank een aparte uitlaat van ongeveer 2.25 inch te monteren, met ongeveer 30 centimeter na de collector (waar de headerpijpen bij elkaar komen) een verbindingsbuis tussen beide uitlaten. Met deze configuratie krijg je voldoende gassnelheid en worden de cylinders netjes leeggezogen. Bij een te dikke uitlaat heb je dat effect niet omdat de gassnelheid te laag blijft.
Daarna kun je het beste je inlaatspruitstuk vervangen door een Edelbrock Performer, met daarop een 4-barrel carburateur. Het mooiste is een spread-bore carburateur. Maar niet meer dan 650 cfm flow.
Nog een stapje (maar wel een zwaarwegende!) is het vervangen van je nokkenas door een wat woester exemplaar. Maar niet al TE woest, want de Dodge is een zware wagen en met een motor die pas begint te trekken bij 3000 toeren heb je wel PK's maar kom je nauwelijks meer op gang.
Wil je er echt iets van maken dan moet je de compressie verhogen, dus andere zuigers (en dus opboren en honen enzo) en swirl-port cylinderkoppen monteren.
Uit "ons" motorblok kun je 700 PK halen (hoewel je dan wel extreme dingen moet doen) maar zo'n 300 PK is relatief eenvoudig te realiseren.
O ja, de eerste tien PK of zo kun je verdienen door die ventilator eraf te slopen en er iets beters voor in de plaats te zetten (zie ook mijn site).
Zoals altijd is het de vraag hoever je wil gaan en hoever je je beurs open wilt trekken. En wat wil je er mee? De W200 zal nooit een auto zijn waarmee je 180 kan gaan rijden, dus de lol van het opvoeren is redelijk beperkt.
Groeten,
Frans
Tav Frans Veldman , ik heb nog niks gehoord van je, heb het forum van dtb doorgeworsteld, nadat ik jou gemailed had, veel dingen zijn me wel duidelijker geworden, heel grappig vond ik dat jij op lpg met 12 graden het beste rijdt, terwijl ik ook op ca 13 graden het beste rij( zie algemeen)
Nog wat vragen:
-Je hebt twee typen performers een zonder EGR tot 1972 en een met EGR 1972,tot " 83,'jij kapt die EGR af door een pakking er tussen te zetten, past die eerste performer zonder EGR dan niet op ons blok?Het type#2176?
-Bij Summit zag ik ook Doug Thorley headers voor onze 318 motor , ipv de 4-1 headers, hebben zij 4-2-1 headers ook
wel tri y headers genoemd, deze zouden de gassnelheid nog meer verhogen. Wat denk jij hiervan, ze kosten 329$
-Ik las ook dat het bestellen in de usa niet eenvoudig is, hoe doe jij dat dan, is het dan niet makkelijker om vrienden, kennissen het spul over te laten sturen of er zelf maar spullen in een keer te gaan halen ?
-Ik las dat jij niet zo enthousiast was over het verhogen van de auto, als ik jou opmerkingen lees klinkt het ook allemaal wel logisch en theoretisch zeer goed onderbouwd,, maar zelf heb ik zeer goede ervaringen opgedaan met zowel de bodykit en de liftkit, toen ik de auto kocht waren de voorveren zo ver doorgezakt dat de spoorstang al krom was , het differentieel daardoor was beschadigd, en bij elke hobbel de aanslagrubbers geraakt werden, (vooral in de bochten),de aandrijfas stond schuin omhoog naar de tussenbak toe en het hoofdveerblad werd alleen ondersteund door het dikkere onderblad in het midden, waar het hoofdveerblad niet werd ondersteund boog die sterk naar beneden en was zelfs ingegroefd door het onderste blad, toch kwam die zo door de Apk heen, (over veilig gesproken), een add a leaf of wat veren van een achter as en wat langere 2 e hands schokbrekers, leken mij niet zo'n goede oplossing, de ervaring van een opgehoogde blazer op die manier was mij zeer slecht bevallen. Uiteindelijk heb ik een trailmaster 4 " er onder gezet + add a leaf achter voor de bouwmaterialen, deze set was zeer compleet met allemaal nieuwe bouten en rubbers erbij, ik las in het forum dat de veerstroppen van rancho niet pasten, bij de trailmasterset moest ik zelfs enkele verflagen verwijderen van de assen omdat de stroppen zo strak en passend gemaakt waren, dit gaf mij toch een zeer positief gevoel, de nieuwe velgen:8.25 voor en 9.75 achter met bfg mud 35" pasten perfect, precies gelijk met de wielkasten, de bfg is niet een echte 35 er, eerder 34.5 maar dit is inderdaad positief voor je rijgedrag.De bfg heeft veel betere eigenschappen dan de coopers, bij het balanceren hoefde er geen enkel stuk lood op, dit vond ik toch wel
opmerkelijk.Bij de eerste proefrit reed de dodge op de dijk(geen verharding) vanuit mijn tuin al beter dan daarvoor op de verharde weg. De verharde weg was een verademing en ook onder alle omstandigheden, bmw' tje duwen, dagelijks bouwmaterialen,puin vervoeren, rijdt ie soepel en voelt veilig aan,de dodge wordt zeker niet ontzien vaak staan er twee bigbags zand of twee pallets stenen op, kruiskoppelingen en lagers zijn nog steeds spelingvrij, gisteren alles nog even laten controleren na het lezen van de alarmerende opmerkingen in het forum, ook nog gekeken naar de bouten van de 4" bodykit(black diamond),na 6 jaar nog onberispelijk, wat ik wel regelmatig doe is alles goed doorsmeren, en dat ontbreekt er wel vaak aan bij anderen liet ik mij door brouwer vertellen.Kortom ik ben zeer content met de verhogingen en voel me zeer veilig in de verhoogde dodge , zeker omdat ik dagelijks in A'dam of op de ring A,dam rij en over alles uitkijk en daarop kan anticiperen, het ongeluk komt eerder door andere weggebruikers dan door de verhogingen van de dodge. Bijkomend voordeel is dat ik alle hindernissen in de stad kan nemen, hoe hoog de stoep,brugbanden ook zijn, zelfs een wielklem past er niet om heen.(de boete moet je wel betalen hoor). Groetjes Romanofa.romano@planet.nl :0
Nog wat vragen:
-Je hebt twee typen performers een zonder EGR tot 1972 en een met EGR 1972,tot " 83,'jij kapt die EGR af door een pakking er tussen te zetten, past die eerste performer zonder EGR dan niet op ons blok?Het type#2176?
-Bij Summit zag ik ook Doug Thorley headers voor onze 318 motor , ipv de 4-1 headers, hebben zij 4-2-1 headers ook
wel tri y headers genoemd, deze zouden de gassnelheid nog meer verhogen. Wat denk jij hiervan, ze kosten 329$
-Ik las ook dat het bestellen in de usa niet eenvoudig is, hoe doe jij dat dan, is het dan niet makkelijker om vrienden, kennissen het spul over te laten sturen of er zelf maar spullen in een keer te gaan halen ?
-Ik las dat jij niet zo enthousiast was over het verhogen van de auto, als ik jou opmerkingen lees klinkt het ook allemaal wel logisch en theoretisch zeer goed onderbouwd,, maar zelf heb ik zeer goede ervaringen opgedaan met zowel de bodykit en de liftkit, toen ik de auto kocht waren de voorveren zo ver doorgezakt dat de spoorstang al krom was , het differentieel daardoor was beschadigd, en bij elke hobbel de aanslagrubbers geraakt werden, (vooral in de bochten),de aandrijfas stond schuin omhoog naar de tussenbak toe en het hoofdveerblad werd alleen ondersteund door het dikkere onderblad in het midden, waar het hoofdveerblad niet werd ondersteund boog die sterk naar beneden en was zelfs ingegroefd door het onderste blad, toch kwam die zo door de Apk heen, (over veilig gesproken), een add a leaf of wat veren van een achter as en wat langere 2 e hands schokbrekers, leken mij niet zo'n goede oplossing, de ervaring van een opgehoogde blazer op die manier was mij zeer slecht bevallen. Uiteindelijk heb ik een trailmaster 4 " er onder gezet + add a leaf achter voor de bouwmaterialen, deze set was zeer compleet met allemaal nieuwe bouten en rubbers erbij, ik las in het forum dat de veerstroppen van rancho niet pasten, bij de trailmasterset moest ik zelfs enkele verflagen verwijderen van de assen omdat de stroppen zo strak en passend gemaakt waren, dit gaf mij toch een zeer positief gevoel, de nieuwe velgen:8.25 voor en 9.75 achter met bfg mud 35" pasten perfect, precies gelijk met de wielkasten, de bfg is niet een echte 35 er, eerder 34.5 maar dit is inderdaad positief voor je rijgedrag.De bfg heeft veel betere eigenschappen dan de coopers, bij het balanceren hoefde er geen enkel stuk lood op, dit vond ik toch wel
opmerkelijk.Bij de eerste proefrit reed de dodge op de dijk(geen verharding) vanuit mijn tuin al beter dan daarvoor op de verharde weg. De verharde weg was een verademing en ook onder alle omstandigheden, bmw' tje duwen, dagelijks bouwmaterialen,puin vervoeren, rijdt ie soepel en voelt veilig aan,de dodge wordt zeker niet ontzien vaak staan er twee bigbags zand of twee pallets stenen op, kruiskoppelingen en lagers zijn nog steeds spelingvrij, gisteren alles nog even laten controleren na het lezen van de alarmerende opmerkingen in het forum, ook nog gekeken naar de bouten van de 4" bodykit(black diamond),na 6 jaar nog onberispelijk, wat ik wel regelmatig doe is alles goed doorsmeren, en dat ontbreekt er wel vaak aan bij anderen liet ik mij door brouwer vertellen.Kortom ik ben zeer content met de verhogingen en voel me zeer veilig in de verhoogde dodge , zeker omdat ik dagelijks in A'dam of op de ring A,dam rij en over alles uitkijk en daarop kan anticiperen, het ongeluk komt eerder door andere weggebruikers dan door de verhogingen van de dodge. Bijkomend voordeel is dat ik alle hindernissen in de stad kan nemen, hoe hoog de stoep,brugbanden ook zijn, zelfs een wielklem past er niet om heen.(de boete moet je wel betalen hoor). Groetjes Romanofa.romano@planet.nl :0
Once a dodge, always a dodge!
Dodge M880 W200 Power wagon Website

-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
Hoi Romano,
Je hebt voor onze Dodge geen EGR (Exhaust Gas Recirculation) inlaatspruitstuk nodig. Dat afdichten wat ik doe is weer wat anders, dat is niet de EGR (die heb ik zowiezo niet) maar de inlaatspruitstukverwarming (door het uitlaatgaskanaal). Dat heb je op gas niet nodig, en levert weer wat PK's op. De verbinding tussen beide uitlaten (nodig voor veel koppel) heb ik gewoon onder de auto gedaan.
Ik heb gewoon het huismerk uitlaatspruitstuk van Summit. Kost maar 79 dollar. Bestellen is eenvoudig, dat kan online, je betaalt met je creditcard, en vijf dagen later heb je de spulletjes in huis.
De BFG's lijken me inderdaad beter dan de Coopers, maar de BFG mud-uitvoering was niet in 33" te krijgen, dus daarom helaas maar Coopers. Ze doen het trouwens prima. Hoewel ik de volgende keer misschien toch gewoon all-terrains koop, want die mud-dingen zijn toch wel erg luidruchtig op de verharde weg, ik kan de motor nauwelijks horen. Erg vermoeiend dat gejank van die banden, als je lange afstanden rijdt...
Wat die voorveren betreft, die van mij waren niet zo ver heen als die van jou, en ik heb er dus gewoon een extra blad tussengezet, en dat bevalt me nog steeds prima. De auto staat nu ook mooi zuiver horizontaal in plaats van voorover.
Wat dat verhogen betreft, ik ben heel benieuwd hoe jouw auto rijdt. En krijg je nu niet vaak problemen met je voorste kruiskoppeling?
De belangrijkste reden dat ik niet de auto verder heb verhoogd is omdat ik vaak met paardentrailer achter de auto rij, en de trekhaak moet dus op een normale hoogte blijven. Als je dan gaat verhogen wordt die trekhaak een soort anker dat ver onder de auto hangt, levert dus nog geen bodemvrijheid op, en de constructie wordt dan weer wat lastig als je het goed wilt doen (gevulde 2-paards-trailer weegt 2000 kilo, dus je kunt niet zomaar even iets in elkaar prutsen, de krachten die op de trekhaak komen zijn zeer hoog).
Groeten,
Frans
Je hebt voor onze Dodge geen EGR (Exhaust Gas Recirculation) inlaatspruitstuk nodig. Dat afdichten wat ik doe is weer wat anders, dat is niet de EGR (die heb ik zowiezo niet) maar de inlaatspruitstukverwarming (door het uitlaatgaskanaal). Dat heb je op gas niet nodig, en levert weer wat PK's op. De verbinding tussen beide uitlaten (nodig voor veel koppel) heb ik gewoon onder de auto gedaan.
Ik heb gewoon het huismerk uitlaatspruitstuk van Summit. Kost maar 79 dollar. Bestellen is eenvoudig, dat kan online, je betaalt met je creditcard, en vijf dagen later heb je de spulletjes in huis.
De BFG's lijken me inderdaad beter dan de Coopers, maar de BFG mud-uitvoering was niet in 33" te krijgen, dus daarom helaas maar Coopers. Ze doen het trouwens prima. Hoewel ik de volgende keer misschien toch gewoon all-terrains koop, want die mud-dingen zijn toch wel erg luidruchtig op de verharde weg, ik kan de motor nauwelijks horen. Erg vermoeiend dat gejank van die banden, als je lange afstanden rijdt...
Wat die voorveren betreft, die van mij waren niet zo ver heen als die van jou, en ik heb er dus gewoon een extra blad tussengezet, en dat bevalt me nog steeds prima. De auto staat nu ook mooi zuiver horizontaal in plaats van voorover.
Wat dat verhogen betreft, ik ben heel benieuwd hoe jouw auto rijdt. En krijg je nu niet vaak problemen met je voorste kruiskoppeling?
De belangrijkste reden dat ik niet de auto verder heb verhoogd is omdat ik vaak met paardentrailer achter de auto rij, en de trekhaak moet dus op een normale hoogte blijven. Als je dan gaat verhogen wordt die trekhaak een soort anker dat ver onder de auto hangt, levert dus nog geen bodemvrijheid op, en de constructie wordt dan weer wat lastig als je het goed wilt doen (gevulde 2-paards-trailer weegt 2000 kilo, dus je kunt niet zomaar even iets in elkaar prutsen, de krachten die op de trekhaak komen zijn zeer hoog).
Groeten,
Frans
Hoi Frans,
Ben je goed bezig geweest ?
ben toch reuze benieuwd hoe je de keerring nog gevonden hebt, heb je Brouwer nog gebeld of heb je het zelf uitgezocht? Jammer dat je niet in Axel was,voor de eerste keer echt terrein gereden, eindelijk modder in m,n haar, maar de auto deed het werk, de extra inche,s bleken toch een groot pluspunt (ik bleef niet liggen boven op de bulten), de 35 mud bfg,s deden hun werk voortreffelijk, wat me opviel is dat de hummerbanden (ik had ze nog niet eerder gezien), aan de zijkanten wel modder spuwen, maar dat het midden profiel meer een wegprofiel is (zigzaggend) en op dat gedeelte dus toch dichtslipt, terwijl de bfg alleen maar noppen heeft en dus de modder meteen lost, de bfg,s maken niet meer herrie dan m,n oude cooper all terrain 33 ", sterker nog, ik vind ze zelfs minder storend klinken en comfortabeler rijden op de snelweg, wat dat betreft had mijn banden adviseur volkomen gelijk, zelfs bij 140/ 150 constant rijdt het nog comfortabel, terwijl bij 110/120 het beter rijdt dan m,n andere bedrijfsautotjes.Wil je echter 35 ,s gebruiken in het terrein ontkom je niet aan een 4"lift, anders raak je toch je body en de stuurinrichting, nou heb ik niemand in Axel gezien met een fabrieks liftkit, en wat de boer niet kent enz. , wat betreft de kruiskoppelingen op de voor aandrijfas, deze staan nagenoeg in de zelfde hoek, het plaatje in het forum geeft wat dat betreft een totaal verkeerd beeld aan, de spacer is precies onder zo,n hoek gemaakt ,dat de twee hoeken van de kruiskoppelingen , niet al te groot worden, ondanks de lift, en dat de hoeken ook het zelfde blijven, bovendien corrigeert de spacer dan ook de insteek naar je tussenbak toe, hier is echt wel over nagedacht, in de usa is men wel teruggekomen op de 10/12"verhogingen, maar een 4"met 35 " is vrij standaard daar (fourwheeler magazine), het voordeel van de 4" is dat geen verdere aanpassingen nodig zijn behalve het even corrigeren van je stuurhuisaansluiting op de pitmanarm (ca half uurtje werk), zodat je draai links en rechts weer hetzelfde wordt.Met het compleet nieuwe pakket incl. schokbrekers verbeterde het weggedrag opmerkelijk. Blijft nog het trekhaak geval over; een snel demontabele, toch oersterke trekhaak is wel degelijk mogelijk, dit moet je maar eens bekijken op een dtb dag, anders maak ik wel een tekening voor je, misschien kan ik je nog overhalen om niet op allterrrains over te stappen, en we hebben het nog wel over de liftkit, by the way ik begrijp nog niets van dat EGR verhaal volgens mij heb ik dat er wel op zitten, en de keuze tussen de Edelbrock performers : #2176 en #3776 is mij dus nog steeds niet duidelijk, (de balans pijp zit er bij mij al tussen op de uitlaat), ook zijn er twee typen spacers van 1 " met 4 gaten: holley p/n 17-27 en p/n7465, misschien kan jij even kijken op internet welke performer en spacer ik nodig heb, als je toch bezig bent kijk dan even naar de tri y header van www.thorleyheaders.com, volgens hun email hoefde er niets gezaagd te worden aan het frame en een standaard chrysler startmotor kon er ook met header uitgedemonteerd worden! Verder vond ik nog www.flex-a-lite.com, die flexibele ventilatoren maken waar jij het over had op je site, summit levert die ook, de dubbele koeler vond ik wel van summit:part :SUM_G4978 maar de adapter kon ik nog niet vinden hoe en waar?
Ik ga morgen maar eens de auto afspuiten, ik kan de onderdelen niet eens meer onderscheiden, veel bewonderende blikken en onverstaanbare lofuitingen gehad van busgroepen Japanners, die ik tijdens het passeren van de Dam tegenkwam, jammer dat de slogan van dtb niet op m,n dodge stond,
groetjes Romanofa.romano@planet.nl
Ben je goed bezig geweest ?
ben toch reuze benieuwd hoe je de keerring nog gevonden hebt, heb je Brouwer nog gebeld of heb je het zelf uitgezocht? Jammer dat je niet in Axel was,voor de eerste keer echt terrein gereden, eindelijk modder in m,n haar, maar de auto deed het werk, de extra inche,s bleken toch een groot pluspunt (ik bleef niet liggen boven op de bulten), de 35 mud bfg,s deden hun werk voortreffelijk, wat me opviel is dat de hummerbanden (ik had ze nog niet eerder gezien), aan de zijkanten wel modder spuwen, maar dat het midden profiel meer een wegprofiel is (zigzaggend) en op dat gedeelte dus toch dichtslipt, terwijl de bfg alleen maar noppen heeft en dus de modder meteen lost, de bfg,s maken niet meer herrie dan m,n oude cooper all terrain 33 ", sterker nog, ik vind ze zelfs minder storend klinken en comfortabeler rijden op de snelweg, wat dat betreft had mijn banden adviseur volkomen gelijk, zelfs bij 140/ 150 constant rijdt het nog comfortabel, terwijl bij 110/120 het beter rijdt dan m,n andere bedrijfsautotjes.Wil je echter 35 ,s gebruiken in het terrein ontkom je niet aan een 4"lift, anders raak je toch je body en de stuurinrichting, nou heb ik niemand in Axel gezien met een fabrieks liftkit, en wat de boer niet kent enz. , wat betreft de kruiskoppelingen op de voor aandrijfas, deze staan nagenoeg in de zelfde hoek, het plaatje in het forum geeft wat dat betreft een totaal verkeerd beeld aan, de spacer is precies onder zo,n hoek gemaakt ,dat de twee hoeken van de kruiskoppelingen , niet al te groot worden, ondanks de lift, en dat de hoeken ook het zelfde blijven, bovendien corrigeert de spacer dan ook de insteek naar je tussenbak toe, hier is echt wel over nagedacht, in de usa is men wel teruggekomen op de 10/12"verhogingen, maar een 4"met 35 " is vrij standaard daar (fourwheeler magazine), het voordeel van de 4" is dat geen verdere aanpassingen nodig zijn behalve het even corrigeren van je stuurhuisaansluiting op de pitmanarm (ca half uurtje werk), zodat je draai links en rechts weer hetzelfde wordt.Met het compleet nieuwe pakket incl. schokbrekers verbeterde het weggedrag opmerkelijk. Blijft nog het trekhaak geval over; een snel demontabele, toch oersterke trekhaak is wel degelijk mogelijk, dit moet je maar eens bekijken op een dtb dag, anders maak ik wel een tekening voor je, misschien kan ik je nog overhalen om niet op allterrrains over te stappen, en we hebben het nog wel over de liftkit, by the way ik begrijp nog niets van dat EGR verhaal volgens mij heb ik dat er wel op zitten, en de keuze tussen de Edelbrock performers : #2176 en #3776 is mij dus nog steeds niet duidelijk, (de balans pijp zit er bij mij al tussen op de uitlaat), ook zijn er twee typen spacers van 1 " met 4 gaten: holley p/n 17-27 en p/n7465, misschien kan jij even kijken op internet welke performer en spacer ik nodig heb, als je toch bezig bent kijk dan even naar de tri y header van www.thorleyheaders.com, volgens hun email hoefde er niets gezaagd te worden aan het frame en een standaard chrysler startmotor kon er ook met header uitgedemonteerd worden! Verder vond ik nog www.flex-a-lite.com, die flexibele ventilatoren maken waar jij het over had op je site, summit levert die ook, de dubbele koeler vond ik wel van summit:part :SUM_G4978 maar de adapter kon ik nog niet vinden hoe en waar?
Ik ga morgen maar eens de auto afspuiten, ik kan de onderdelen niet eens meer onderscheiden, veel bewonderende blikken en onverstaanbare lofuitingen gehad van busgroepen Japanners, die ik tijdens het passeren van de Dam tegenkwam, jammer dat de slogan van dtb niet op m,n dodge stond,
groetjes Romanofa.romano@planet.nl
Once a dodge, always a dodge!
Dodge M880 W200 Power wagon Website

Frans, ik neem aan dat jij met jouw 79 dollar headers, deze headers bedoelt?
Erg verleidelijk, maar op jouw site lijkt het niet alsof zo ideaal passen.
Ook lijken de foto's op je site niet op de afbeelding die op de Summit site te zien zijn.
Hoe dan ook, kun je ons vertellen welke jij hebt gekocht, en of dit achteraf ivm de moeilijke montage wel de juiste keuze was? Alvast bedankt.
Ik heb hier ook nog een link naar die Thorley headers, die je dan weer hier online kunt kopen, mooi maar duur...
Erg verleidelijk, maar op jouw site lijkt het niet alsof zo ideaal passen.
Ook lijken de foto's op je site niet op de afbeelding die op de Summit site te zien zijn.
Hoe dan ook, kun je ons vertellen welke jij hebt gekocht, en of dit achteraf ivm de moeilijke montage wel de juiste keuze was? Alvast bedankt.
Ik heb hier ook nog een link naar die Thorley headers, die je dan weer hier online kunt kopen, mooi maar duur...
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Member 576
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
- Contacteer:
A3 Berger,
Ik bedoel inderdaad DIE headers. Van de foto moet je je niet teveel aantrekken, ze hebben gewoon niet voor iedere auto weer opnieuw een foto gemaakt.
Ze passen prima wanneer je ze eenmaal aan je blok hebt gebout. Het is alleen een heel gepiel om ze naar binnen te schuiven, vooral als je er nog geen ervaring mee hebt (zoals ik). Maar dat schijnt met andere headers ook zo te zijn. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over, de collectors komen op precies de goede plek onder de auto te zitten, de vermogenswinst is fenomenaal, en ze zijn degelijk. Alleen de bijgeleverde pakkingen vond ik wat minder, maar gezien de prijs van het pakket kon het er nog wel af om gewoon ergens betere pakkingen te kopen.
De tri-Y headers zijn vooral interessant bij motoren die getuned zijn voor hoge toerentallen. Maar met onze zware Dodges zijn we meer geinteresseerd in koppel bij een lager toerental. Als je gaat tunen moet je vooraf goed bedenken wat je wilt, en de spullen op elkaar aanpassen. Het heeft geen zin headers te kopen die bedoeld zijn voor een zuig-effect bij 6000 toeren, als je een nokkenas hebt die is geoptimaliseerd op 2000 toeren, of als je met 2000 toeren door de modder wilt kunnen ploegen. Neem dan headers met relatief smalle pijpen, dan krijg je bij een lager toerental voldoende gassnelheid om een zuigeffect te bewerkstelligen. Neem je te dikke pijpen dan komt er bij normale toerentallen geen spat terecht van een zuigeffect en kun je net zo goed de standaard manifolds op je blok laten zitten.
Romano, een aantal dingen heb ik prive al geantwoord.
Bij de combicooler krijg je de adapters enzo erbij, je hebt dus verder niets nodig.
EGR is een systeem waarbij er naast de carburteur een klep zit op je spruitstuk, waarbij uitlaatgas weer opnieuw de carburateur wordt ingevoerd. Dit om de cylindervulling te verbeteren, en het verstoort het mengsel niet want in uitlaatgas zit geen zuurstof meer. Hierdoor onstaan er minder stikstofoxiden.
Het lijkt me sterk dat jij dat in je auto hebt. Waarschijnlijk zit er op jouw spruitstuk naast de carburateur een afdekplaatje, waar ze in Amerika die EGR-valve monteren.
Afgezien daarvan maakt het geen bal uit, want als je spruitstuk en carburateur vervangt dan ben je dat hele EGR gedoe toch kwijt. (De enige reden waarom ze spruitstukken met EGR aanbieden is omdat het hier-en-daar verplicht is in de USA).
Het uitlaatkanaal door je spruitstuk heen hebben alle spruitstukken, dit is om het spruitstuk te verwarmen zodat de benzine niet tegen de koude wanden condenseert. Rij je op LPG dan kun je dat kanaal met een speciale pakking afdichten, en dat levert wat vermogenswinst op (van koude lucht kun je wat meer kwijt in je cylinders, want koude lucht is compacter). In de winter heb je dan wel het nadeel dat als je op benzine wilt rijden je langdurig moet choken en/of in extreme gevallen ijsvorming kan krijgen. Het is dus een afweging.
Groeten,
Frans
Ik bedoel inderdaad DIE headers. Van de foto moet je je niet teveel aantrekken, ze hebben gewoon niet voor iedere auto weer opnieuw een foto gemaakt.
Ze passen prima wanneer je ze eenmaal aan je blok hebt gebout. Het is alleen een heel gepiel om ze naar binnen te schuiven, vooral als je er nog geen ervaring mee hebt (zoals ik). Maar dat schijnt met andere headers ook zo te zijn. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over, de collectors komen op precies de goede plek onder de auto te zitten, de vermogenswinst is fenomenaal, en ze zijn degelijk. Alleen de bijgeleverde pakkingen vond ik wat minder, maar gezien de prijs van het pakket kon het er nog wel af om gewoon ergens betere pakkingen te kopen.
De tri-Y headers zijn vooral interessant bij motoren die getuned zijn voor hoge toerentallen. Maar met onze zware Dodges zijn we meer geinteresseerd in koppel bij een lager toerental. Als je gaat tunen moet je vooraf goed bedenken wat je wilt, en de spullen op elkaar aanpassen. Het heeft geen zin headers te kopen die bedoeld zijn voor een zuig-effect bij 6000 toeren, als je een nokkenas hebt die is geoptimaliseerd op 2000 toeren, of als je met 2000 toeren door de modder wilt kunnen ploegen. Neem dan headers met relatief smalle pijpen, dan krijg je bij een lager toerental voldoende gassnelheid om een zuigeffect te bewerkstelligen. Neem je te dikke pijpen dan komt er bij normale toerentallen geen spat terecht van een zuigeffect en kun je net zo goed de standaard manifolds op je blok laten zitten.
Romano, een aantal dingen heb ik prive al geantwoord.
Bij de combicooler krijg je de adapters enzo erbij, je hebt dus verder niets nodig.
EGR is een systeem waarbij er naast de carburteur een klep zit op je spruitstuk, waarbij uitlaatgas weer opnieuw de carburateur wordt ingevoerd. Dit om de cylindervulling te verbeteren, en het verstoort het mengsel niet want in uitlaatgas zit geen zuurstof meer. Hierdoor onstaan er minder stikstofoxiden.
Het lijkt me sterk dat jij dat in je auto hebt. Waarschijnlijk zit er op jouw spruitstuk naast de carburateur een afdekplaatje, waar ze in Amerika die EGR-valve monteren.
Afgezien daarvan maakt het geen bal uit, want als je spruitstuk en carburateur vervangt dan ben je dat hele EGR gedoe toch kwijt. (De enige reden waarom ze spruitstukken met EGR aanbieden is omdat het hier-en-daar verplicht is in de USA).
Het uitlaatkanaal door je spruitstuk heen hebben alle spruitstukken, dit is om het spruitstuk te verwarmen zodat de benzine niet tegen de koude wanden condenseert. Rij je op LPG dan kun je dat kanaal met een speciale pakking afdichten, en dat levert wat vermogenswinst op (van koude lucht kun je wat meer kwijt in je cylinders, want koude lucht is compacter). In de winter heb je dan wel het nadeel dat als je op benzine wilt rijden je langdurig moet choken en/of in extreme gevallen ijsvorming kan krijgen. Het is dus een afweging.
Groeten,
Frans
kheb bij mij ook headers erondergezet (dynomax)
die heb ik bij brouwers gekocht,volgens de verpakking moet het allemaal passen
klopte helaas niet helemaal
de headers die aan de kant van de bestuurder zitten kwamen tegen het chassis aan,klein reepje uit het chassis gefreesd met een klein binnentolletje en toen paste het
maar ik was er helaas nog niet!! 1 van de uitlaatbuisen (ook de bestuurdeerskant) kwam tegen de carterpan die moest ik roodgloeiend stoken en 4 cm ombuigen!!! wou hij vrij van de carterpan zijn,dus weer de hele zooi eronderuit slopen en in de bankschroef bijbuigen
als ik de verhalen van andere lees zit er wel degelijk veel verschil in headers,er zijn erbij die niet helemaal goed passen en dan is het martelen geblazen
mvg rudodge
die heb ik bij brouwers gekocht,volgens de verpakking moet het allemaal passen
klopte helaas niet helemaal
de headers die aan de kant van de bestuurder zitten kwamen tegen het chassis aan,klein reepje uit het chassis gefreesd met een klein binnentolletje en toen paste het
maar ik was er helaas nog niet!! 1 van de uitlaatbuisen (ook de bestuurdeerskant) kwam tegen de carterpan die moest ik roodgloeiend stoken en 4 cm ombuigen!!! wou hij vrij van de carterpan zijn,dus weer de hele zooi eronderuit slopen en in de bankschroef bijbuigen
als ik de verhalen van andere lees zit er wel degelijk veel verschil in headers,er zijn erbij die niet helemaal goed passen en dan is het martelen geblazen
mvg rudodge
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
-
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
- Locatie: etten leur
Hoi header freaks,
Heb nog even contact gehad met doug thorley, hun headers zijn speciaal gemaakt voor meer kracht in het lage koppel, de primaire pijpen zijn 1 5/8 , en de collectors 2 1/2 inch, (dit zijn dus dezelfde maten als de summit huismerk headers), met dit verschil dat het 4-2-1 systeem met secundaire 2 inch pijpen, voor een nog grotere gassnelheid zorgt,bovendien hoeft er niets gedemonteerd,of aangepast te worden, aldus thorley, ik heb maar besloten om deze headers te bestellen bij summit, ik zie het allemaal wel.
Groetjes Romanofa.romano@planet.nl
Heb nog even contact gehad met doug thorley, hun headers zijn speciaal gemaakt voor meer kracht in het lage koppel, de primaire pijpen zijn 1 5/8 , en de collectors 2 1/2 inch, (dit zijn dus dezelfde maten als de summit huismerk headers), met dit verschil dat het 4-2-1 systeem met secundaire 2 inch pijpen, voor een nog grotere gassnelheid zorgt,bovendien hoeft er niets gedemonteerd,of aangepast te worden, aldus thorley, ik heb maar besloten om deze headers te bestellen bij summit, ik zie het allemaal wel.
Groetjes Romanofa.romano@planet.nl
Once a dodge, always a dodge!
Dodge M880 W200 Power wagon Website
