Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Verlagen W200

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
PlantNL
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2024 21:48
Locatie: Echt

Verlagen W200

Bericht door PlantNL »

Ik ga de vraag toch even stellen hier. Ik ben al een tijdje opzoek naar een manier om mijn dodge een cm of 10 de verlagen maar zonder het verlies van draaglast. Echter kom ik er bar weinig over tegen. MIjn situatie is als volgt:

- als het goed is een originele ook kwa hoogte w200.
- dubbele bladvering achteras met zo'n blok er tussen. Volgens de verkoper was het waarschijnlijk een radiowagen geweest. Er zouden nog sporen zijn van het 24v systeem maar ik heb er geen aandacht aan besteedt.
- laad capaciteit pickup bak is 1250kg en trek gewicht 2380kg op kenteken.
- originele smalle wielen. (deze wil ik wel vervangen de wat bredere wielen maar niet veel grotere)

Wat ik graag zou willen:
- een cm of 10 verlagen zonder dat ik laadcapaciteit verlies (auto is te hoog voor de vrouw ook. Als ik hem verlaag krijg ik haar ook makkelijker achter het stuur :jumpie )
- als het kan geen rigoreuze aanpassingen maken aan de assen of frame waarbij veel las, slijp en richtwerk komt kijken.
- graag behoud van de 4x4

Nu ben ik er wel van op de hoogte dat als je een verlaging wilt dat je moet kijken naar de lengte van de aandrijfassen maar ook naar de hoek van de voor en achteras. Omdat iedereen deze auto's verhoogd wordt je dood gegooid met liftkits en how to's maar een duidelijk verlaging how to heb ik nog niet kunnen vinden. Of ik moet echt weer naar specsavers voor een nieuwe oogmeting :bonk

Heeft iemand hier wellicht ervaring met het verlagen van een w200?
Robbie
Berichten: 917
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Re: Verlagen W200

Bericht door Robbie »

Ik heb de ervaring en of kennis niet.
Maar het eerste wat in mij opkomt is je assen op de bladveren monteren ipv zoals nu er onder.
Als ik mezelf niet vergis heeft land rover de assen op de bladveren gemonteerd zitten.

Ik zou kennis vergaren bij andere merken op youtube als ik jou was, of langs (of bellen/mailen) gaan bij een bedrijf gespecialiseerd in bladveren. Eeltink veertechniek in Heemskerk is er zo een. Zijn ook bekend met de W200
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 951
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Verlagen W200

Bericht door Henk_W200 »

Wat voor banden zitten onder je W200
Volgens mij is 31 inch banden standaard.
Heb een foto even bekeken van je W200 , volgens mij zitten er grotere banden eronder.
Misschien heb ik het mis, maar volgens mij zitten er 33 inch eronder :gekte
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 951
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Verlagen W200

Bericht door Henk_W200 »

zo is het standaard
1977_Dodge_Pickups-01.jpg
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
PlantNL
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2024 21:48
Locatie: Echt

Re: Verlagen W200

Bericht door PlantNL »

Henk_W200 schreef: 20 dec 2024 20:13 Wat voor banden zitten onder je W200
Volgens mij is 31 inch banden standaard.
Heb een foto even bekeken van je W200 , volgens mij zitten er grotere banden eronder.
Misschien heb ik het mis, maar volgens mij zitten er 33 inch eronder :gekte
Ik heb geen idee. Ik ben nog veel aan het leren mbt de w200. Als het 33" wielen zijn dan zou ik eens kunnen kijken naar 16" wielen met banden die vergelijkbaar zijn met 31" dat scheel alweer een paar cm. Het is met wel op gevallen dat de veerstrops van de achteras behoorlijk lang zijn. En achter lijkt hij ook wat hoger te staan. Dat is iets waar ik nog naar kan kijken maar ik moet eersten even zien hoe ik de neus een beetje lager krijg. Ik was vooral benieuwd of iemand hier al een dergelijke verlaging heeft gedaan en hoe. Dan kan ik langzaam eens kijken naar onderdelen. Ik denk ook niet dat ik ooit extreem de modder in ga gezien ik de auto vooral laat werken voor een aanhanger.

maar komt goed. Zodra ik eraan ga beginnen houd ik jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 951
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Verlagen W200

Bericht door Henk_W200 »

zo is het standaard bij de achteras
achteras.png
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 951
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Verlagen W200

Bericht door Henk_W200 »

Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
PlantNL
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2024 21:48
Locatie: Echt

Re: Verlagen W200

Bericht door PlantNL »

ik zal van het weekend eens kijken hoe het bij mij zit en een foto posten. Ik moet eerst de ruiten wisser nu weer maken. :lach 1 van de plastic bussen heeft het begeven tijdens de regen dus dat wordt weer een klusje. Daarnaast lijk de auto koelvloeistof te verbruiken. Ik kan alleen niet zien waar. En lopt een straal roest langs de waterpomp maar ik zie geen plekken onder de auto. Dus het lijkt erop dat die verbruikt want de olie is ook nog netjes helder.

maar komt goed. Ik houd het even in de gaten. Hij loopt ook niet warm ofzo ik moet alleen zorgen dat die koelvloeistof bijft hebben. die 10 jaar of meer stilstaan heeft de auto niet goed gedaan :nuts
PlantNL
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2024 21:48
Locatie: Echt

Re: Verlagen W200

Bericht door PlantNL »

foto's van de ophanging
Bijlagen
WhatsApp Image 2024-12-27 at 14.07.18 (3).jpeg
WhatsApp Image 2024-12-27 at 14.07.18 (2).jpeg
WhatsApp Image 2024-12-27 at 14.07.18 (1).jpeg
PlantNL
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2024 21:48
Locatie: Echt

Re: Verlagen W200

Bericht door PlantNL »

en nog een foto van de ophanging
Bijlagen
WhatsApp Image 2024-12-27 at 14.07.18.jpeg
PlantNL
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2024 21:48
Locatie: Echt

Re: Verlagen W200

Bericht door PlantNL »

let overigens vooral niet op de vliegroest overal :nuts

de banden maat is 9.50 /R16.50 meer kan ik er niet op vinden ik heb het maar met de rol maat op gemeten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nu toch actief opzoek ga naar een volledige stuurbekrachtiging set. ik omet nu vaker de aanhanger achter uit zetten en zonder stuurbekrachtiging is dat toch wel uitdagend :nuts

dus als iemand nog iets heeft liggen... :lol:
Bijlagen
WhatsApp Image 2024-12-27 at 14.12.53.jpeg
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 951
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Verlagen W200

Bericht door Henk_W200 »

Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
robbert peter
Berichten: 197
Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
Locatie: etten leur

Re: Verlagen W200

Bericht door robbert peter »

Voor de achterzijde kan je de blokken ertussenuit halen of kleiner maken zoveel je wil.
De voorzijde zal wat lastiger worden, maar de optie die robbie noemde lijkt me de meest makkelijke met behoud van gewihten
De as boven de bladveer i.p.v. er onder. Ik denk dat je wel de stabilisatorstang moet verwijderen en wellicht de stuurstang moet aanpassen.

ook 16 inch velgen met lagere banden is een makkelijke optie

succes en hou ons op de hoogte van je keuze
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
Robbie
Berichten: 917
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Re: Verlagen W200

Bericht door Robbie »

Ik heb is terug zitten lezen, maar waarom vergemakkelijk je de instap niet?
Er zijn opstapjes te koop die je aan de dorpel kan monteren. Je kan ook sidebars scoren/zelf maken en die gebruiken of aanpassen zodat je daar aan een opstap creërt.

De hoogte, lengte, breedte is een kwestie van eraan wennen. Dat is tenminste mijn ervaring, zo ook die van mijn vrouw. Die vond het in den beginne helemaal niks! Tot ze de smaak te pakken had.

De W200 die je hebt is een M883 geweest in de jaren 70/80 er heeft een container inje bak gestaan vol met communicatie middelen. Vandaar de hulpveren.. Als je zoekt met je favoriete zoekmachine naar "dodge m883" is er veel historie over te vinden.
PlantNL
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2024 21:48
Locatie: Echt

Re: Verlagen W200

Bericht door PlantNL »

Robbie schreef: 30 dec 2024 10:35 Ik heb is terug zitten lezen, maar waarom vergemakkelijk je de instap niet?
Er zijn opstapjes te koop die je aan de dorpel kan monteren. Je kan ook sidebars scoren/zelf maken en die gebruiken of aanpassen zodat je daar aan een opstap creërt.

De hoogte, lengte, breedte is een kwestie van eraan wennen. Dat is tenminste mijn ervaring, zo ook die van mijn vrouw. Die vond het in den beginne helemaal niks! Tot ze de smaak te pakken had.

De W200 die je hebt is een M883 geweest in de jaren 70/80 er heeft een container inje bak gestaan vol met communicatie middelen. Vandaar de hulpveren.. Als je zoekt met je favoriete zoekmachine naar "dodge m883" is er veel historie over te vinden.

Over het opstapje had de vrouw het uiteindelijk ook al over. Maar het heeft allemaal geen haast. Omdat er meestal alleen verhoogd werdt en ik bar weinig kan vinden over het verlagen had ik de vraag hier eens gesteld. Wat de m883 betreft daar ga ik eens meer over lezen! dank je wel.
Plaats reactie