W200 zuiniger op lpg
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 25 apr 2018 08:09
W200 zuiniger op lpg
Onze W200 uit 1976 met caravan opbouw zal nooit echt zuinig gaan rijden maar 1:2 mijl was het toch wel vaak naar een pomp zoeken met een 60 liter lpg tank. Gelijk maar eenzelfde tank ernaast gelegd onder de truck. Heb eens gekeken naar een betere lpg installatie maar we rijden er te weinig mee om de investering terug te verdienen.
Deze zomer in Schotland viel het me op dat er bij tegenwind of hogere snelheid relatief veel verlies aan motorvermogen optrad. Boven de 50 mijl gaat hij zichzelf smoren. En bij nadere analyse leek het te verklaren doordat de lpg aanvoer wordt verdund bij hogere snelheid met teveel lucht vanuit het luchtfilter. Er zit nog zo’n steelpan op met de opening schuin naar voren ...
de rukwind wordt er dus ingeblazen en zorgt voor een te arm mengsel.
Met een oude dikke koelslang op de trechter heb ik de lucht invoer naar opzij gebracht waardoor de rukwind er langs gaat en geen druk meer opbouwt via het luchtfilter. Of mijn logica helemaal klopt weet ik niet maar
wel rijdt onze camper-truck nu 1 op 2,6 mijl, dus ruim 1 op 4 km!
Heb je ook nog zo’n eenvoudige installatie dan kun je met deze kleine ingreep wellicht hetzelfde bereiken en dragen we ook nog bij aan een beter milieu :)
Deze zomer in Schotland viel het me op dat er bij tegenwind of hogere snelheid relatief veel verlies aan motorvermogen optrad. Boven de 50 mijl gaat hij zichzelf smoren. En bij nadere analyse leek het te verklaren doordat de lpg aanvoer wordt verdund bij hogere snelheid met teveel lucht vanuit het luchtfilter. Er zit nog zo’n steelpan op met de opening schuin naar voren ...
de rukwind wordt er dus ingeblazen en zorgt voor een te arm mengsel.
Met een oude dikke koelslang op de trechter heb ik de lucht invoer naar opzij gebracht waardoor de rukwind er langs gaat en geen druk meer opbouwt via het luchtfilter. Of mijn logica helemaal klopt weet ik niet maar
wel rijdt onze camper-truck nu 1 op 2,6 mijl, dus ruim 1 op 4 km!
Heb je ook nog zo’n eenvoudige installatie dan kun je met deze kleine ingreep wellicht hetzelfde bereiken en dragen we ook nog bij aan een beter milieu :)
Re: W200 zuiniger op lpg
Leuke tip om te proberen, maar hoe is de staat van je luchtfilter? Wat jij aangeeft had ik met een B250.
Nieuw luchtfilter was de oplossing!
Het milieu.. Ik zit met smart te wachten op:
En ze leefden nog lang en gelukkig! Het sprookje is uit.
Nieuw luchtfilter was de oplossing!
Het milieu.. Ik zit met smart te wachten op:
En ze leefden nog lang en gelukkig! Het sprookje is uit.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 25 apr 2018 08:09
Re: W200 zuiniger op lpg
Dank voor je reactie Henk, luchtfilter is goed daar lag het deze keer niet aan.
Groet, Leo
Groet, Leo
Re: W200 zuiniger op lpg
Draagt een goed afgestelde ontsteking ook niet heel veel bij aan maximaal vermogen en minimaal verbruik? Gek genoeg vond de Amerikanen specialist die mijn auto afstelde dat de afstelling van de ontsteking op benzine niet anders was dan wanneer je op LPG rijdt.
Re: W200 zuiniger op lpg
Ontsteking van onze Dodges met 318 motor moet op LPG ca. 10% vroeger staan dan op benzine , dan heb klopt t verhaal van meer vermogen en merkbaar zuiniger rijden , dit geld ook voor de aangezogen lucht , koude ingeblazen lucht is beter dan warme lucht (van de motor of hete zomers) .
Re: W200 zuiniger op lpg
En jij had er niet een of andere black box tussen hangen?
de man die mijn lpg inbouwde stelde de motor eerst helemaal lekker af op benzine, zodat alles goed liep, en max power had, daarna bouwde die de LPG in en stelde hem af op LPG, maar dat zwarte boxje maakte het verschil.
zo bleef op benzine het ontstekingstijdstip optimaal, en als je op gas overschakelde werd het onstekingstijdstip electronisch aangepast voor optimaal gas gebruik.
terwijl je anders maar een beetje moet schipperen met je onstekingstijdstip zodat ie én goed loopt op benzine, én goed loopt op LPG.
groet, Bart
Re: W200 zuiniger op lpg
Als dit echt bijdraagt aan een zuiniger verbruik en een beter trekkende motor is het misschien de moeite waard om te proberen. Ik heb soms het idee dat die van mij niet trekt zoals hij zou moeten. Ik heb nog op mijn lijstje staan om de ontsteking te controleren en evt. afstellen met een stroboscoop, maar de tijd ervoor vinden blijft lastig...Powercamper schreef: ↑31 okt 2019 21:15 Met een oude dikke koelslang op de trechter heb ik de lucht invoer naar opzij gebracht waardoor de rukwind er langs gaat en geen druk meer opbouwt via het luchtfilter. Of mijn logica helemaal klopt weet ik niet maar
wel rijdt onze camper-truck nu 1 op 2,6 mijl, dus ruim 1 op 4 km!
Bram
Re: W200 zuiniger op lpg
Grappig, ik denk dat je ook niet de enige bent.
Lang geleden toen ik net begon met Dodge, had ik een bijna nieuwe, 1500 Miles op de klok.
had wel al ffe stilgestaan, kwam net van een depot af, en had 'm net op kenteken en gas gezet. toen kwam ik via via bij zo'n "mannetje" terecht dat nog wel verstand van V-8 had.
Kom je daar ergens in een wei, in een oud houten schuurtje, en wat verbaast me, daar stond tegen één wand zo'n SUN motorafstel apparaat (computer is wat veel gezegt), maar daar zat een scoop in, vacuummeter, tot10 cilinders kon je er aansluiten en met een druk op de knop een bepaalde cilinder uitschakelen (om te kijken of dat verschil uitmaakt)
En die man wist wat ie deed.
Toen ik daar wegreed kon mijn Dodge met 4 spinnende wielen bij het stoplicht een Peugeotje 205GTI eruit trekken, wel zo dat als ik 60 of zo reed dat die 205 mij weer voorbij kwam, maar toch!
Jammer genoeg ben ik nooit meer zo iemand tegengekomen.
Ik denk dat iedere Dodge van tijd tot tijd eens bij zo iemand op bezoek moet.
Lang geleden toen ik net begon met Dodge, had ik een bijna nieuwe, 1500 Miles op de klok.
had wel al ffe stilgestaan, kwam net van een depot af, en had 'm net op kenteken en gas gezet. toen kwam ik via via bij zo'n "mannetje" terecht dat nog wel verstand van V-8 had.
Kom je daar ergens in een wei, in een oud houten schuurtje, en wat verbaast me, daar stond tegen één wand zo'n SUN motorafstel apparaat (computer is wat veel gezegt), maar daar zat een scoop in, vacuummeter, tot10 cilinders kon je er aansluiten en met een druk op de knop een bepaalde cilinder uitschakelen (om te kijken of dat verschil uitmaakt)
En die man wist wat ie deed.
Toen ik daar wegreed kon mijn Dodge met 4 spinnende wielen bij het stoplicht een Peugeotje 205GTI eruit trekken, wel zo dat als ik 60 of zo reed dat die 205 mij weer voorbij kwam, maar toch!
Jammer genoeg ben ik nooit meer zo iemand tegengekomen.
Ik denk dat iedere Dodge van tijd tot tijd eens bij zo iemand op bezoek moet.
groet, Bart
Re: W200 zuiniger op lpg
bastian schreef: ↑24 nov 2019 23:04 Ontsteking van onze Dodges met 318 motor moet op LPG ca. 10% vroeger staan dan op benzine , dan heb klopt t verhaal van meer vermogen en merkbaar zuiniger rijden , dit geld ook voor de aangezogen lucht , koude ingeblazen lucht is beter dan warme lucht (van de motor of hete zomers) .
bastian schreef: ↑24 nov 2019 23:04 Ontsteking van onze Dodges met 318 motor moet op LPG ca. 10% vroeger staan dan op benzine , dan heb klopt t verhaal van meer vermogen en merkbaar zuiniger rijden , dit geld ook voor de aangezogen lucht , koude ingeblazen lucht is beter dan warme lucht (van de motor of hete zomers) , wil je helemaal 100% rendement uit t LPG rijden halen dan dient de compressie verhoogt te worden , die is bij onze Dodge s toch al niet al te hoog , wel een ingrijpende verbouwing .