Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

mijn uitlaat systeem - mijn uitlaat systeem wat is het?

kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Ik heb een dodge gekocht, maar heb weinig informatie meegekregen. Hij maakt flink wat lawaai, en het enige dat ik weet is dat er een dubbele uitlaat onderligt. Door wat rond te zoeken over het lawaai enzo, kwam ik snel op de term cherrybomb uit. Hoe zien die dingen eruit? Ik heb 2 van die (ooit) rode (cherry) bananen onder de dodge hangen, verder zitten er alleen nog wat custom gebogen stijgerpijpen achter.
Ik heb volgens mij 'headers'? van het type rechts een gat, links een gat en in het midden 1 gat voor 2 uitlaatpoorten.
Vanuit elk van deze headers gaat er een pijp naar de bijbehorende demper.
Does this ring a bell,? of kan het nog vanalles zijn. Ik zal binnenkort zowiezo foto's maken van alles.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

"Headers" zijn spruitstukken van gebogen pijpen. In ons geval dus aan elke kant vier pijpen die achter de motor samenkomen.
Zoals jij het beschrijft, lijkt het meer op de originele gegoten spruitstukken. Deze zijn vrij "vierkant".
Van de cherry-bombs weet ik niks.....helaas.
Gerhart
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Misschien verduidelijken deze foto's het een en ander.
Afbeelding


Afbeelding
robbert peter
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
Locatie: etten leur

Bericht door robbert peter »

dit zijn de originele uitlaatspruitstukken en de "rode bananen "zijn inderdaad cherry bombs
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Bedankt voor de info!
Is er een stiller alternatief voor die cherrybombs ? Op een of andere manier zijn ze al iets stiller geworden naar mate ik meer met de dodge gereden heb. Maar ik heb liever de spreekwoordelijk donkerbruine toon dan dit geknetter, dat vind ik leuk voor een camaro ofzo.
Zijn de cherrybombs uniek in hun afmetingen, of zijn deze afmetingen standaard en kan er gewoon een andere (stillere) absorbtie demper tussen geplaatst worden? zoja welke en waar kan ik ze krijgen?
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Ik heb ergens gelezen dat iemand zijn cherry bombs heeft vervangen door flow masters? weet iemand wat dit zijn ?, hoe makkelijk/moeilijk deze zijn te verwisselen met cherry bombs? :( Help me! de boze dorpelingen beginnen zich al te organiseren met fakkels en hooivorken voor mijn huis :0
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Ik had ook kortstondig twee cherrybombs maar dat geknetter vond ik dus ook maar zozo. Geef mij maar een mooie donkerbruine V8 brul. Dat geknetter doet me meer aan een bromfiets denken.
Ik heb er toen delta-flows onder gezet. Bevalt een stuk beter! Ze geven een mooie V8 brul, klinken ietwat "hol", maar dat geknetter is dus mooi weg.
Een balanspijp tussen beide helften (de beste plaats is direct achter de automatische bak) doet wonderen, zowel voor het geluid als voor het motorkoppel (trekkracht bij lagere toeren). Maar dat is vooral zinnig als je headers hebt.
Je kunt dan bovendien de uitlaatpoort die door je inlaatspruitstuk loopt afsluiten, zodat het spruitstuk koeler blijft, en koeler betekent meer lucht, en dat betekent weer meer vermogen.
Op mijn website heb ik geloof ik een beschrijving van het een en ander staan.

Groeten,
Frans
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Flink verhaaltje :0 , Ik dacht meer aan iets in de trant van , cherrybombs er tussen uit, andere (equally sized ofcourse ;) ) dempertjes er tussin in, maar zo makkelijk is het dus niet ??? Ik ga maar eens bij die gasten waar ik hem heb gekocht (deze hadden ook de huidige uitlaat gebogen) kijken wat ze voor me kunnen doen. bedankt in ieder geval!
66-1032709983

Bericht door 66-1032709983 »

he hallo daar
weet je ondertussen al wat flowmasters zijn?
flow master is een merknaam ik heb zelf namelijk flow masters onder mijn stockcar zitten dit zijn dus dempers
daarbij heb ik hooker headers (uitlaat-spruitstukken) 3" doorsnee. het blok wat ik heb staan in mijn stockcar is een dodge 440
carburateur is een holley 850 dus best wel spektaculair als je het gas intrapt
greets ben ramcharger 4ever
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Klinkt lekker ben! :D
Plaats reactie