spelling
als ik met mijn dodge w200 stop , voor een stoplicht ofzo, en laat vervolgens als ik stil sta de rem weer los dan bonkt het ff onder de auto.je kan het ook zien aan de hendel van de tussenbak.samen met een maat van mij hebben we al onder de auto gekeken wat er gebeurd, maar het blijft een beetje een raadsel.als je de rem na het stoppen weer los laat zie je het voor differentieel een beetje kantelen,doordat de spanning eraf gaat doordat de wagen weer kan gaan rijden.het is dan kwa gevoel net of de boel weer op zijn plek springt.verders merk je je helemaal niks met rijden.en hoe harder je moet remmen dest groter is de bonk die er op volgt?.kan het een soort spelling zijn van de vooras ten opzichte van de bladveren?dat hij daar een beetje kan draaien...? heeft iemand dit al eens meegemaakt of wweet een oplossing..
Hoi,
Als je diff draait dan draait je hele as onder de bladveren. Dan zitten je as-stroppen niet goed vast. Als de wiedeweerga aandraaien!. Als er ruimte inzit, komt er speling, die speling rukt steeds harder aan de stroppen en die krijgen daardoor een ernstig korte levensduur. Je wilt toch niet meemaken dat bij een keertje fors remmen er een strop de geest geeft en je vooras achterblijft terwijl je auto nog gewoon doorgaat.
Mochten je stroppen niet meer aan te draaien zijn, (kan vanwege de leeftijd zo vastgerot zijn dat ze niet meer willen) dan moet je ze vernieuwen. Met het zooitje dat je erafslijpt naar de veren-specialist in de buurt en nieuwe laten maken.
Suc6. Wouter.
Als je diff draait dan draait je hele as onder de bladveren. Dan zitten je as-stroppen niet goed vast. Als de wiedeweerga aandraaien!. Als er ruimte inzit, komt er speling, die speling rukt steeds harder aan de stroppen en die krijgen daardoor een ernstig korte levensduur. Je wilt toch niet meemaken dat bij een keertje fors remmen er een strop de geest geeft en je vooras achterblijft terwijl je auto nog gewoon doorgaat.
Mochten je stroppen niet meer aan te draaien zijn, (kan vanwege de leeftijd zo vastgerot zijn dat ze niet meer willen) dan moet je ze vernieuwen. Met het zooitje dat je erafslijpt naar de veren-specialist in de buurt en nieuwe laten maken.
Suc6. Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
Wouter, (of iemand anders natuurlijk),Als je diff draait dan draait je hele as onder de bladveren. Dan zitten je as-stroppen niet goed vast. Als de wiedeweerga aandraaien!. Als er ruimte inzit, komt er speling, die speling rukt steeds harder aan de stroppen en die krijgen daardoor een ernstig korte levensduur.
Suc6. Wouter.
zou je iets duidelijker aan kunnen geven waar die as-stroppen zitten?
Thanx in advance,
Jack.
Get a life... Get a Dodge...
* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
De veerstroppen zien er uit als 2 stuks (bestuurderskant) grote in U-vorm gezette draadeinden, die om je as lopen, en boven de as en de veer door een plaat heen steken, waar ze met 4 moeren vast zitten. Dit is een fijne schroefdraad die ongetwijfeld vol zit met roest en modder, dus loont het de moeite het geheel ruim van te voren in de kruipolie te spuiten.
Aan de bijrijderskant heb je één veerstrop, en 2 tapeinden die rechtsstreeks in je vooras zitten. Verder hetzelfde verhaal.
Als inderdaad de as kantelt ten opzichte van je bladveren, heeft Wouter helemaal gelijk. Als de sodemieter controleren en vastzetten. Je wilt niet weten wat voor narigheid er met jou en vooral ander weggebruikers kan gebeuren als de boel écht loskomt.
Ook kan het zo zijn dat je as kantelt doordat je veren óf een beetje inveren onder invloed van het aandrijfkoppel, óf dat de veerogen (waar je veren aan het chassis vastzitten) nogal wat speling hebben.
Aan de bijrijderskant heb je één veerstrop, en 2 tapeinden die rechtsstreeks in je vooras zitten. Verder hetzelfde verhaal.
Als inderdaad de as kantelt ten opzichte van je bladveren, heeft Wouter helemaal gelijk. Als de sodemieter controleren en vastzetten. Je wilt niet weten wat voor narigheid er met jou en vooral ander weggebruikers kan gebeuren als de boel écht loskomt.
Ook kan het zo zijn dat je as kantelt doordat je veren óf een beetje inveren onder invloed van het aandrijfkoppel, óf dat de veerogen (waar je veren aan het chassis vastzitten) nogal wat speling hebben.
Heren,
ik weet niet of dit hetzelfde euvel is, maar als ik het gas loslaat (Dodge loopt door) dan hoor ik ook een 'bonk' onder de auto vandaan komen... En dit bevalt me maar zeer matig. Enig idee waar dit op kan wijzen? (misschien kapotte kruisjes? En zoja, hoe kan ik dit ookalweer testen???)
Thanx in advance,
Jax.
Edited By JJF Naus on Juli 26 2002 at 12:19
ik weet niet of dit hetzelfde euvel is, maar als ik het gas loslaat (Dodge loopt door) dan hoor ik ook een 'bonk' onder de auto vandaan komen... En dit bevalt me maar zeer matig. Enig idee waar dit op kan wijzen? (misschien kapotte kruisjes? En zoja, hoe kan ik dit ookalweer testen???)
Thanx in advance,
Jax.
Edited By JJF Naus on Juli 26 2002 at 12:19
Get a life... Get a Dodge...
* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Jax,
De allerbeste manier is de zaak te demonteren,
de kriusjes eraf te halen en dan controleren of
alles er nog lekker uitziet.
Ik zelf zou bij enige twijfel een nieuw kruisje monteren
omdat je dan toch de boel los hebt.
(ik heb er nog twee liggen die kan krijgen voor een
prikkie, ik doe er niks meer mee)
De verschijnselen (zover ik weet) van rotte kruisjes
zijn dat deze nare trillingen kunnen veroorzaken.
Ik had tien de kruisjes vervangen en uit 1 van de
kruisjes waren de rollager getransformeerd tot een
bergje roest.
Groetjes,
Reinier :D
De allerbeste manier is de zaak te demonteren,
de kriusjes eraf te halen en dan controleren of
alles er nog lekker uitziet.
Ik zelf zou bij enige twijfel een nieuw kruisje monteren
omdat je dan toch de boel los hebt.
(ik heb er nog twee liggen die kan krijgen voor een
prikkie, ik doe er niks meer mee)
De verschijnselen (zover ik weet) van rotte kruisjes
zijn dat deze nare trillingen kunnen veroorzaken.
Ik had tien de kruisjes vervangen en uit 1 van de
kruisjes waren de rollager getransformeerd tot een
bergje roest.
Groetjes,
Reinier :D