Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

ACCEL BOBINE - Met of Zonder weerstandje

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Bartho

Bericht door Bartho »

Hallo techneuten, <marquee>Problems in Paradise</marquee>Bij mijn dodge is de ontstekingsmodule overleden. 200meter nadat ik thuis vertrok stopte de auto plotseling en niet meer aan de praat te krijgen. Probleem .... geen vonk. Eik heeft me even teruggesleept met zijn Dodge, zodat we van de straat af waren. CountryForAll, was er ook snel bij.
Na vanalles omgezet te hebben bleek het te liggen aan de ontstekingsmodule. Die eigenlijk pas een jaar oud was. Vreemd.??
Toen ik er vorig jaar een nieuwe ontstekingsmodule op heb gezet is er ook een nieuwe spanningsregelaar, ballastweerstand en een tweedehands ACCEL bobine op gezet. We waren toen ook allerlei onderdelen aan het uitsluiten.
Nu is ons vermoeden dat de nieuwe module is opgeblazen doordat ik geen weerstand heb geplaatst tussen de min v/d Accel en de ontstekingsmodule. Ik heb er wel een soort weerstand bij gekregen toen (zie onderstaand plaatje). Kan dit de oorzaak zijn?? Velen hebben deze weerstand er namelijk niet tussen. Waar moet ik deze dan nu precies zetten. Tussen welke kabel.
Als iemand het precieze ervan weet hoor ik het natuurlijk graag.
Maar voor de rest als alles goed :bier:

GROENTEN BARTHO

Edited By Bartho on 1139924991
Bijlagen
Weerstand.JPG
Weerstand.JPG (0 Bytes) 3267 keer bekeken
Afbeelding
rudodge

Bericht door rudodge »

volgens mij zet je de weerstand ertussen zodat er maar 9 volt op de bobine komt te staan,daar spaar je je bobine dus mee
Dikkiedik

Bericht door Dikkiedik »

Klopt, die weerstand is alleen om je bobine te sparen zodat ie niet constant op 12 volt loopt. Dus ik zou toch alles nog eens nameten of er de juiste spanning op staat. In elk geval suc6 met zoeken!
Groeten Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
gukke
Contacteer:

Bericht door gukke »

Maar wat stuurt je bobine aan !!!!
juist de ontstekkingsmodule.
Dus hier door gaat dus ook de stroom waar je je bobine mee oplaad.
Daarmee dat deze op een ijzerplaar moet staan en dat de koelplaat zijn warmte kwijt kan.
Deze draait normaal op 9V en enkel bij het starten even op 12V.

Nu moest die bij jou constant de 12V verwerken.

Nu wordt in de electronica regel de 80% gehanteerd (bvb iets dat 800mA verbruikt wordt gestuurd door een component dat 1A aankan)
Nu leg je de laat hoger. oké dat gaat maar je werkt dan op de grens en vallen er slachtoffers.
Dikkiedik

Bericht door Dikkiedik »

Gukke,
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb nog eens eventjes vlug de electrische schema's doorgekeken, en de weerstand moet idd ook tussen de ontstekingsunit geschakeld worden. Grote kans dat dit inderdaad een flinke hap uit de levensduur van de unit heeft gehaald.

Dick
rudodge

Bericht door rudodge »

dus na het starten moet de onstekingunit ook met 9 volt gevoed worden ??
gukke
Contacteer:

Bericht door gukke »

Nee,
Dan staat er maar over de bobine maar 9V.
Als me goed voor staat (ben niet zeker) staat de weerstand in de voeding van de bobine.
Dikkiedik

Bericht door Dikkiedik »

altijd leuk, die electrische schema's van onze beestjes :laugh:
Bijlagen
Dodge_electric.gif
(58.92 KiB) 1071 keer gedownload
Bartho

Bericht door Bartho »

Dank julie voor het meedenken. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De postbode kan me elk moment de nieuwe ontstekingsmodule brengen.
Als ik die vernieuwd heb ook maar effe de extra weerstand erbij zetten. Als ik het goed begrijp moet ik deze tussen de ballastresistor en de plus van de Bobine komen. Eens kijken wat dit voor effect heeft. Ik zou het zelf niet weten.

Dat de post maar snel mag komen.

GREETZZ
Afbeelding
Bartho

Bericht door Bartho »

Carnaval alweer achter de rug. Alcohol bijna uit het bloed. ???
Module door de postbode geleverd. En hij zit erin. Welliswaar een 4pins ontstekingsmodule ipv. een 5 pins. Dit maakt niks uit volgens het electrisch schema. Die 5e pin is voor een not used object.
De weerstand heb ik tussen de BALLAST RESISTOR en de + v/d BOBINE.
Hij loopt als vanouds, dus ik ga er vanuit dat mijn module nu een langer leven krijgt als de oude.

GROETEN !!!!!!!

Edited By Bartho on 1141238276
Afbeelding
Dikkiedik

Bericht door Dikkiedik »

Goed bezig geweest zo te horen :bier:
Heb je ook de spanning al eens nagemeten op je ontstekingsmodule? Die extra weerstand werkt namelijk nu alleen voor je bobine zoals je nu omschrijft. Zou zonde zijn als je straks nog een nieuwe module moet bestellen.
Gr. Dick
Plaats reactie