Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

stroom is op.

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

hier een mooi verhaal over de amperemeter

http://users.knoware.nl/users/veldman/f ... 200amp.htm

groeten Ruudje
maui
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 jul 2002 22:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Bericht door maui »

het kan ook nog je contactslot zijn die voor problemen zorgt.
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Ehhhh,

volgens mij kan een accu alleen maar 'leeglopen tijdens stopstand' als:
1. je mega verbruikers rechtstreeks aan je accu hebt hangen waar je geen weet van hebt.
2. de accu ergens een plus kabel bloot heeft die contact maakt met chassis of carosserie.
3. de accu gewoon echt naar de vaantjes is.
Punt 1 en 2 zouden ook effecten kunnen zijn van een defect contactslot, zoals al zeer scherp opgemerkt door Maui, bijvoorbeeld doordat er toch continu spanning wordt afgenomen omdat het contact nooit echt af staat.

Ik geloof niet dat een spanningsregelaar je accu kan leegtrekken tijdens stopstand. Maar dat gaat weer niet op als het contactslot niet in orde is....

Lang leve electronica! Ik ben uit pure ellende ooit begonnen met het ontmantelen van de kabelboom, zodat ik de draadjes kon volgen. Wat ik toen allemaal voor ellende ben tegengekomen..... Daarna met het schema bij de hand alles weer in orde gemaakt en aangesloten zoals het de bedoeling was. Zowel onder de motorkap als in de cabine. Daarna had ik een flinke schoenendoos vol rotte en overbodige kabels, doodlopende stekkertjes en weet-ik-wat over. Alles werkt nu wel perfect, en in geval van storing heb ik zo gelokaliseerd waar de faut zit.
En de ampere-meter bypassen is een standaard procedure, bij mijn auto had dat ding dus bij een van de vorige eigenaren blijkbaar het stekkerblok laten wegsmelten(!) Daar kwam ik achter tijdens het kabelboomverhaal.

Laat de moed niet zakken! Het kost tijd, maar er valt echt wel uit te komen. Met een flinke dosis geduld en wat gezond verstand.

Succes! (maar weer...)
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
xraunx

Bericht door xraunx »

IK SNAP MUN AUTO NIET MEER :(

Nieuwe spanningsregelaar ingebouwd dus ff stukje test-rijden..

Vooraf gemeten 15,7 Volt laadspanning met lopende motor....volgens Haynes is dat te veel en moet de spaningregelaar kapot zijn?????????ding is un spliterneie??????

maar afijn dat heb ik maar genegeerd. nu sloeg tijdens het ritje de auto 3 keer af en drie keer had ik zelf geen stroom mer om nog te starten.....na drie jump start toch maar weer naar huis gereden.

thuis aangekomen lijk ik ineens weer een "volle" accu te hebben..dus ik weer meten 13,3 laadspanning


Mijn conclusies:
1) ik heb een k-probleem..., want de ene keer is het er wel en de andere keer is het er niet.
2) als het er wel is dan is mijn laadspanning veel te hoog EN laad mijn accu niet bij.
3) als de Dodge stilstaat lijkt het
er altijd te zijn want mijn accu is zo goed als plat na een dagje stilstand

<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>Inmiddels heb ik geen idee meer wat nu te doen, ..... als iemand een slim plan heeft hoor ik het graag</span>

Grtzz...,.,., een gefrustreerde XraunX
Nico
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 feb 2002 05:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door Nico »

Haal de accupolen eens los,en kijk na een tijdje stilstand of je accu dan nog vol is. zoja dan houdt de accu spanning. zo nee dan doet je accu aan zelfontlading,en is hij dus rot. :angry:
Een dag niet geDodget,is een dag niet geleefd !!!

Bignick
berry
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2002 20:15
Locatie: DEURNE   Nbr.

Bericht door berry »

hey
en kijk even of er nergens een rotte kabel zit of een kabelbreuk.

groet berry
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Tja,....

jammer dat alle goedbedoelde adviezen je nog nergens hebben gebracht...
Als ik alles goed gevolgd heb kan je nog 3 dingen doen:
1. Accu vervangen
2. Ontstekingsunit vervangen
3. Kabelboom ontmantelen (alle tape er af) en alles nalopen en in orde maken

Ik heb bij mijn W200 in den beginne ook ooit ALLE (zelfs de dynamo) electronische componenten vervangen omdat het ding voor geen meter liep, belabberd startte en de radio er mee stopte als ik het gas los liet. NIX hielp. En intussen 2 accuus compleet overladen en dus overleden.
Uiteindelijk heb ik dus de kabelboom ontmantelt en alles in orde gemaakt. Diverse draadjes waren rot, diverse draden zaten verkeerd, diverse connectors zaten nog maar met een enkel draadje vast, de ballast resistor had maar 2 van de 4 aansluitingen in gebruik en zelfs die zaten verkeerd.
Alles bij elkaar heb ik enkele maanden op de schema's gestudeert. Ik heb het elektrisch schema -tig keer gecopieerd en voor elk systeem een aparte set ingekleurd. Dus: laadcircuit, ontsteking, verlichting en ga zo maar door. Met dat bij de hand heb ik systeem voor systeem nagelopen en in orde gemaakt. Het was de goedkoopste en meest bevredigende 'upgrade' tot nog toe. 99% van alle problemen was daarna opgelost.

Het probleem is dat onze W200's meestal al enkele eigenaren hebben gekend voor ze bij ons terecht komen. In bijna alle gevallen klooien de vorige eigenaren aan de electronica zonder enig benul van de materie. Met als gevolg dat er draden worden gesplitst, omgeleid, weggelaten of verkeerd aangesloten. Daarna zit de volgende eigenaar, wij dus, met de rotzooi. Ik denk dat 90% van alle eigenaren zich in dit stukje herkend.
Het ligt echt niet aan je auto! Geef niet op, duik in de materie, geef je auto een 'nieuw leven' en krik gelijk je zelfvertrouwen op.

Sterkte!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Bij een beetje automaterialenzaak welke ook onderhoud doen hebben ze een accutester. Hiermee kunnen ze de accu capaciteit meten, ook de laadstroom en spanning.

Dan weet je tenminste waar je moet zoeken.

Ikzelf heb eens gehad dat ik het ene moment voldoende stroom had en het volgende moment weer stilstond.

Dit bleek uiteindelijk de fusible link te zijn waar je hele boordnet spanning van krijgt.
Deze zit direct op je startrelais, en gaat dan de kabelboom in.
Het vervangen van de beide klemmen was voldoende om het probleem voorgoed op te lossen.

Verklaring, als je boordnet geen of onvoldoende spanning heeft, zal er ook niet geladen worden, en is er te weinig stroom om de ontsteking te laten werken.
Tevens (was bij mij ook zo) als je wilt starten hoor je een zachte klik in het startrelais, maar er is dan onvoldoende spanning/stroom over om hem volledig aan te trekken.
Hierdoor leek het dus dat de accu defect was.

Ik hoop dat je er uit komt.
Suc6
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
xraunx

Bericht door xraunx »

bedankt hoor, voor alle reactie's....

Ik ben er nog steeds wel van overtuigd dat alle problemen op te lossen zijn, het gebrek aan tijd zorgt alleen voor de nodige frustratie.

gisteren weer even in de bossen geweest......geen problemen
ABACADABRA.

1: onsteking kan ik nog vervangen want deze heb ik nog liggen....alleen wat heeft een ontsteking met het laadcircuit te maken?
2: accu kan ik ook nog vervangen...heeft iemand een idee wat zo'n ding kost?
3: kabelboom ontmantelen...als ik hier aan begin dan staat ie voorlopig nog wel stil....wat waarschijnlijk weer een hoop andere problemen veroorzaakt.

1 en 2 staan voor komende week op het programma..
k'laat nog wel weten hoe het afloopt.

Grtz,.,., XraunX
sharky breda
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 feb 2002 18:16
Locatie: Breda

Bericht door sharky breda »

k volg je probleem met spanning,heb ut zelf ook al een tijdje.alles vervangen en nalopen en nog niets meer weten als toen je begon.maar als ik jou zo hoor zou ik eens uitgaan van een open kabelbreuk die ergens tegen de massa aanligt.beweeg je de kabel dan verbreek je misschien dat massacontact waardoor je accu op spanning blijft.raakt ie soms het chassis dan trekt ie de accu leeg.toch maar eens de kabelboom "op zicht" nakijken.suc6 ermee

grtz Paul
Remember,if you can't dodge the dodge
the dodge will dodge you!!
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

De ontstekingsunit heeft niet rechtstreeks wat te maken met het laadcircuit, maar waar krijgt dit apparaatje zijn spanning vanaf??
Juist, uiteindelijk is alle electronica in een een auto een groot electronisch circuit omdat alle spanning van een enkele bron afkomt: de accu dus. Een onvindbare kabelbreuk, onbedoelde massa of defect component kan de zaak in het honderd sturen.
Die kabelboom nakijken valt best mee hoor. Een W-200 is vreselijk simpel wat draadjes betreft, er zit bijna niets op. Verreweg de meeste meters kabel zijn voor de verlichting, en de rest stelt niet veel voor. Ik ben met de kabelboom zelf misschien een werkdag bezig geweest. Verreweg de meeste tijd gaat zitten in de voorbereiding, omdat je de schema's moet leren doorgronden. En dat gaat dus het snelste door veel copieen te maken en per copie een apart systeem in te kleuren met viltstiften of zo. Dat klinkt misschien wat freubel-achtig maar het werkt. En daarna heb je een naslagwerkje waar je toekomstige storingen snel mee kunt lokaliseren.
Als je er werkelijk niet aan uit komt, of je weet niet hoe te beginnen wil ik je wel helpen met mijn electrische schema's. Mag je ze op komen halen om ze te lenen, na wat uitleg en espresso van mij, je woont toch redelijk in de buurt.

Als je dat wat lijkt stuur je me een PM voor eventuele afspraken.
Uiteindelijk is je Dots weer prima aan het lopen te krijgen!

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
xraunx

Bericht door xraunx »

:D hehe, het lijkt erop dat ik het gevonden heb. :D

Afgelopen zaterdag kwam ik toevalligop de site van Frans Veldman terecht..kom ik een stukje over de amperemeter tegen.
Volgens zijn theorie ontrekken verbruikers die rechtreeks op de accu aangesloten zijn en NIET achter de amperemeter, liever stroom van de accu als van de Dynamo. De amperemeter zou als weerstand dienen waardoor de weg-van-de-minste-weerstand van de accu zou komen.

Nu ging ik met dit in gedachten kijken naar wat er aan mijn Dodge extra aan is geknutseld:
Rechtreeks op de accu zit naast de alarmlichten en het startrelais een doehetzelf-stroom-kistje.

In dit kistje zit een zekeringenkastje met daarop
-Extra lampen
-Bakkie
-Radio
-Elektrische kleppen voor de gasinstallatie.
en 4 wel gezekerde maar niet geschakelde relais
Nu heb ik overal de zekeringen uitgetrokken behalve de elektrische gaskleppen.

Alle extra appartuur werkt nu niet meer maar hij rijd/start/loopt weer als de beste.

Mocht ik ergens nog tijd vinden dan moet ik alleen nog alle extra apparatuur opnieuw aansluiten.

Grtzzz. XraunX
xraunx

Bericht door xraunx »

:( Om droevig van te worre........

afgelopen tijd helemaal zonder problemen rondgereden, altijd stroom! Ik dacht dat ik de oorzaak gevonden had.
Nu wil ik zojuist een rondje gaan rijden.....weer een dode accu.........
Ik snap niet waarom er het ene moment niets aan de hand is en het volgende moment sta ik met een platte accu.

ik ga dur ff hard over na denken
XraunX
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Houdt moed,

vandaag is de bruiloft,
daarna tijd zat,
de schema's komen er aan,

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

Ik lees nergens of de accu nu vervangen is of dat deze gemeten en goedgekeurd is.Een Dodge heeft een lage compressie en heeft dus niet zoveel stroom nodig om te starten,Dus met een halfgare accu een iets mindere dynamo lijkt het ene moment perfect en en nachtvorstje later is de accu leeg.
Denk ook aan kleine verbruikers, vergis je niet in cabineverlichting of het geheugen van een oude radio of een versterker die in de standby staat.
sucses
Plaats reactie