Een maand geleden heb ik mij een dodge W200 aangeschaft en ik ben daar ontzettend gelukkig mee. Binnenkort gaat ie naar de keuring en dan kan ik er de baan mee op.
Ik heb een vraagje ivm de voetrem: is het normaal dat als je voetrem (uiterst links) ingedrukt is je nog steeds kan rijden? Ik zou denken dat de achterwielen dan toch op z'n minst blokkeren. De remkabel onderaan is nochtans gespannen...
Als het goed is moeten de wielen toch redelijk (of volledig) geblokkeerd zijn als die rem ingetrapt is. Hij is in principe gewoon te vergelijken met een handrem. Vandaar dat het pedaal ook ingetrapt blijft totdat je hem "ontkoppel" door aan de hendel er boven (PULL) te trekken. Soms wil het weleens dat deze hendel niet meer uit zichzelf terug gaat door een beetje roestvorming of iets dergelijks. Dan zal de "handrem" dus ook niet blijven zitten. Spuit het geheel dan even in met een beetje kruipolie of zoiets. Hopelijk heb je hier iets aan.
Kwaaltje van het niet gebruiken van de voetrem is dat de kabel vastrot, oplossing kan zij deze er af te halen in een oliebadje te laten weken, of er nieuwe opzetten.
Als de kabel zeker niet is vastgerot, stellen bij het achterwiel, bv voetrem 4 tanden in trappen en wiel goed remmend af te stellen (beide kanten)
Let wel op dat deze goed vrijkomt met loslaten van de voetrem, odat je remmen niet aan gaan lopen.
Maar meestal is het vastzitten van de kabel het probleem.
als ik hem 1 tandje intrap is de kabel al gespannen. Ik trap de voetrem zo diep in als ik kan (4 tandjes ofzo denk ik). Dan is hij nog meer gespannen.
Maar als ik nu die stelbout aanspan, dan gaat die toch gespannen staan als de voetrem niet ingedrukt staat. Of hoe hard zou ik hem dan mogen aanspannen in niet ingedrukte stand?
gewoon remmen gaat goed, maar af en toe (en vooral als het koud is) hoor is sisgeluiden die afkomstig zijn van de achterremmen. Volgens mij is het gewoon vuil die ergens tussen zit.