Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Plaats hier je reisverslagen weekendtripjes etc. Natuurlijk met foto's!
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Goeden avond mensen , mijn volgende reis is er weer 1 naar Zwitserland , ditmaal in Münster Goms een verre uithoek in Zwitserland, t zou er 1 worden met hoogte en dieptepunten, ditmaal een aanhanger gehuurd in Aalten Achterhoek , deze met een bestelauto naar de Ardennen gereden waar de Dodge stond om t werk over te nemen , bij de laatste rit was mij opgevallen dat 2 banden aardig glad waren, dus geen risico nemen in de winter en er 2 nieuwe op laren leggen , banden handel gebeld , was stervens druk kon allemaal niet maar toen ik zei dat ik de banden los bij me had dan toch een uitzondering gemaakt , olie was al bij de vorige keer vervangen , een schamele aflaat van 3 liter maar vervangen door 5 liter 15w40 ; nadeel van de Dodge is dat de kachel t niet doet, vorige eigenaar heeft de slangen eenvoudig weg afgekoppeld n; de dagen ervoor de afhaling van de tractor met de eigenaar besproken , ik wilde m vrijdag afhalen maar dan werd er 10cm sneeuw voorspeld en bovendien was 8 december daar een feestdag goed dan haal ik 'm donderdag wel af dat betekent om 3 uur 's nachts al gaan rijden , voltanken met LPG in Luxemburg , de benodigde verloop adapter voor Frankrijk was inmiddels ook gescoord , dus in de vroege ochtend Frankrijk in , ik vernikkelde van de kou , t is constant een waterkou waar je in zit , je zit stil achter t stuur wat de kou voor gevoel nog erger maakt en de rit naar gevoel lang duurt , obderweg maar een paar x gestopt voor een koffieom op te warmen:; aangekomen in Delle laatste lpg stop voor Zwitserland opnieuw volgetankt LPG ,inmiddels is t al licht en stopt de gendarmerie ook al naast me op t tankstation, ze maken opmerkingen dat m'n nummerplaten niet goed vast zaten en die achter de vooruit moest op de bumper gelukkig een behulpzame tankbediende die een boormachine had en zo de platen correct bevestigde , de gendarmerie uitgezwaaid en nu Zwitserland in , op zowel auto als aanhanger een vignet geplakt , en via Biel Vevey Sion naar Goms gereden , even zat ik nog te denken om de treinverlading Kandersteg naar Gampel te nemen maar ik was niet zeker of ze dergelijke combinatie s op de trein zetten dus maar geen risico genomen , hier wordt weer aanzienlijk beter de zon komt erdoor en dat merk meteen in de cabine , in Sion nog maar weer s een koffie want ik schrijft hier in een paar zinnen neer maar de afstand is behoorlijk, op dit traject nog bij eenn bank € omgewisseld voor zwitserse franken en jawel je krijgt alweer minder francen voor je euro
Chfr 800 gekocht €870 betaald , 15 jaar geleden kon ik dit nog met €500 betalen , t is niet anders je doet er niks aan aangekomen in Münster Goms de tractor betaald , een Bucher uit 1959, de motor liep zoals t doen moet en dus rijdende de aanhanger op gereden , t hele spulletje vast gesjouwd en op naar t volgende adres dat ligt in Eschenbach in kanton Zürich , hiervoor moet ik de 20km verderop gelegen Furkaverlad de trein op naar Realp , aangekomen een kaartje gekocht voor auto met aanhanger samen chfr 66 , ik kom precies op tijd want de trein staat op punt te vertrekken , een medewerker vraagt nog om m'n ticket of ik wel t goede tarief heb genomen en dat was idd t geval , dit wordt t hoogtepunt van de reis met t hele spulletje op de trein door die tunnel s en bergen is een aparte belevenis , na ca 20 minuten de trein in Realp weer verlaten en daar wijst een medewerker mij er op dat m'n nummer plaat op 1 schroefje hangt , goed deze weer goed vast gemaakt raak je ook weer een half uur mee kwijt maar t was erger geweest as ie helemaal verloren was geraakt , nu weer op weg naar Eschenbach een lange autobaan afdaling met veel bochten en prachtige uitzichten , s avonds aangekomen in Eschenbach 2 spatborden geladen op de bak van pick up , hier begint t pechduiveltje zich te melden de auto slaat steeds af , t rode lampje van de lpg knop brandt , ik denk de tank kan nu nog niet leeg zijn , dus is er een elektrische storing, ik overlegd met de persoon waar ik was en tot de conclusie gekomen dat verder rijden geen zin heeft , wat heb je eraan als vanavond laat met pech op de vlucht strook van de autobaan staat , de beste man heeft voor mij een primitief onderkomen geregeld zo'n 20km verderop , zelf had ie ook al malheur een lading op de aanhanger was bij hem gaan schuiven en naar voeren gedonderd hij had t over 10.000chfr schade , maar goed we blijven dus hier overnachten we zien morgen wel verder , de andere dag besloten de auto nog s te starten en op benzine te blijven rijden , dit lijkt goed te gaan dus besloot ik m'n reis te vervolgen naar t volgende adres , dat was Steinach wat zo'n 30km van de Duitse grens is , daaraangekomen slaat t noodlot echter toe , t koelwater loopt met een straal ergens aan de voorkant van de motor vandaan , hier overlegd met de mensen wat ik t beste kon doen , waarschijnlijke oorzaak is de waterpomp , als je dit hier wilt laten repareren ben je 1000€ armer en 4 dagen verder mede omdat t net weer weekeinde was , besloten is om daar de koeler vol te laten lopen met water en hier 5 limonadefelessen met water mee te nemen en te proberen in Duitsland of Frankrijk te geraken, rij maar langs de Rijn daar is de weg tenminste vlak en heb je altijd water in de buurt , gied idee zo gezegd zo gedaan , vanaf Schafhausen de Rijn gevolgd tot Basel dit is meteen ook de grens met Duitsland Zwitserland, t landschap is hier dus geen bergen maar een rivier met sluizen en om de 20km een brug waar je Duitsland in kunt , Duitsland inrijden was voor mij geen optie omdat ik dan t zwarte woud in zou komen met zijn bergen ; dus netjes de Rijn gevolgd , via Frankrijk zou ik dan verder de Rijn volgen , t was inmiddels al avond geworden enca 10 Frankrijk in gereden waar t toch heuvelachtig werd en de Dodge tegen begon te sputteren , motor maakt lawaai spulletje aan de kook , einde oefening , er zat niets anders op dan de ANWB te bellen , deze uitgelegd waar ik stond , of ik op een veilige plaats stond , driehoek had uitgeklaptetc vraagt dir medewerker nog om t kenteken , in dit geval Oostenrijkse kenteken platen , o zegt ie volgens mij zijn die niet bij de ANWV verzekerd , hij gaat informeren en komt een minuut later terug met de mededeling dat die niet verzekerd zijn bij de ANWB , kapt t gesprek af met fijne avond verder en zie maar wat je verder doet, Ineens was t niet meer belangrijk of ik al dan niet op een veilige plaats stond , ik stond bovenop een heuvel half op de weg en ik n de berm bij een kerkelijke iets dar zich de 3 vierge noemde , ik denk die gaan mij ook niet helpen , ik laat t ding wel van de berg afrollen en zie wel waar ik k om , dat was een klein frans dorpje waar ik achter de plaatsnaam bord in de berm heb gezet ,en besloot hier te overnachten, we zien morgen wel verder , die ochten werd ik wakker en tit mijn geluk scheen de zon en t 2e geluk wS dat er een stromend beekje in de buurt was waar ik water kon halen en m'n 3e geluk was dat de auto weer starte , de koekers gevuld en de flessen gevuld voor onderweg en zo weer gaan rijden , ik reed nog altijd op benzine t was tevens zaak om een lpg station te vinden , ik besloot via Colmar te rijden , onderweg passende ik een automaterialen zaak genaamd Norauto , hier geïnformeerd of ze waterpomp Dodge ram op voorraad hadden nee dat hadden ze niet , kon besteld worden maar dat werd dinsdag , dus dat wS geen optie , ze verkochten hier wel een 📞 lader voor in de sigaret sterker , een zeer welkome artikel daar m'n telefoon accu nog maar 3,% aangaf ,verder welkome artikel was ee spons om de voorruit mooi schoon te houden , de kachel deed zn werrk immers niet , God zij dank reed de wagen weer en nu was t een gemartel om een lpg pomp te vinden , zeer dun gezaaid in dit gebied en de eerste die ik vond was de pomp defect ,@#€%^& , eerstvolgende pomp was dan Colmar hier volgetankt en ik kreeg er maar 100 liter in terwijl ik een 230 liter tank had, vreemd dan wordt de tank niet geheel leeg getrokken , de reis nu verder op LPG vervolgd hoewel met € 0.99 ook niet goedkoop meer t wc noemen, om de 100km stoppen om water bij te vullen , bij Lauterbourg Duitsland in gereden en zo de reis de hele Rijn langs behelpenderwijs vervolgd , wie had dat gedacht ht nog zo thuis te kunnen komen , wens iedereen fij erg kerstdagen een gelukkig Nieuwjaar
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Foto s aanhanger regelen
Bijlagen
20231206_184842.jpg
20231206_104458.jpg
20231206_104448.jpg
Laatst gewijzigd door Donbas op 22 dec 2023 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Foto s van de nieuwe banden en s avonds voor vertrek nog ff de wielen wisselen ,
Bijlagen
20231207_124348.jpg
20231206_174025.jpg
20231206_174019.jpg
Laatst gewijzigd door Donbas op 22 dec 2023 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Foto s Bucher tractor laden Münster Goms
Bijlagen
20231207_161644.jpg
20231207_161625.jpg
20231207_152012.jpg
Laatst gewijzigd door Donbas op 22 dec 2023 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Foto s gemartel in Frankrijk een werkende lpg pomp te vinden en inkopen bij Norauto
Bijlagen
20231209_193830.jpg
20231209_134051.jpg
20231209_113400.jpg
Laatst gewijzigd door Donbas op 22 dec 2023 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Foto s lekke waterpomp laatste adres Zwitserland
Bijlagen
20231208_141401.jpg
Laatst gewijzigd door Donbas op 22 dec 2023 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Furkaverlad Obergoms Realp
Bijlagen
20231207_163609.jpg
20231207_163443.jpg
20231207_163150.jpg
Laatst gewijzigd door Donbas op 22 dec 2023 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

In de tunnels had ik t probleem dat onmiddellijk de ruiten brsloegen , dus onmiddellijk de ruitenwisser s aan
Bijlagen
20231125_145207.jpg
Laatst gewijzigd door Donbas op 22 dec 2023 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Onderweg wat plaatjes schieten , volgende x toch werr een schamelaanhanger.
Bijlagen
20231207_170600.jpg
20231207_201055.jpg
20231208_085922.jpg
robbert peter
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
Locatie: etten leur

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door robbert peter »

Leuk om te lezen dat je zoveel kilometers met die auto maakt. Neem aan dat je dit doet voor de handel, als het voor de hobby is , stook je er wel veel brandstof voor op.
Ik zou de kachel maar snel fixen, weer wordt er niet beter op de komende tijd

fijne feestdagen
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Ja idd eerste wat gemaakt gaat worden is de waterpomp en de kachel, zo is dat niks , ik kan de slangen wel eenvoudig weg aansluiten maar ik vermoed dat de kachel lek is , gezien t feit dat ze slangen eraf gehaald hebben, nu weet ik niet of dit eenvoudig te maken is , ben idd wat brandstof kwijt , daarom rijdt ik dan ook t liefst lpg , er zit ergens een storing on de lpg bediening , de lpg indicatie kan branden met een licht oranje lampje dan een donker oranje lampje ,wat t verschil tussen die 2 is weet ik zo niet , als de lpg actief is heb je t rode lampje en 4 groene lampjes de feitelijke indicatie lampjes , on Zwitserland trok die de tank maar half leeg en verdomde toen verder op lpg te rijden ,hiermoet ook naar gekekenworden, .zal eens een grote service onderhoudsbeurt aan de auto doorvoeren, heb ook al op internet gekeken naar andere auto s is maar t is m allemaal net niet , meeste hebben dubbele cabine wat dan weer van de laadbak lengte afgaat , of geen lpg of te weinig trekgewicht aan de trekhaak.
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door area51 »

Hoe weet jij nou of je de tank maar half leegtrekt?
Ik denk nl dat jij misschien niet weet dat de Franse pompstations een geld limiet ingesteld hebben.
als je met je bankkaart "inlogt" heb je maar recht op... zoveel liter voor die sessie.en dan slaat de pomp af.
doe je meteen daarna nog een keer je pas door dat gleufje, heb je wéér recht op ...zoveel liter, en krijg je je tank waarschijnlijk wél vol.

Tja, Fransen hé? blijft anders...
groet, Bart
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Omdat ik altijd het brandstofverbruik bijhoudt , op de heenreis in Luxemburg volgetankt , daarna in Delle grens CH/F volgetankt , tot zover klopte het aantal getankte liters met de afgelegde afstand ,uitgerekend is dat ik ca 800km et een volle tank kan rijden , daarna Zwitserland ingereden daar rijdt ik via Bern Vevey Sion Goms naar Eschenbach ZH , dat is totaal iets van 400km , in Eschenbach slaat de motor af op LPG , ik had dus nog 400km verder moeten kunnen rijden dus makkelijk weer in Frankrijk moeten kunnen komen , deze trip is dus op benzine gereden , nadat ik weer 100liter (tank is bruto 230 ltr°) LPG in Frankrijk heb getankt , ben ik weer gaan rijden , ik moest ca 5 ik op de LPG knop in de cabine drukken voordat ie m weer oppakte , heel langzaam begonnen de 4 controle lamjes weer te branden dat is een indicatie dat de tank vol is , betekent dat er ergens een storing zit maar heb nog niet gevonden waar, mogelijk een verstopping in de leidingen ,black sludsge ? , wat dat betreft was de W300 een fijnere auto om mee te rijden , als er nog maar een 10 tal litres in de tanks zaten begon die minder goed te trekken , dus dat was een teken dat je weer moest gaan tanken;
Laatst gewijzigd door Donbas op 07 jan 2024 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door area51 »

Ok, ik dacht dat je dat bepaalde aan hoeveel er weer bijging met tanken.
groet, Bart
Donbas
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2023 18:09

Re: Oude tractor ophalen in Wallis zuid Zwitserland

Bericht door Donbas »

Ja precies dat deed ik ook , er ging dus maar 100 liter ipv 200.
Plaats reactie