Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Wie weet hoe ik het beste de voorwiellager eraf moet halen?
Heb het geprobeerd met een grote poellietrekker maar die schiet er steeds vanaf.
Dit geprobeerd met 2 man, maar wil niet.
Heb het geprobeerd met een grote poellietrekker maar die schiet er steeds vanaf.
Dit geprobeerd met 2 man, maar wil niet.
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Met Acetyleen/zuurstof brander snel verwarmen zodat alleen het lager uitzet. En dan met de poelietrekker.
Of anders met de elektrode op het lager lassen.
Of lager bijna doorslijpen en laatste stuk met de beitel doortikken.
Of anders met de elektrode op het lager lassen.
Of lager bijna doorslijpen en laatste stuk met de beitel doortikken.
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Inderdaad, gewoon doorslijpen, tot ie net niet door is. Gewoon schuin slijpen dan kom je uiteindelijk ook van boven tot onder. Laatste stukje met een beitel doormeppen. Succes!
Jaap
'76 W200 440 V8
'76 W200 440 V8
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Ik heb bij mij op het werk de mechanische mannen gevraagd hoe ik het beste kon doen .
Ze zeiden Henk neem hem maar mee naar werk, dan gaan wij de klus voor jouw klaren
Toch bedankt voor de tips , als ik tijd heb maak ik foto's op het werk.
Ze zeiden Henk neem hem maar mee naar werk, dan gaan wij de klus voor jouw klaren
Toch bedankt voor de tips , als ik tijd heb maak ik foto's op het werk.
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Ik heb juist het 6 kant/lagerhuis ding laten zitten en een soort trekker gemaakt die ik op 4 van de wielbouten kan vastzetten en dan tegen de centrale moer drukt (zie foto). Zo is het eerste lager al eraf. Het tweede lager is uiteindelijk gelukt met een grote normale poelietrekker.
Het terugplaatsen van de lagers vond ik zelf lastiger. Ik heb de lagers verwarmd en toen erop geklopt met een hamer (achteraf was persen waarschijnlijk beter geweest). Aangezien je eigenlijk aan twee kanten tegenlijk moet kloppen om hem er recht op te krijgen, heb ik een buis afgedraaid zodat deze net over de hub past, zo kan je gelijkmatig persen/kloppen. Het lastigste vond ik het opwarmen van de lagers omdat je moet voorkomen dat ze te heet worden, maar als ze niet warm genoeg zijn dan schuiven ze vrij slecht.
Het terugplaatsen van de lagers vond ik zelf lastiger. Ik heb de lagers verwarmd en toen erop geklopt met een hamer (achteraf was persen waarschijnlijk beter geweest). Aangezien je eigenlijk aan twee kanten tegenlijk moet kloppen om hem er recht op te krijgen, heb ik een buis afgedraaid zodat deze net over de hub past, zo kan je gelijkmatig persen/kloppen. Het lastigste vond ik het opwarmen van de lagers omdat je moet voorkomen dat ze te heet worden, maar als ze niet warm genoeg zijn dan schuiven ze vrij slecht.
Bram
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Je lager zit op je naaf als een vaste passing. Bij het plaatsen van het lager, zou je die voor het mooie moeten verwarmen (rond de 80 graden) of je naaf een nacht in de vriezer leggen. Bij het verwijderen met een poelitrekker de 3 poot is daarbij een must. Is het te proberen om deze er op spanning op te zetten en er vervolgens een goeie beheerste klap met een bij voorkeur koperen hamer op te geven. Deze dreunt door en veert niet terug zoals een vuisie. Gebruik je die.. plaats dan eerst een passende dop uit je doppenset om de 6 kant van de trekker tegen bramen te beschermen. Door de klap met de hamer kan het lager schrikken en komt omhoog. Doet hij dit herhalen tot hij er af is. Doet hij dit niet.. warm stoken wat Ikke al aangeeft. NIet heet
Uit mn hooft weet ik het uitzettingscooficient niet (kan ik wel opzoeken op m'n werk) maar ook hier is rond de 80 graden voldoende.
Zelf heb ik wel voor hetere vuren gestaan! Warm gelopen lagers afdraaien op de draaibank waarmij de kegels versmolten zaten in de binnenringen.
Uit mn hooft weet ik het uitzettingscooficient niet (kan ik wel opzoeken op m'n werk) maar ook hier is rond de 80 graden voldoende.
Zelf heb ik wel voor hetere vuren gestaan! Warm gelopen lagers afdraaien op de draaibank waarmij de kegels versmolten zaten in de binnenringen.
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Je lager zit op je naaf als een vaste passing. Bij het plaatsen van het lager, zou je die voor het mooie moeten verwarmen (rond de 80 graden) of je naaf een nacht in de vriezer leggen. Bij het verwijderen met een poelitrekker de 3 poot is daarbij een must. Is het te proberen om deze er op spanning op te zetten en er vervolgens een goeie beheerste klap met een bij voorkeur koperen hamer op te geven. Deze dreunt door en veert niet terug zoals een vuisie. Gebruik je die.. plaats dan eerst een passende dop uit je doppenset om de 6 kant van de trekker tegen bramen te beschermen. Door de klap met de hamer kan het lager schrikken en komt omhoog. Doet hij dit herhalen tot hij er af is. Doet hij dit niet.. warm stoken wat Ikke al aangeeft. NIet heet
Uit mn hooft weet ik het uitzettingscooficient niet (kan ik wel opzoeken op m'n werk) maar ook hier is rond de 80 graden voldoende.
Zelf heb ik wel voor hetere vuren gestaan! Warm gelopen lagers afdraaien op de draaibank waarmij de kegels versmolten zaten in de binnenringen.
Er is trouwens ooi een topic geplaats hier door Laurens Deurhof (excuus als de naam verkeerd getikt is) hij geeft een hele mooie uitleg met foto's!
Uit mn hooft weet ik het uitzettingscooficient niet (kan ik wel opzoeken op m'n werk) maar ook hier is rond de 80 graden voldoende.
Zelf heb ik wel voor hetere vuren gestaan! Warm gelopen lagers afdraaien op de draaibank waarmij de kegels versmolten zaten in de binnenringen.
Er is trouwens ooi een topic geplaats hier door Laurens Deurhof (excuus als de naam verkeerd getikt is) hij geeft een hele mooie uitleg met foto's!
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Je hebt 2 types die van mij kun je niet loshalen vanuit de buitenkant en de 6 boutjes moet je echt loshalen.
Het is me gelukt om de lagers te vervangen.
Zal het binnenkort op mijn site zetten het is me nogal een verhaal.
Heb bij de action een laser temperatuur meter gekocht.
Heb een verffohn de lagers opgestookt tot 90 - 100 graden.
Enne hand de fohn andere hand de temperatuur meter.
Ik meet steeds de binnenring.
En de lagers glijden over de as
Als ik me verhaal op mijn site heb gezet plaats ik hier wel een bericht
Het is me gelukt om de lagers te vervangen.
Zal het binnenkort op mijn site zetten het is me nogal een verhaal.
Heb bij de action een laser temperatuur meter gekocht.
Heb een verffohn de lagers opgestookt tot 90 - 100 graden.
Enne hand de fohn andere hand de temperatuur meter.
Ik meet steeds de binnenring.
En de lagers glijden over de as
Als ik me verhaal op mijn site heb gezet plaats ik hier wel een bericht
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Ik heb mijn voorwiellager geplaatst, hoe ik het gedaan heb ??
https://www.wee200.nl/w200_tips/voorwie ... llager.htm
https://www.wee200.nl/w200_tips/voorwie ... llager.htm
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Oh dat wist ik niet, weer wat geleerdJe hebt 2 types die van mij kun je niet loshalen vanuit de buitenkant en de 6 boutjes moet je echt loshalen.
Bram
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Als je gaat trekken zonder de 6 boutjes los te draaien, blijft het binnenste lager achter in het lagerhuis en de buitenring met kooi en kegels van het buitenste lager. Je gebruikt dan eigenlijk het deksel van je lagerhuis om de lagers eraf te trekken. Het voordeel is daarmee dat je deksel er nie onder zit en dus meer ruimte heb met improviseren om de buitenste binnenring van het lager te verwijderen
Re: Linker voorwiel lager, hoe haal ik hem eraf
Aaaaah nu heb ik hem door, je hebt helemaal gelijkRobbie schreef: 05 jun 2020 10:13 Als je gaat trekken zonder de 6 boutjes los te draaien, blijft het binnenste lager achter in het lagerhuis en de buitenring met kooi en kegels van het buitenste lager. Je gebruikt dan eigenlijk het deksel van je lagerhuis om de lagers eraf te trekken. Het voordeel is daarmee dat je deksel er nie onder zit en dus meer ruimte heb met improviseren om de buitenste binnenring van het lager te verwijderen
Je hebt dus 1 systeem, en bovenstaande kan dus ook.
Want ik had al zoiets , stel dat die boutjes lam zijn dan krijg je de boel niet los
Wel dus
Bedankt Robbie & Brammie , ik zag het eerst niet
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl