Opeens niet meer starten
Geplaatst: 31 dec 2019 13:57
Ten eerste dank aan Henk voor het toevoegen.
Mijn probleem. Een paar weken geleden sloeg mijn Dodge (origineel 318 uit '77) na het starten af....ongeveer na drie seconde.
Ik kreeg hem niet meer aan de praat. Eerste gedachte was de "ontsteking". Dit omdat ik de vonk nogal zwakjes vond. Heb inmiddels alles vervangen
dus ECU, bobine, bobinekabel, bougies, weerstand en de ontsteking inclusief verdeelkap en rotor. Ook overal nieuwe draden getrokken en nieuwe accuklemmen er op gezet inclusief nieuwe massa naar de motor en nieuwe massa naar de ECU.
Op de bobine meet ik het volgende. Geen contact=0 Volt,
Contact 1ste stand, 6,3 Volt. Contact op 2de stand (dus vlak voor het starten, LPG gaat een paar seconde stromen) 11,3 Volt. Tijdens het starten zakt de spanning terug naar 9.3 Volt.
Ik vind de vonk wat zwakjes maar volgens meerdere mensen is dit bij een Dodge zowiezo niet te vergelijken met een modernere auto.
Ik heb ook het hele ontstekings gedeelte op een andere accu aangesloten om het contactslot uit te sluiten. Wat ik ook doe, de gemeten waardes blijven het zelfde. Ook al eens direct de accuspanning op de bobine gezet, geen effect, niet starten. O ja, ook de remmenreiniger truuk geprobeerd, geen effect
Ik ben nu inmiddels een hoop geld en heel veel tijd verder maar heb nog geen oplossing. Ik zit nu te denken dat mijn distributie ernstig verlopen is maar hoe kan ik dit controleren. Heb de krukas op 0 graden gezet en dan wijst de rotor richting de kabel van cilinder nummer 1 maar dan kan ik denk ik niet zien of hij goed staat of dat hij 1 of meerdere tanden verlopen is. Kortom, wat zou het anders kunnen zijn als de distributie en hoe controleer ik dit zonder de hele voorkant van het blok te demonteren? Ik hoor graag van een van jullie. Grtzzz Anthony
Mijn probleem. Een paar weken geleden sloeg mijn Dodge (origineel 318 uit '77) na het starten af....ongeveer na drie seconde.
Ik kreeg hem niet meer aan de praat. Eerste gedachte was de "ontsteking". Dit omdat ik de vonk nogal zwakjes vond. Heb inmiddels alles vervangen
dus ECU, bobine, bobinekabel, bougies, weerstand en de ontsteking inclusief verdeelkap en rotor. Ook overal nieuwe draden getrokken en nieuwe accuklemmen er op gezet inclusief nieuwe massa naar de motor en nieuwe massa naar de ECU.
Op de bobine meet ik het volgende. Geen contact=0 Volt,

Ik vind de vonk wat zwakjes maar volgens meerdere mensen is dit bij een Dodge zowiezo niet te vergelijken met een modernere auto.
Ik heb ook het hele ontstekings gedeelte op een andere accu aangesloten om het contactslot uit te sluiten. Wat ik ook doe, de gemeten waardes blijven het zelfde. Ook al eens direct de accuspanning op de bobine gezet, geen effect, niet starten. O ja, ook de remmenreiniger truuk geprobeerd, geen effect
Ik ben nu inmiddels een hoop geld en heel veel tijd verder maar heb nog geen oplossing. Ik zit nu te denken dat mijn distributie ernstig verlopen is maar hoe kan ik dit controleren. Heb de krukas op 0 graden gezet en dan wijst de rotor richting de kabel van cilinder nummer 1 maar dan kan ik denk ik niet zien of hij goed staat of dat hij 1 of meerdere tanden verlopen is. Kortom, wat zou het anders kunnen zijn als de distributie en hoe controleer ik dit zonder de hele voorkant van het blok te demonteren? Ik hoor graag van een van jullie. Grtzzz Anthony