Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Mijn W200

Plaats hier een foto van je Dodge en vertel iets over jezelf
Gebruikersavatar
Brammie2
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jun 2018 20:39
Locatie: Stramproy

Mijn W200

Bericht door Brammie2 »

Hallo iedereen,
Ik wil me even voorstellen aangezien ik hoop dat het forum weer een beetje op gang gaat komen. Mijn naam is Bram Jacobs, 19 jaar en ik heb afgelopen zomer mijn Dodge W200 opgehaald. Deze Dodge is mijn eerste auto :D . Het is een W200 uit begin '77 (maakt nog gebruik van de '76er knipperlichten, maar heeft wel een grill van een latere '77). Heb er meteen een ritje van 230km mee kunnen maken om thuis te komen :wink:.
Er zijn wel een aantal puntjes die ik eraan wil veranderen maarja dat is de hobby die erbij hoort he!
Wat ik tot nu toe al gedaan heb:
-Kabelboom een beetje uitpluizen want er zaten redelijk wat afgeknipte draden tussen en veel ongezekerde zooi :x.
-Dashboard weer helemaal werkend gemaakt
-Werklampen onder de achterbumper gehangen
-Een aantal kleine dingetjes waarvan ik niet snap dat iemand dat ooit op die manier heeft gedaan.

Ik ben van plan ergens volgend jaar het plaatwerk een beetje aan te pakken want hier en daar moet wel een stukje bijgelast worden en het plamuur is op verschillende plaatsen gebarsten. Ook ben ik van plan een keer andere banden eronder te leggen want nu heb ik voor een stuk kleinere banden dan achter.

Op dit moment ben ik bezig met de gasinstallatie in orde maken. Ik kwam er ongeveer een maand geleden achter dat de vorige eigenaar er fijn een gasinstallatie in heeft geplaatst zonder hem te laten keuren (of het was afkeur en heeft er verder niks meer mee gedaan). De eerste keuring van de installatie heb ik al gehad: AFKEUR.

Op de volgende punten:
-LPG slang niet om de 40cm bevestigd
-Tankframe niet in orde
-Tankbanden te dun of 2 bijmaken
-CO te hoog
-Massa LPG afsluiter mag niet op de tank
-Dimlicht niet goed afgesteld
-Uitlaat moet over de hele lengte gasdicht zijn
-Zekering LPG moet duidelijk gemarkeerd zijn

Oftewel we kunnen weer vooruit met sleutelen. Er zit eigenlijk nogal haast achter want voor eind januari moet hij APK gekeurd worden, dus dan moet de gasinstallatie ook gekeurd zijn.

Maarja wie koopt er ook een W200 als hij niet wil sleutelen :)

Afbeelding
Afbeelding
Bram
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Mijn W200

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Bram ,

Wow 19 jaar en dan al een mooie W200 super :D

Toen ik 27 jaar was wist ik de W200 dat is mijn droom auto.
Ik heb 10 jaar gewacht , toen was ik 37 jaar en had toen een gekocht.
Woon in provincie groningen en heb mijn W200 in provincie Zeeland gekocht.
Samen met mijn Pa (leeft niet meer) toen opgehaald.
Die rit vergeet ik nooit meer.
Heb nu mijn W200 13 jaar en ben nu 50 jaar :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Dus 19 jaar en dan een W200 geweldig man.

Ik hoop dat je de problemen kunt takelen.
Heb je onderbouw of LPG tank in de bak
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gebruikersavatar
Brammie2
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jun 2018 20:39
Locatie: Stramproy

Re: Mijn W200

Bericht door Brammie2 »

Ja ik ben ook heel blij met mijn W200. Ik dacht nu ik nog bezig ben met mijn opleiding, heb ik nog niet dagelijks een auto nodig. Dus dan is het geen probleem dat ik er aan moet sleutelen en dat dat ding 1 op 3-4 loopt :roll:. Scheelt ook dat ik op de grens met België woon, dus lekker goedkoop LPG tanken.

De problemen met de LPG oplossen moet wel lukken, de tijd ervoor vinden is echter lastiger. Ik ben vandaag bezig geweest met het tankframe eruit halen (zonder de tank zelf eruit te halen) en aanpassen zodat het frame goed is.

Tank opgehangen met twee spanbanden
Afbeelding

Tankframe uit elkaar geslepen en aangepast, hier ligt het klaar om gelast te worden
Afbeelding

En het nieuwe frame meteen al in de verf gezet (dan ziet het er toch al een heel stuk beter uit)
Afbeelding
Bram
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Re: Mijn W200

Bericht door 76 w200 »

Welkom hier . Leuke dodge
76 w200 340
76 w200 360
smoky joe
Berichten: 343
Lid geworden op: 17 sep 2007 21:45
Locatie: Nieuw Beerta

Re: Mijn W200

Bericht door smoky joe »

Moi

Welkom mooie Dodge ziet er goed uit

klaas
Afbeelding
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Re: Mijn W200

Bericht door zjeeraar »

Gaaf hoor een w200 als eerste auto! Ik ga binnenkort ook richting RDW voor een keuring (opnieuw) voor de LPG maar de eis over de zekering is nieuw voor mij. Wat zijn daar de exacte regels voor?
Gebruikersavatar
Brammie2
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jun 2018 20:39
Locatie: Stramproy

Re: Mijn W200

Bericht door Brammie2 »

zjeeraar schreef: 16 dec 2018 19:44 Gaaf hoor een w200 als eerste auto! Ik ga binnenkort ook richting RDW voor een keuring (opnieuw) voor de LPG maar de eis over de zekering is nieuw voor mij. Wat zijn daar de exacte regels voor?
De eis voor de zekering is niet meer dan het feit dat de kabel naar de lpg afsluiters gezekerd moet zijn op een plaats die zonder gereedschap te bereiken is. Ik heb een van de lege plekken van de originele zekeringhouder ervoor gebruikt. De reden dat ze er een afkeurpunt van maakten, is dat het niet duidelijk gemarkeerd was welke zekering het was. Het is dat ik het met de rest van de afkeurpunten wel eens was dus ben ik er niet tegenin gegaan, maar als dat het enige afkeurpunt zou zijn geweest, zou ik er wel tegenin zijn gegaan.

Voor de complete regelgeving van LPG van de RDW:
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/be ... nstallatie

Je zegt dat je de gasinstallatie opnieuw wil laten keuren? In dat geval zijn waarschijnlijk je slangen en evt tank allemaal afkeur want de slangen mogen maximaal twee jaar oud zijn en de tank maximaal 10 jaar.
Bram
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Mijn W200

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Brammie,
Je zegt dat je de gasinstallatie opnieuw wil laten keuren? In dat geval zijn waarschijnlijk je slangen en evt tank allemaal afkeur want de slangen mogen maximaal twee jaar oud zijn en de tank maximaal 10 jaar.
Toen de oldtimer gedoe veranderde, heb ik mijn W200 2,5 jaar moeten stallen.
Ben wel overal tegen in gegaan, de meeste zeiden bouw je hem weer terug naar alleen benzine.

Heb ik juist niet gedaan om de reden die je opnoemde
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gebruikersavatar
Brammie2
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jun 2018 20:39
Locatie: Stramproy

Re: Mijn W200

Bericht door Brammie2 »

Henk_W200 schreef: 17 dec 2018 16:32 Hoi Brammie,
Je zegt dat je de gasinstallatie opnieuw wil laten keuren? In dat geval zijn waarschijnlijk je slangen en evt tank allemaal afkeur want de slangen mogen maximaal twee jaar oud zijn en de tank maximaal 10 jaar.
Toen de oldtimer gedoe veranderde, heb ik mijn W200 2,5 jaar moeten stallen.
Ben wel overal tegen in gegaan, de meeste zeiden bouw je hem weer terug naar alleen benzine.

Heb ik juist niet gedaan om de reden die je opnoemde
Ja om die reden moet ik hem ook opnieuw laten keuren, alleen bij mij heeft de vorige eigenaar de installatie er al ingebouwd. Ik vermoed echter dat die hem niet door de keuring kreeg en toen de wagen maar verkocht heeft. Scheelt wel dat ik hem n stuk goedkoper heb gekregen dan waar hij eerst voor stond. Ik weet toevallig dat de vorige eigenaar er dik 1300 euro meer voor neer heeft moeten leggen een half jaar ervoor.
Bram
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Re: Mijn W200

Bericht door zjeeraar »

Brammie2 schreef: 16 dec 2018 19:52 ...

Je zegt dat je de gasinstallatie opnieuw wil laten keuren? In dat geval zijn waarschijnlijk je slangen en evt tank allemaal afkeur want de slangen mogen maximaal twee jaar oud zijn en de tank maximaal 10 jaar.
Klopt ik heb een acht jaar oude set gekocht die maar een jaar gebruikt is geweest. Alleen nog wat leidingen en een vulslang aanschaffen (ben van plan om in Engeland te bestellen) en dan ben ik weer compleet. Op mijn oude installatie kon ik ook geen keurmerk op de verdamper terugvinden dus dat was ook al een probleem geweest...
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Mijn W200

Bericht door Henk_W200 »

Je kan ook een klein gas tankje kopen en dan laten keuren.
En dan zet je daarna je grote gastank er weer in.

Ik heb dit jaar een nieuwe verdamper gekocht 265 euro handelscenter.nl
Heb geen binding met het bedrijf
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gebruikersavatar
Brammie2
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jun 2018 20:39
Locatie: Stramproy

Re: Mijn W200

Bericht door Brammie2 »

Vandaag even laten voorkeuren voor de apk, de volgende punten waren afkeur:
-Band RA zijn de koordlagen zichtbaar (leg er mijn reserveband op voor de keuring)
-Band LA loopt heel langzaam leeg (geen afkeur, was meer n opmerking)
-Stuurkogel links speling
-Stabilisatoreindjes rechts aandraaien
-Remleidingbeugel links even opnieuw vastlassen
-Wiellagers links en rechts afstellen
-Trekhaak hangt iets achterover (waarschijnlijk een bout aan de zijkant afgeknapt)
-Remschijf LV te dun

Dus dadelijk even wat onderdelen bestellen bij rockauto en dan kunnen we weer even vooruit met klussen.

Enige vraagje dat ik had, is kunnen de wiellagers bijgesteld worden of is het gewoon meteen vervangen?
Ik heb een maand of 3 geleden de centrale wielmoer er nog vanaf gehad linksvoor en daarna weer vastgezet en nagetrokken met 20kg, dus ik vraag me af of er nog veel aan bij te stellen is.
Bram
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Mijn W200

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Bram,

Een moer of bout vast zetten (hier in europa) doe je met een moment

Moment = kracht x arm

kracht = 20kg is 200N
de arm = nemen ze altijd 1 meter
Dan is het moment 200Nm, dat is de eenheid waarmee je iets vastzet.

Alle moment sleutels kun je instellen met Nm
Weet niet even welke moment je de centrale moer moet afstellen (?) heb wel even gezocht......
Maar ga eerst ff pitten heb een nachtdienst gehad.
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gebruikersavatar
Brammie2
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jun 2018 20:39
Locatie: Stramproy

Re: Mijn W200

Bericht door Brammie2 »

Hoi Henk,

Dingen op moment natrekken heb ik vaker gedaan (vooral wielmoeren van vrachtwagens en dergelijke) en dan spreken we uit gemak meestal gewoon over kilo's, vandaar dat ik t ook 20kg noemde ipv 200Nm.
De vorige keer dat ik de centrale wielmoer los heb gehad, heb ik ergens op internet iets gevonden van 175ft-lbs (237Nm) maar mn kleine momentsleutel ging niet verder dan 200Nm, dus had ik m maar op 200Nm nagetrokken. Ik vraag me alleen af of het zin heeft om m zo vast mogelijk te trekken, of dat het beter is om gewoon de lagers nieuw te bestellen en ze te vervangen.
Volgende week eerst maar eens een dop 43 aanschaffen, vind t loshalen en vastzetten met dop 46 op een bout van 43 niet echt alles.
Bram
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Re: Mijn W200

Bericht door zjeeraar »

Mij staat bij dat de wiellagers niet na te stellen zijn maar vervangen moeten worden als er speling op zit.
Plaats reactie