Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Uitlijnen, balanceren etc. - hobbelende W200 - aandrijflijn- en motordingetjes

87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

1. M'n Dodge hobbelt.

Het is het linkervoorwiel, als ik 50 rijd zie je de voorkant omhoog- en omlaag hobbelen.

Nu is het een nieuw jaar dus ik wil de problemen aanpakken. Maar wat?

Feitjes: er zitten nieuwe banden onder, ook voor. Het zijn ABO-banden (B-keur), merk weet ik zo niet meer uit mijn hoofd. Verder is linksvoor de boel losgegaan om nieuwe fuseekogels te plaatsen.

Ofwel: waar moet ik beginnen met zoeken qua hobbeling? De vooras heeft er natuurlijk bijgehangen toen de kogels geplaatst werden, dus zou het kunnen zijn dat de schokdemper dit niet meer aankon en dat het hobbelen oplevert?

Of is het misschien een produktiefout in de band?

Nog een detail: sinds het vervangen van de boel staat het stuur schuin naar links.

De banden zijn 'as is', dus niet uitgelijnd en gebalanceerd. Moet ik dat eerst maar eens doen? Kan je een W200 eigenlijk wel uitlijnen? Wat kost zoiets..?

2. M'n Dodge trilt.

Nu ben ik er van overtuigd dat dit de achterste tussenas is. Wat is beter/goedkoper: een goede tweedehands tussenas met nieuwe askruisjes kopen of deze tussenas laten balanceren en nieuwe askruisjes kopen? (Ofwel: wat kost balanceren?)

3. De temperatuurmeter.

De temperatuurmeter blijft altijd een beetje sukkelen aan de linkerkant. Pas op de snelweg bij hogere snelheden gaat hij iets meer naar het midden. De rest van de tijd is hij net in het 'normaal' gebied (voor W200-rijders: dat gebogen vierkantje),

Als ik bij een benzinestation stilsta en ik draai later het contact aan dan stijgt de temperatuurmeter naar de complete andere kant (uit beeld rechts). Start ik vervolgens de motor, dan zakt hij weer naar schuinlinks.

Er is ooit een nieuwe waterpomp ingezet, en alle buizen voelen warm tijdens het lopen van de motor (onder en boven). Is mijn thermostaat dan kapot..?


Verder, om dit samen te vatten: wat is de goedkoopste plek om Mopar 318-benodigdheden te kopen? Ik moet nog een nieuwe koelbuis (heb ze bijna allemaal nieuw behalve dat kleine bochtje van spruitstuk naar waterpomp) en wss een nieuwe thermostaat (???). Ik koop normaal mijn spullen bij Co Oskam.


Grtz Wilf
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

Volgens mij kun je beter een keer de Dodge meenemen naar Co en die er een keer naar laten kijken .Laat hem er een keer omheen en onderdoor lopen .Hij kan je dan precies vertellen wat je er aan moet doen om de Dodge weer in orde te krijgen.
Heb je voor een paar tientjes een analyse en weet je waar je aan toe bent.
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Wellicht een erg goed idee, ik ben altijd een beetje huiverig voor garages vanwege de hoge kosten, maar zo'n onderzoekje is wellicht de moeite wel waard ja. ... het repareren ervan zal echter wel weer enige duiten gaan kosten... moek zelf maar weer doen dan. Ach, na de diagnose kan je tenminste wel gelijk replacement parts inladen :D
XS-Denied
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 mei 2003 17:13
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door XS-Denied »

****De temperatuurmeter.

De temperatuurmeter blijft altijd een beetje sukkelen aan de linkerkant. Pas op de snelweg bij hogere snelheden gaat hij iets meer naar het midden. De rest van de tijd is hij net in het 'normaal' gebied (voor W200-rijders: dat gebogen vierkantje),

Als ik bij een benzinestation stilsta en ik draai later het contact aan dan stijgt de temperatuurmeter naar de complete andere kant (uit beeld rechts). Start ik vervolgens de motor, dan zakt hij weer naar schuinlinks.****




dit doet ie van mij ook... Niks mis mee toch? dat ie onder het rijden (koeling) bij normaal in de buurt staat..... bij een benzinepomp staat de motor uit, dus de koeling ook... maar de hitte van de motor moet nog steeds weg. Dus vandaar dat het metertje omhoog gaat als je 'm weer start... en daarna zakt ie weer omdat de koeling weer gaat werken...
hier zou ik me niet druk om maken...:D
Op benzine gaat ie nog iets meer omhoog bij mij op de snelweg. Dus metertje werkt prrrrima.

De andere dingen zou ik inderdaad na laten kijken...
it's a crazy feeling we can't control, the sound of freedom called Rock&Roll!
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Dag Wilf,

Onder het onderwerp suspension/steering bij item toespoor vindt je aardig wat info over het uitlijnen van je Dodge.
Enige wat daar nog aan toegevoegd kan worden is dat je zeker ook je wielen best laat uitbalanceren door een bandenboer.
Hopelijk heb je er wat aan.


Groetjes
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe :D
111-1098359025

Bericht door 111-1098359025 »

Ik denk dat de temperatuur lager is bij het op gas rijden omdat de verdamper de warmte nodig heeft om het gas van de ene naar de andere agregatie toestand te brengen, van vloeibaar naar gasvormig dus. (toevallig lang, heel lang geleden een keertje wel opgelet tijdens natuurkunde).
Je raakt dus met op gas rijden meer warmte kwijt dan op benzine. Zorg daarom altijd voor een goed koelvloeistof nivo (ook voor de koeling) Geen warmwater bij de vergasser = geen gas (verdamper bevriest) = een stilstaande Dodge (toch lastig midden in de rimboe)

Greetzz Okki




Edited By okki on 1106078687
Plaats reactie