Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

warmlopen

fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

heb vrijdag men dodge beetje goed getest op autosnelweg enzo om te testen of ik de zaterdag wel naar NL kon en heb dus problemen.

men auto heeft 2 electrische fans en geen mechanische meer op de waterpomp. distributieketting, waterpomp enzo werden paar weken terug vervangen (ketting versprongen)

normaal kan ik gewoon rijden zonder fans op , enkel bij files zet ik 1 of 2 fans aan, en bij trekken van aanhangers zet ik ook 1 fan aan (koeling automaatkoeler)

nu reed ik vrijdag rond 4h30 smorgens al rond (niet zo warm dan), tegen 90km/h loopt men dodge gewoon omhoog tot hem kookt. als ik dan 1 of 2fans aanzet, kan ik die net voor het koken houden.
met 1 fan aan en men chauffage vollebak (kan enkel op warm), koelt de motor wel meer af.
als ik 70rijd zakt de temperatuur een heel deel en op 50 zakt die nog sneller (wel nog de fans aan)
in de namiddag stond ik rond 15h VAST in de file met 35-37° buitentemperatuur. de auto blijft met de fans aan KOUD, zakt zelf onder bedrijfstemperatuur. met 1 fan aan blijft die nog koud.

het lijkt dus:
sta ik in de file, geen problemen, met 1 of 2fans aan
rijd ik 50-70km/H, geen problemen met 1 of 2fans aan, temp loopt tot halfweg
rijd ik +90km/h loopt de temperatuur op met 2fans aan.

als de radiator verstopt zit, is het toch omgekeerd? warmlopen bij files en koel blijven als je genoeg snelheid haalt?




Edited By fcapri on 1278396763
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Als je twee fans voor de radiateur heb zitten, is bij 90km de doorstroom luchtopening te weinig en loopt de motor warm,beter is het om ze er achter te plaatsen.
Ik heb mijn mechanishe vierblads vervangen door een 7blads en bevalt mij beter.
die paar pk,s verschil merk je echt niet.

gr Jan
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Misschien ten overvloede, maar draaien je ventilatoren wel de goeie kant op?
Dat wil zeggen: blazen ze wel naar achteren, richting de motor?
Dit zou het nl. wel verklaren.
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

die fans zitten er al 3 jaar in en nooit problemen gehad

de oude mechanische is weg, en 2 andere zijn in de plaats. luchtkoeling was vorig jaar geen probleem, alleen sinds het vervangen van distributieketting is het begonnen ( t is ook wel al een jaar geleden dat het +30° werd en dus het probleem nu pas opkomt)
vind alleen raar dat het enkel is bij hoge snelheid.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/dodge/100_3914.jpg

de fans zitten dus ACHTER de fan waar ook de originele zat.
als de motor in de stilstaande file genoeg koelt en traag rijden ook, zou waterpomp en radiator toch goed moeten zijn.

kan dit te verklaren zijn met de thermostaat? bv dat die half open gaat. bij stilstaan en traag rijden gaat er genoeg door, bij 90km/H en harder produceerd de motor meer warmte, draait de waterpomp ook harder, maar als de thermostaat dit niet doorlaat...
t is maar een idee
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

zijn meerdere oorzaken aan te wijzen ,ik zou beginnen de radiator eens goed door te blazen,het is steevast een jaarlijks terugkerend probleem das in het voorjaar de motor warmloopt omdat de koeler vol stof en insecten zit , minder voor de hand liggende oorzaken zijn: inelkaar geklapte waterslang , ooit een andere koeler gemonteerd die te weinig capaciteit heeft , er zit een te grote automaatkoeler voor de motorkoeler gemonteerd ,(bij hoge snelheid produceert de automaat veel warmte ,misschien daar het probleem zoeken )
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Op zich moet de radiator ( mits het de originele maat en uitvoering is) MEER dan voldoende capaciteit hebben!

In 2000 ben ik met een ORIGINELE Dodge op benzine een maand in Libië geweest waar het toen in de schaduw zo'n 50 C was.

daar heb ik toen de hele dag in de lage gearing 3 versnelling( hoogste v/d automaat) rondgetourd door de gele woestijn, met enorm rul zand, denk maar dat ie daar heeft moeten werken!!!, en daar kwam m'n temp. meter NIET voorbij de helft op de meter.

dit is alleen een voorbeeldje hoe het ook kan, want helaas kan ik je ook niet helpen, wel weet ik dat het voor electrische fans vanaf ongeveer 3 Liter motorinhoud moeilijk, zo niet onmogelijk word om goed te koelen, daar zo'n fan gewoon niet de benodigde energie kan opbrengen om al die hitte af te voeren!

maar iig succes!
groet, Bart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

wat heeft motorinhoud nu met electrische fans te maken??

een mechanische fan wordt zo ontwikkeld dat die op stationair toerental genoeg luchtverplaatsing genereerd om de radiator te koelen.
mijn fans draaien op staionair toerental nog altij hun topsnelheid, dus koelen doen ze dan zeker.

op hogere toeren (rijden) wordt de radiator gekoeld door de rijwing en heb je in principe geen electrische fans meer nodig.
dat is nu precies wat niet klopt, hoe sneller ik rijd, hoe warmer die wordt.
3jaar lang heeft het goed gegaan met die fans en nu ineens doen ze het niet. t ligt niet aan de fans, maar iets anders.

heb probleem is eigenlijk zo erg nog niet, als die warmloopt, rijd ik wat trager. omgekeerd is meestal moeilijker. als die bij traag rijden warm loopt, heb je niet altijd de mogelijkheid ff te versnellen :)

ik ga eerst eens zien hoe die rijd als het weer wat koeler wordt, t is misschien al een half verstopte radiator die nu problemen geeft bij het warme weer.

of men automaatkoeler die teveel hitte afvoert. als ik de electrische fan aanzet die NIET achter de automaatkoeler zit en de andere afzet die er wel achterzit, koelt de motor wel. dus, ofwel is men radiator verstopt aan de plaats waar men automaatkoeler zit, ofwel produceert die teveel warmte, dan verplaats ik die ergens waar hij de radiator niet stoort.

maar t is niet voor deze week, t is veel te warm om nu in de zon aan de dodge te sleutelen
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Inderdaad, als 't al drie jaar gewoon goed gaat, zijn de fans niet echt verdacht.

De moderne amerkiaanse motoren worden al jaren met een elektriche fan gekoeld en dat gaat prima.

Ik zou eerde aan de thermostaat denken of aan een verstopping van het koelsysteem (radiator, blok of koppen).
Gerhart
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Staat je ontsteking nog wel goed?
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Sander-1987
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:28
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Sander-1987 »

Hej Fcapri,

Heb je de thermostaat als gecontroleerd?
Want ik had een paar dagen geleden een soort gelijk probleem.
Bij 'licht' rij gebruik, 0mph t/m 40mph (0kmh t/m 70kmh) bleef mijn metertje netjes in midden staan (maar wel de elektrische fans die constant lopen te koelen) en kon ik gewoon rijden.
Maar zodra ik de snelweg op dook en 50mph moest rijden dan liep het metertje door naar Hot. en was er onvoldoende koeling.

Probleem bij mij was de thermostaat die dicht bleef zitten, nieuw thermostaatje en pakking gemonteerd en het metertje blijft weer netjes op het eerste streepje staan.
Dodge Viper Forum: Smart klem in luchtinlaat. Hoe krijg ik 'm weer eruit?
Plaats reactie