Afslaan - Eerst stottert ie daarna slaat ie af

80-1005169043

Bericht door 80-1005169043 »

Afgelopen vrijdag was het weer zover. Mijn auto was al enkele dagen aan het stotteren en sloeg ook regelmatig af. Ik kon wel meteen weer starten, maar hij liep doorgaans niet langer dan één of twee minuten. Normaal rij ik op gas, maar ook op benzine vertoonde hij deze verschijnelen.
Ik heb vrijdag de ANWB erbij laten komen. Toen die klaar waren deed ie helemaal niks meer en moest ie "op transport" zoals ze dat ze mooi omschrijven en is ie naar Brouwers, Gennip gebracht.
Ik heb hem straks opgehaald en ze hebben de bobine en een weerstand vervangen. Jippie, hij was gemaakt en deze keer vielen de kosten nog enigzins mee, maar op de snelweg begon ie weer te stotteren. Op weg naar huis is ie weer een keer of drie afgeslagen. Ik kon wel weer starten, maar het rijdt zo vervelend.
Heeft er iemand een idee waar het 'm in kan zitten, of ook zo'n zelfde soort probleem?

Gegroet,

Geert van Brussel
membernr. 551
G.A.T.M.v.Brussel@student.tue.nl
116-1005169120

Bericht door 116-1005169120 »

Ik heb hier ook heel lang last van gehad. Heb een paar keer midden op een kruising in de spits stilgestaan en niet meer aan de praat te krijgen. ??? Na een kwartier of half uur deed hij het dan ineens weer. Een enkele keer wilde hij ook direct na het afslaan wel weer starten. Tot het moment kwam dat hij helemaal niet meer wilde starten. Bleek de ontstekingunit overleden te zijn. Na deze vervangen te hebben liep hij weer zonder af te slaan. Het was alleen jammer dat dit maar 4 maanden geduurd heeft. Toen begon de ellende van voren af aan. Inmiddels weer een nieuwe unit erin. Daarna is het probleem niet meer voorgekomen. Kijk of je bij iemand eentje te leen op de kop kan tikken. Rijd daar een tijdje mee, dan weet je zeker dat je niet voor niks een hoop geld uitgeeft.

Groetjes Theo.
80-1005169043

Bericht door 80-1005169043 »

Dus een ontstekkingsunit kan op zeer korte termijn weer kapot gaan? Deze zit er nog niet zo lang, hooguit een maand of vijf. Maar toch lijkt het iets anders dan de vorige keer. Nu blijft ie maar een minuutje lopen. Ik kan meteen weer starten en even op 2000-3000 rpm laten draaien. Maar op het moment dat ik gas loslaat slaat ie af.
Dit doet ie zowel op gas als op benzine, dus het zal wel niet aan mijn gasinstallatie liggen. Maar waaraan wel? Ontstekking?
Gegroet,

Geert
G.A.T.M.v.Brussel@student.tue.nl
116-1005169120

Bericht door 116-1005169120 »

Het probleem wat jij beschrijft lijkt op valse lucht zuigen van de carburateur. Laat iemand anders gas geven om de motor aan de praat te houden en luister met een slang, ene kant aan je oor, andere kant bij de pakkingen van je carburateur, of je een sissend geluid hoort. Als dat zo is, dan zuigt hij valse lucht en heb je de oorzaak gevonden.
Vraagje: je zei dat je het weerstandsblok vervangen had. Welke waarden hebben die weerstand? Ik heb nml. ook dat weerstandsblok vervangen, en sindsdien heb ik koude startproblemen. Het blok dat eruit kwam had een waarde van 0,5 ohm en 5 ohm. Het nieuwe blok heeft een waarde van 1,5 ohm en 5 ohm. Volgens de verkoper zou dit de goede moeten zijn en bestaan er geen anderen. Ik vertrouw het echter niet.

Groetjes Theo.
80-1005169043

Bericht door 80-1005169043 »

Theo,

Ik heb geen flauw idee van die weerstandswaarden. Moeten die op dat blokje staan? Ik kan nou niet voor je kijken, ik ben namelijk afgelopen week aan mijn oog geopereerd en ik kan bijna niks zien. Ik heb al de grootste moeite met dit berichtje typen. Ik zal voor je kijken als het weer gaat. Maar ik heb het zelf niet vervangen dat hebben ze bij Brouwers gedaan.
Gegroet,

Geert
116-1005169120

Bericht door 116-1005169120 »

Je kunt achter die weerstandwaarden komen door ze te meten met een ohm meter (universeelmeter). Die moet je dan natuurlijk wel hebben :) Misschien is er iemand anders in dit forum die het mij kan vertellen.
Heb je nog iets kunnen ontdekken aan die carburateur?
Sterkte met je oog.

Groetjes Theo.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

De waarden van de " ballast resistor" of gewoon de weerstand, moeten zijn: bobinekant 0,5-0,6 ohm, ontstekingsunitkant: 4,75-5,75 ohm.
Gerhart
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

[quote][/quote]
2 jaar geleden ben ik in de materie van die weerstand gedoken, bij mij was het elektrisch zoiets als 1 grote
knoop met draden heen en weer naar de verkeerde plekken, met de verkeerde kleuren etc etc.
Maar goed, de weerstand is (volgens mij) 0,5 en 5 ohm.

groetjes,
reinier
Plaats reactie