Pagina 1 van 2

Geplaatst: 13 jun 2010 12:49
door ikke
Ik wil graag een compressor op de dodge bouwen.
Om de druk van de banden weer op peil te brengen na het terrein rijden.En om een luchthoorn te bedienen via een luchttankje.
Nu heb je genoeg 12 v compressoren maar dat is de makkelijke weg :) Het lijkt me degelijker om het via de aandrijving van de motor te doen.
Is hier al iemand mee bezig geweest.Of weet je een link,laten het maar horen!
Patrick

Geplaatst: 13 jun 2010 14:20
door Gerhart
Heb nog een omgebouwde airco-compressor liggen. Deze kan zo op de motor gebouwd worden; de steunplaat zit er ook bij.
De compressor wordt met een magneetkoppeling aangedreven, dus als je geen druk nodig hebt, staat de koppeling uit en de compressor stil.
Pas als je druk nodig hebt, wordt de koppeling (elektrisch) ingeschakeld en gaat de compressor draaien.

Heb dus nog een complete set liggen; geef maar een PM als je interesse hebt.

Geplaatst: 13 jun 2010 14:35
door Theft_eXP
hoelang gaat dat goed dan? zon airco pomp kan niet zo heel lang zonder smering meen ik...

Geplaatst: 13 jun 2010 17:00
door JAN/DODGE
Ik heb dezelfde en doet het al 12jaar,af en toe beetje olie inspuiten.
zoals je kan lezen ,staat hij alleen aan, bij het bedienen,dus niet konstant

Geplaatst: 13 jun 2010 19:10
door Gerhart
De mijne is een oud type met een eigen oliecarter. Gewoon op peil houden en hij wordt ouder dan jijzelf :D

Geplaatst: 13 jun 2010 20:37
door Bommel
Heb ook wel intresse. Is het mogelijk om het merk en misschien een foto te posten. Met name de plaats waar hij gemonteerd zit?
En wat moet je doen om de airco compressor om te bouwen?

Geplaatst: 13 jun 2010 23:09
door ikke
Gerhart je hebt een PM!
Patrick

Geplaatst: 15 jun 2010 12:54
door Gerhart
Foto!

Geplaatst: 15 jun 2010 13:16
door JAN/DODGE
Hij kan ook liggend gemonteerd worden

Geplaatst: 15 jun 2010 19:58
door Gerhart
Klopt; alleen als 'tie staat heb je minder olie in de lucht, dus minder olieverbruik en drogere lucht.

Geplaatst: 15 jun 2010 20:13
door ThijsH
heeft iemand van jullie toevallig ook een idee welk merk airco compressor dit is? of welke hiervoor geschikt zijn?
ben al een langere tijd naar zowiets op zoek, en nu zie ik het toevallig hier voorbij komen.

b.v.d thijs

Geplaatst: 17 jun 2010 12:58
door Gerhart
Wat ik heb is een York. Deze werd in de jaren '70 in de bussen van (onder andere) Dodge gemonteerd.

Ook heel populair zijn de V-twin airco-compressoren welke origineel op de trucks en personenauto's van Dodge werden gemonteerd. In het werkplaatshandboek staan deze ook beschreven.

De York is ook een tweecilinder met magneetkoppeling en een grote opbrengst.
Andere voordelen zijn dat beiden een eigen oliecarter hebben en dat er motorsteunen voor onze blokken te krijgen zijn.
Beide compressoren worden voorop/bovenop de motor gemonteerd voor de carburateur.

De latere compressoren (vaak Nippon/Denso) hebben een veel lagere opbrengst maar kunnen ook gebruikt worden. Deze hebben geen carter en moeten dus op een andere manier gesmeerd worden (olienevelaartje in de aanzuig ofzo).
Ook deze compressoren hebben een magneetkoppeling.
Deze compressoren hangen meestal aan de zijkant van de motor. Kan soms problemen geven met dynamo of stuurpomp.

Google maar eens "on board air" en je kan weer een paar avondjes lezen.

Geplaatst: 17 jun 2010 16:32
door JAN/DODGE
Ik heb een,,TECUMSEH MODEL AG 850.,, MADE IN USA. komt van de TECUMSEH PRODUCT COMPANY,

Geplaatst: 17 jun 2010 17:46
door nico flik
als iemand nog zo'n pomp heeft liggen heb ik er ook wel belang bij:)

Geplaatst: 17 jun 2010 17:48
door nico flik
jan hoevaak is bij jou af en toe olie inspuiten?