compressor - aangedreven door motor
Ik wil graag een compressor op de dodge bouwen.
Om de druk van de banden weer op peil te brengen na het terrein rijden.En om een luchthoorn te bedienen via een luchttankje.
Nu heb je genoeg 12 v compressoren maar dat is de makkelijke weg :) Het lijkt me degelijker om het via de aandrijving van de motor te doen.
Is hier al iemand mee bezig geweest.Of weet je een link,laten het maar horen!
Patrick
Om de druk van de banden weer op peil te brengen na het terrein rijden.En om een luchthoorn te bedienen via een luchttankje.
Nu heb je genoeg 12 v compressoren maar dat is de makkelijke weg :) Het lijkt me degelijker om het via de aandrijving van de motor te doen.
Is hier al iemand mee bezig geweest.Of weet je een link,laten het maar horen!
Patrick
Heb nog een omgebouwde airco-compressor liggen. Deze kan zo op de motor gebouwd worden; de steunplaat zit er ook bij.
De compressor wordt met een magneetkoppeling aangedreven, dus als je geen druk nodig hebt, staat de koppeling uit en de compressor stil.
Pas als je druk nodig hebt, wordt de koppeling (elektrisch) ingeschakeld en gaat de compressor draaien.
Heb dus nog een complete set liggen; geef maar een PM als je interesse hebt.
De compressor wordt met een magneetkoppeling aangedreven, dus als je geen druk nodig hebt, staat de koppeling uit en de compressor stil.
Pas als je druk nodig hebt, wordt de koppeling (elektrisch) ingeschakeld en gaat de compressor draaien.
Heb dus nog een complete set liggen; geef maar een PM als je interesse hebt.
Gerhart
Wat ik heb is een York. Deze werd in de jaren '70 in de bussen van (onder andere) Dodge gemonteerd.
Ook heel populair zijn de V-twin airco-compressoren welke origineel op de trucks en personenauto's van Dodge werden gemonteerd. In het werkplaatshandboek staan deze ook beschreven.
De York is ook een tweecilinder met magneetkoppeling en een grote opbrengst.
Andere voordelen zijn dat beiden een eigen oliecarter hebben en dat er motorsteunen voor onze blokken te krijgen zijn.
Beide compressoren worden voorop/bovenop de motor gemonteerd voor de carburateur.
De latere compressoren (vaak Nippon/Denso) hebben een veel lagere opbrengst maar kunnen ook gebruikt worden. Deze hebben geen carter en moeten dus op een andere manier gesmeerd worden (olienevelaartje in de aanzuig ofzo).
Ook deze compressoren hebben een magneetkoppeling.
Deze compressoren hangen meestal aan de zijkant van de motor. Kan soms problemen geven met dynamo of stuurpomp.
Google maar eens "on board air" en je kan weer een paar avondjes lezen.
Ook heel populair zijn de V-twin airco-compressoren welke origineel op de trucks en personenauto's van Dodge werden gemonteerd. In het werkplaatshandboek staan deze ook beschreven.
De York is ook een tweecilinder met magneetkoppeling en een grote opbrengst.
Andere voordelen zijn dat beiden een eigen oliecarter hebben en dat er motorsteunen voor onze blokken te krijgen zijn.
Beide compressoren worden voorop/bovenop de motor gemonteerd voor de carburateur.
De latere compressoren (vaak Nippon/Denso) hebben een veel lagere opbrengst maar kunnen ook gebruikt worden. Deze hebben geen carter en moeten dus op een andere manier gesmeerd worden (olienevelaartje in de aanzuig ofzo).
Ook deze compressoren hebben een magneetkoppeling.
Deze compressoren hangen meestal aan de zijkant van de motor. Kan soms problemen geven met dynamo of stuurpomp.
Google maar eens "on board air" en je kan weer een paar avondjes lezen.
Gerhart