Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

W200 startprobleem

peet
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2010 16:16
Locatie: wieringerwerf

Bericht door peet »

Ik heb een w200 1977 die alléén op gas rijdt, ik krijg m echter niet meer aan de praat.
Het starten ging als volgt: drie of vier keer contactsleutel omdraaien, tot ik het het gasrelais hoorde schakelen, sleutel doordraaien en hij liep.
Langzaamaan begon dit te veranderen, soms startte hij pas op het moment van sleutel loslaten, soms startte hij niet en kwam er een backfire (niet al te groot). Naarmate de tijd verstreek werd dit steeds erger en soms kon ik de dots pas aan de praat krijgen als de sleutel pas in de accesoirestand terug kwam (het leek wel of ik m op een backfire kon starten). Nu is het zo dat ik een keer mijn accu helemaal leeg had, ik startte hem met (flinke) startkabels op een andere auto en hij liep meteen. Accu opgeladen, flink stuk gereden, de motor liep als een naaimachientje, prachtig geluid niets aan de hand. Ben thuis, zet 'm af en is vervolgens niet meer aan de praat te krijgen, ook niet met volle accu waarbij ik het gasrelais niet hoorde schakelen maar wel gas rook. Andere auto ernaast, gasrelais schakelt, starten: lopen! Mijn concluse was: accu vervangen. Dit heb ik gedaan, maar nu krijg ik 'm weer niet aan de praat, soms schakelt het gasrelais en soms niet maar ik ruik wel degelijk gas. Eén keer bijna maar sloeg ie helaas af. Ook nu weer af en toe een kleine backfire en als hij dreigde te starten (een startpruttel of een kleine backfire, moeilijk te bepalen) was dat weer op het moment dat de sleutel in de accesoirestand terug kwam. Ik hoorde het gasrelais nu ook niet meer schakelen maar er komt wel degelijk gas in de mixer!! Ik heb de verdelerkap losgemaakt en schoongemaakt van binnen, ook de rotor, maar die zitten er allemaal pas op. Nog steeds niet te starten.
Startmotor draait perfect rond, gaslucht ruim aanwezig, soms een backfire dus neem ik aan dat ie vonkt maar starten ho maar, alsof ie geen brandstof of geen vonk, krijgt (beiden gecheckt).
Zou het mijn onsteking kunnen zijn? loopt daarvandaan een stroompje naar het gasrelais? maar ALS ie start, loopt ie perfect!
Zou het de bobine kunnen zijn? maar die doet het of doet het niet. Dus had ik m nooit lopend kunnen krijgen.
Contactslot? Alles is nog steeds hetzelfde kwa standen van de sleutel tijdens starten.
Wie kan mij van tips voorzien?

Peet
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Ik ben bang dat je toch aan een nieuwe accu moet :;):

Wat je zelf al getikt hebt "Nu is het zo dat ik een keer mijn accu helemaal leeg had, ik startte hem met (flinke) startkabels op een andere auto en hij liep meteen."

Verse accu kopen en weer lekker cruisen :D
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

ik denk eerder een electrisch probleem, of een klevend gasrelais/gaskleppen

ga met een 2 persoon even alle gaskleppen bijlangs, gaan die wel open? heb je overal (voldoende) stroom?

Het kan zijn doordat de hogere spanning van de andere auto de kleppen wel opengaan, terwijl de spanning van de accu niet voldoende doorkomt.
peet
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2010 16:16
Locatie: wieringerwerf

Bericht door peet »

Ik heb al een nieuwe accu: Mijn concluse was: accu vervangen. Dit heb ik gedaan, maar nu krijg ik 'm weer niet aan de praat, soms schakelt het gasrelais en soms niet maar ik ruik wel degelijk gas.
Met de nieuwe accu verschillende malen geprobeerd, en gebeurde er niet veel, 1 x startte hij bijna, daarna niets meer, behalve iets wat op een backfire leek. Ik heb alles nog eens nagelopen, bougie losgedraaid en gekeken of ie vonkte: dat doet ie nu dus niet :( .
Nu denk ik al weer aan een verdelerkap of ontsteking, maar het relais schakelt nog steeds niet (handmatig wel: schakelaar aan/uit). De backfires traden overigens alleen op in de situatie van een constant openstaand gasrelais.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

als die andere motor eraan hangt, draait die zijn motor dan?

want een draaiende motor zet 14V op zen accuklemmen. en als uwe motor niet draait, zal u accu maar een 12,5 - 13V geven. als je probeerd te starten zakt die stroom wel richting 10V en als er een draaiende motor aanhangt, zal dit niet lager dan 12,5V komen

vermoed toch zwakke vonk hoor, weerstandblokje, bobine en ontstekingsdoos eens nakijken of uitwisselen met een andere
peet
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2010 16:16
Locatie: wieringerwerf

Bericht door peet »

"om te beginnen:iedereen bedankt voor zijn reactie"

@fcapri: Ja inderdaad, dit was het geval, altijd met een draaiende motor! Maar aan het einde van de middag heb ik ook weer op de nieuwe accu met startkabels de andere auto met draaiende motor aangesloten. Helaas is het nu niet gelukt. Iedere keer als er een andere accu opaangesloten was, startte de dots pas op het moment dat de sleutel in de accesoirestand stond (gevoelsmatig zou ik zeggen dat ie na ijlde) alleen nu deed ie dus niets meer.
Ik ga met jou advies aan de slag, ik laat het nog weten.....
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Idd heel je ontsteking eens nalopen.
Om te beginnen het witte weestandsblokje op je schutbord. Contcacten allemaal goed schoonmaken en ff vervangen voor een andere. Verdeelkap en rotor zou ik ook vervangen, net als de bougiekabels. Vage klachten als dit zijn vaak een combinatie van verschillende dingen en het beste is om heel de zooi gelijk te vervangen heb ik uit ervaring geleerd.
Heb je nog de originele ontstekingsunit? Zo ja dan die ook vervangen voor iets beters zoals bijv de A688 kit van FBO.
Als dat allemaal op orde is je gasinstallatie nog eens laten afstellen en je hebt een heel andere W200!
Suc6!
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Peet , misschien heb je hier wat aan.
Een stappenplan om je ontsteking te controleren, bron de legermanual
Heb er ff een printscreen van gemaakt en de boel ingezipt
ff downloaden (kleine 2,5MB) en unzippen

http://www.weetjewel.com/temp/dump/ignition.zip

Ik hoop dat je engels kan en de stroom ziet lopen.

Misschien dat dit dan de oplossing kan geven
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Nog vergeten te vermelden, meet ook eventjes na hoeveel spanning je hebt op de draden die van het contactslot komen (ign run). Het contactslot wil namelijk ook nog wel eens problemen geven... (en ja , ook hier spreek ik weer uit ervaring :;): )
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

og vergeten te vermelden, meet ook eventjes na hoeveel spanning je hebt op de draden die van het contactslot komen (ign run). Het contactslot wil namelijk ook nog wel eens problemen geven... (en ja , ook hier spreek ik weer uit ervaring )


Hey Dick, ik vermoed dat ik dat probleem ook heb, krijg namelijk een zeer lage spanning op de bobine (6 volt, wat net kan, maar zodra de lampen + kachel aangaan wordt het net iets teveel voor stationair lopen) op de ignition draad meet ik 11 volt.

wat heb jij gedaan om dat probleem op te lossen?
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Trouwens net nog vergeten te vermelden

@ peet. Ik denk dat je een slechte massa hebt voor je gaskleppen. Dit omdat je hem (toen hij nog wel liep) al 3-4 op contact moest zetten voordat je hem kon starten. Normaal moet dit in 1x lukken,

persoonlijk heb ik overal een extra massa naar toe gelegd, en op die manier veel electrische problemen kunnen oplossen.
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Hoi Laurens,
Ik heb destijds het binnenwerk van het contactslot vervangen. Als je het stuur er af haalt kun je het hele ding naar buiten halen. Het electrische deel heb ik destijds volgens mij bij van Dam of Co Oskam gehaald.
Uiteraard ook gelijk nieuwe massa draden getrokken. Op de site van de Chaosboyz staat nog een hele mooie how to: Linkje

Meerdere keren cotact aan en uit moeten zetten (= gas toevoeren) duidt ook op een slechte afstelling van je gasinstallatie
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
peet
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2010 16:16
Locatie: wieringerwerf

Bericht door peet »

Henk, Dikkiedik bedankt,

Ik had een kapotte rotor, dacht dat dit de reden was waarom er geen vonk meer was. Gisteren nieuwe binnen gekregen en gelijk gemonteerd, helaas weer niets. Ik ga morgen en in het weekend alles doormeten. Ik heb vanaf mijn gasrelais, aardekabeltjes naar het frame lopen, nieuwe bougiekabels, een half jaar oude verdelerkap en een nieuwe rotor. De ontsteking, weet ik niet maar als de wagen eenmaal startte, dan liep de motor als een naaimachientje!! Reed als de beste, dan zal de ontsteking toch goed moeten zijn? Ik laat weten wat de stand van zaken is na het weekend... :angry:
peet
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2010 16:16
Locatie: wieringerwerf

Bericht door peet »

@Laurens: Er komt wel gas in de verdeler, maar voorheen bij normaal de sleutel omdraaien (contact aanzetten) ging de gasklep na een paar tellen weer dicht, dit deed ik meestal 3 a 4 keer, soms een paar keer meer en daarna startte ik 'm. Nu hoor ik die gasklep niet meer dichtgaan m.a.w. constant gas in de mixer. en (mogelijk ook daardoor) nog steeds niet starten. Het probleem echter, Mogelijk spelen er nu meerdre problemen door elkaar, is dat ik nu ook geen vonk heb.
Vervelend allemaal nu moet ik in de 40 jaar oude fiat 500 van mijn vrouw naar m 'n werk :laugh: Die blijft het wel doen....
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Gas relais na kijken of doormeten,normaal worden er twee gasventielen aangestuurd een op de tank en een op de verdamper,heb je deze al eens verwisseld.

suc 6
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Plaats reactie