Pagina 1 van 2

Geplaatst: 18 mar 2008 09:27
door fcapri
ja, beetje raar onderwerp maar hij rijd ineens te zuinig, veeeeel te zuinig.

met zware voet rijden verbruikt hij op benzine iets van 33liter/100km (1op3). dit is echt het max dat de dodge wil verbruiken op openbare weg (wou weten wat het absolute max was).

nu rijd ik redelijk normaal, niet harder dan 90-95km/h (als ik harder ga, rammelt er iets ondereen, lijkt alsof de bak loszit). verbruik op LPG is iets van een 25liter/100km (1op4) en dit is heel lichte voet, als je iets harder optrekt gaat het al vlug naar 27-28liter/100km

nu heb ik vorige week werken gedaan aan mijn huis en ben ik redelijk veel naar de gamma gereden, met telkens aan de lichten redelijk doortrekken om zo weinig mogelijk tijd te verliezen :D
ook heb ik dit weekend een capri verhuisd met een auto ambulance achter de dodge.
nu heeft diene 408km gereden met 1 gastank (60liter gas). dit komt overeen met een verbruik van 14.7liter/100km (1 op 6.8)
nu heb ik zeker geen fout gemaakt met de kilometerstanden op te schrijven. ik heb namelijk analoge benzinemeters zitten op men gastanken en ben deze maand bezig alle kilometers op te schrijven per streepje op de meter
foto benzinemeter
zodoende ik kan weten hoeveel kilometer ik nog kan doen als de tank 1/4de aanduid

normaal haalde 240-250km met 1 tank (150-160mijl) en nu haal ik +400km met dezelfde tank (255mijl)

ik merk niet veel vermogenverlies bij optrekken (kan zijn dat die iets trager is, als dat gelijdelijk aan komt merk je zoiets niet). Kan het zijn dat men verdamper aan het verstoppen is en zo minder gas doorlaat? ik heb thuis geen gastester liggen, dus kan niet zien of hij arm of rijk loopt.

ik heb wel mijn chokeklep opengezet en deze vastgestrapt met een strapbandje. aangezien ik toch nooit op benzine rijd is het nutteloos dat deze dichtgaat als de blok koud is. ik merk hierdoor wel dat hij net na het starten rond de 300-400rpm draait ipv 700-800, en ook in het rijden reageerd hij vlotter op het gas. kan dit de oorzaak zijn van het lage verbruik?

Geplaatst: 18 mar 2008 10:23
door fcapri
heeft iemand een handleiding hoe je een verdamper openmaakt en kuisd, of moet je zoiets laten doen?

Geplaatst: 18 mar 2008 10:39
door alain
Ik heb mijn Impco jaren geleden gewoon zelf opengemaakt. Er zit niets schokkends in. Ding schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Hij zit nu op de Turbo 318 en werkt nog steeds goed.

Geplaatst: 18 mar 2008 10:55
door JAN/DODGE
FCAPRI

Ja,Je heb geen rare onderwerpen.
Ik rij sinds 1994 met mijn DODGE op gas en mijn verbruik was 1:3,5.
Of ik nu met of zonder paardentrailler rij of niet het verbruik blijft 1:3,5
laatst ben ik erop attend gemaakt dat er,,TRAAG,,gas is.
en het normale,,SNEL,,gas.
hiervan is het verbruik aanmerkelijk lager,alleen moet je eerst naar binnen(in tankstation)om de knop(klep)op half laten zetten,dan terug om te tanken.
Je tank moet wel geheel leeg zijn dan merk je pas het verschil.
Niet IEDERE POMPHOUDER is bereidt de kop om tezetten.
Ik tank regelmatig in LUIK/LIEGE bij Pierre en in WUUSTWEZEL bij de stoplichten op de hoek.
De prijs blijft hetzelfde ,maar ja, je kan niet alles hebben,niet waar.

Geplaatst: 18 mar 2008 11:05
door fcapri
ik tank altijd aan hetzelfde pompstation, dus zou geen verschil merken.

wat is dan dat trage en snel gas??? andere samenstelling van propaan of butaan??? (misschien is het dat, zijn ze overgeschakeld naar de andere samenstelling omdat het warmer word)

Geplaatst: 18 mar 2008 19:02
door skiere
waar ga jij tanken capri?

volgens mijnen maat die ook w200 rijd is er een tankstation in estempuit bij moeskroen waar de lpg nog onder de 50 cent staat.ik ben er nog niet heen geweest maar ik ga het zeker eens op zoeken.

greetz skiere

Geplaatst: 18 mar 2008 19:24
door Robbie
Eej JAN/DODGE als bij jou TV de kleuren wegvallen door een storing in je TV....Heb jij dan ook "kleurentelevisie verf" om dat probleem op te lossen ???

Geplaatst: 18 mar 2008 20:10
door Arie
Hoi Fcapri,

Een raar maar begerenswaardig verhaal!
Als je verdamper verstopt gaat raken is dat met een soort olie achtige substantie als zijnde rest residu uit je lpg.
Dit kun je dan al wel zien in je gas slang of anders zeker in het kniestuk vanuit je verdamper waar je gas slang op zit.
Het open halen stelt niks voor, met gezond verstand gewoon open schroeven en je lacht je dood hoe het werkt.
Echter bij mij sneuvelt wel vaak de pakking, daarmee uitkijken dus.

Ik heb ook eens een wonderlijk minder verbruik gehad met een caprice niet altijd maar af en toe, toen meerdere mensen met het zelfde verhaal kwamen in ons clubje bleek het aan een lpg pomp te liggen van een bepaalde leverancier die door de 80% drukte!

Lpg zoals je weet bestaat uit propaan en butaan als het aandeel butaan groter is word je auto ook zuiniger als je nu toevallig tankt bij een station waar ook flessen gevuld worden is er een grote kans dat ze het zelf kunnen regelen vandaar denk ik de term traag (propaan, lage energiewaarde) en snel (butaan, hoge energiewaarde)
Let er op dat de vervuilingsgraad bij zulke stations hoger is door toevoegingen die niet erg zijn om op te koken maar minder in je auto thuis horen.


Groet Arie

Geplaatst: 18 mar 2008 20:19
door fcapri
skiere schreef:waar ga jij tanken capri?

volgens mijnen maat die ook w200 rijd is er een tankstation in estempuit bij moeskroen waar de lpg nog onder de 50 cent staat.ik ben er nog niet heen geweest maar ik ga het zeker eens op zoeken.

greetz skiere
ik ga tanken waar ik zonder gas val :D

meestal is dat hier aan de shell in deerlijk (naast E17). in mechelen is er een pomp die ook altijd goedkoop is (als die hier 0.550 staat, is die ginder 0.495)

de dodge loopt nu toch zo zuinig, dat ik me nu geen zorgen meer maak met de prijs :p

ik tank normaal altijd in deerlijk, tenzij ik in meerbeke ver zonder gas zit. dan ga ik aan het station waar men LPG weer ingebouwd werd. tussen beide stations merk ik geen verschil in verbruik, was altijd 25liter/100km

het kan ook zijn dat men dodge armer loopt en dus minder vermogen heeft. als dit geleidelijk aan komt, merk je dit niet. zal de vollast gaskraan eens open zetten en op straat testen.

Geplaatst: 18 mar 2008 20:24
door fcapri
Arie schreef:Ik heb ook eens een wonderlijk minder verbruik gehad met een caprice niet altijd maar af en toe, toen meerdere mensen met het zelfde verhaal kwamen in ons clubje bleek het aan een lpg pomp te liggen van een bepaalde leverancier die door de 80% drukte!

dit heb ik niet

als men 2 gastanken gevuld worden, staat 1 metertje op 1/1 en de andere staat op 7/8. (dus 1 streeptje minder dan vol). als die pomp door zou drukken, zou de ene buiten de 1/1 gaan en de andere op 1/1 en dit heb ik niet

dan nog, mijn tanken zijn 80liter en door die beperking kan er maar 64liter in (krijg er maar 60liter in)

stel nu dat die pomp erdoor zou drukken en de boel tot 100% vult, dan heb ik 80liter voor 408km. dus een verbruik van minder dan 20liter/100km terwijl ik nogmaal rond de 25 zit (met deze rijstijl en het trekken van die aanhangwagen zou ik zeker rond de 28-30liter moeten gezeten hebben)

vind het niet leuk, heb nu eindelijk een zuipschuit, begint die verdorie zuinig te worden :angry: :D :D




Edited By fcapri on 1205868350

Geplaatst: 18 mar 2008 23:23
door bastian
capri zou u ons op t forum meteen willen ver wittigen als u t "probleem "van t zuinige verbruik heeft gevonden?! en dat alles zonder back fire ?!

Geplaatst: 19 mar 2008 21:22
door bastian
Ik herinner mij dat ik in 2002 in de haven van Reykjavik 300 ltr 100 %zuivere propaan heb getankt ( wegens de toale afwezigheid van lpg stations in ijsland), ik wilde hiermee naar het 900 km verderop gelegen seydisfjordur rijden om de boot terug te nemen > dit lukte net niet : welgeteld 1 km voor de haven sloeg de motor af omdat t gas op was....... waar gebeurd.

Geplaatst: 20 mar 2008 06:29
door skiere
@bastian heb je die reis in ijsland met een w200 gedaan?en hoe ben je daar met de wagen geraakt?

Geplaatst: 20 mar 2008 21:59
door bastian
skiere schreef:@bastian heb je die reis in ijsland met een w200 gedaan?en hoe ben je daar met de wagen geraakt?
met een w300 > rijden naar Denemarken dan in Hansholm de boot op naar Faraoer eilanden daar twee dagen vertoeven en dan met boot naar Seydisfjordur in t oosten van ijsland

Geplaatst: 21 mar 2008 09:28
door Kne
Nog even iets over het doordrukken van de pomp tot boven de 80%. Dit ligt niet echt aan de pomp maar aan de gastank.

in de gastank zit een drukmeter, als de tank wordt gevult en 80% bereikt, dan zorgt de vuldop dat het wordt afgesloten en niet de pomp. het gebeurt wel eens dat iemand aan die vuldop ligt te kloten en dan kan er ineens 90% in.
Stel je tankt 's ochtends tot 80% en je rijdt 1km naar huis en laat je auto staan. 's middags wordt het lekker warm. dan wordt de druk in je tank hoger en de vuldop laat dan de druk af door gas te laten ontsnappen.

De tank zelf kan de druk tot 100% vulling wel aan, dit systeem komt voort uit brandproeven. indien de tank gevuld is en er geen aflaatklep op zit, dan ontploft deze in een brand.
doordat er een 80% aflaatklep opzit, zal er in een brand (loopt de druk op) gas vrijkomen. doordat er zosnel gas vrijkomt vriest de opening dicht en stopt de lpg stroom. de klep ontdooit weer in de brand en er komt opnieuw gas vrij.
dit proces blijft doorgaan tot de brand uit is of dat er zoweinig gas in de tank zit dat deze nog lpg vrijlaat.

Hierdoor is ook dat lpg veiliger is dan benzine.

Als je dit verhaal snapt zul je ook wel begrijpen waarom er vroeger in veel parkeergarages geen lpg autos mochten parkeren (in belgie tot 2004 geloof ik). Indien de druk te hoog zou worden bij een geparkeerde auto, komt er gas vrij. deze gaat onder de auto op de grond liggen. de rooksensoren zitten tegen het dak, dus deze nemen niets waar. gevaar op brand, explosie en verstikking.
tegenwoordig zitten er vaak sensoren onder tegen de kolommen om tijdig een lpg lek waar te nemen.

ik hoop dat jullie het hebben kunnen volgen.