Snelheid DMX 440

vbarie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2006 16:31

Bericht door vbarie »

Beste Mensen

Ik heb een vraagje over de snelheid van de DMX 440
ik heb op gezocht dat de DMX440 een maximale snelheid kan halen van 38400 bits per sec.

Als ik hierdoor 512 kanalen wil versturen van elk 11 bits dan zou ik ongeveer 5632 bits nodig hebben.

Dus dan kan ik maar 1 : 5632 = ongeveer 6 keer per seconden 512 kanalen versturen klopt dit??

Want als ik kijk naar het DMX protocol die 250000 bits per seconden kan versturen dat is 44 keer per seconden alle 512 dmx kanalen. Dan vind ik die 6 keer wel een beetje langzaam.

voornamelijk als ik 16 bits marco's heb die continu aan het zenden zijn.

Is hier nog wat aan te doen om het sneller te maken.
want er zit wel een usb aanstluiting op maar toch gaat hij maar 38400 bits per sec.

groetjes arjan
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Dat is nu precies waarom we een eigen microcontroller aan boord hebben die het DMX signaal opwekt.
Deze zorgt ervoor dat alle kanalen binnen de juiste tijd verstuurd worden.
Hierdoor heb je dus geen seriele poort nodig die op 250 kbps draait.
vbarie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2006 16:31

Bericht door vbarie »

ja maar als ik nou 512 dmx kanalen wil versturen dan zou dat 6 keer per sec kunnen.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Je kunt toch het block protocol gebruiken? Dan kun je een heleboel kanalen tegelijk wijzigen met 1 commando. Download de manual even op onze download pagina, daar staan alle details in
vbarie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2006 16:31

Bericht door vbarie »

ja maar dan nog gebruik je per dmx kanaal dat je verstuurt 1 byte dus 512 x 8 bits ( 1 byte ) = 4096 bits en dan zijn de start en stop bits niet mee gerekend.

38400 / 4096 = 9,375 keer per sec das nog steeds niet veel. Het gaat alleen een beetje snel als ik maar 100 dmx kanalen verzend. dan heb je een refresrate van 36 of zo iets en dat is haast niet te zien met het oog

maar 9 keer per sec wel dan hapert het.

is het niet mogelijk om een versie te maken die direct via een usb is aan gesloten op de microcontroler.

En niet door middel van een usb rs323 converter.
dan zou je tot 11 megabite per seconend kunnen gaan.
zou veel beter zijn.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Nee, deze mogelijkheid zit er niet in op onze producten.
Dan moet je een ander merk controller nemen. Maar ik betwijffel of je dan voor een paar tientjes klaar bent.

De huidige versie blijft gehandhaaft en voldoet in alle gevallen. Ik heb nog niemand met klachten gehad dat het te traag zou zijn.
Voorlopig wordt er geen nieuwe controller ontwikkeld.
vbarie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2006 16:31

Bericht door vbarie »

maar klopen mijn berekeningen. Of worden er 38400 bytes per seconden verstuurd.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

er worden 38400 bits per seconde verstuurd.

Ik denk dat het probleem meevalt, want er zijn weinig mensen die echt 512 kanalen aansturen...
Dan praat je namelijk over profesionele toepassingen waar men soms nog meer nodig heeft, vaak dus 2 of 4
universes van 512 kanalen.

Stel je hebt een Martin Max 2000 Profile II deze heeft 24 kanalen om hem aan te sturen, je kunt dan 21 van deze spots aansturen.
Als je deze 21 kunt betalen dan kun je ook wel een iets duurdere lichtcontroller betalen :)
vbarie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2006 16:31

Bericht door vbarie »

ja dat is wel waar. want als ik100 dxm kanalen verstuur dan heb ik een refresrate van 36 keer per sec en dat zie je niet. uds ik hou het gewoon maar bij 100 dmx kanalen.

Heb ik alleen nog een probleem dat ik ook dmx wil ontvangen en dat moet tegelijk gebeuren en dat kost ook tijd. Nou ja dan maar wat minder dmx inkanalen ontvangen.


Hartelijk bedankt voor je informatie. :;):
Reflexlight
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:41
Contacteer:

Bericht door Reflexlight »

Ik vind de controller ook ronduit traag. Bij mij werkt de controller op 6 sec per update ipv 6 updates per seconde, voor 512 kanalen! Zelfs voor blokken van 10 kanalen vind ik het nog niet acceptabel.

Nu ik hier hoor over 6 keer per seconde bevalt me dat toch niet. Doe ik iets _echt_ fout, zit er iets in de gebruikte DLL niet goed, of is onze controller niet helemaal lekker? Ik vond het bijgeleverde programma: dmx_configurator ook traag aanvoelen.

Ik gebruik de meegeleverde DMX4ALL.dll welke ik via Delphi aanstuur (voorbeeld binnenkort beschikbaar!)
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Hoe is de snelheid van bijvoorbeeld Freestyler?

En hoe is de snelheid bijvoorbeeld met DMX Configurator? Maak daar eens een chase in en speel deze dan af.

Over het algemeen hebben we niet echt klachten over de snelheid, inmiddels honderden verkocht afgelopen 2 jaar.

1x per 6 seconden is niet goed, dan zou ik eens naar de aansturing kijken, want dan moet daar iets niet goed zitten.
Guest

Bericht door Guest »

Ik heb intussen het probleem opgelost. 2 oorzaken: doordat ik eerst in blokmode alle 512 kanalen tegelijk aanstuurde kwam ik in timing-problemen. In mijn toepassing wordt er nl. elke 40ms een update uitgevoerd. Aangezien een update van 512 kanalen 60 tot 100ms duurt gingen hierdoor update doorelkaar lopen. Het gevolg was dat ik besloot om alleen de kanalen de updaten die ook daadwerkelijk een update nodig hadden. Dit gaat goed bij een paar kanalen, maar met tests van 200 tot 512 kanalen kwamen weer die timingproblemen terug. Bovendien is het niet echt efficient om 512 kanalen per kanaal bij te werken.

Ik heb als oplossing een middenweg gevonden: Zodra een kanaal een update nodig heeft wordt er vanaf dat kanaal een blok van 32 (instelbaar) kanalen bijgewerkt. Je hebt hierbij het voordeel van de snelheid van blokmode met de gunstige snelheid van differentieel updaten.

Het lukt mij met mijn oplossing in iedergeval wel een reeele snelheid te halen.
Reflexlight
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:41
Contacteer:

Bericht door Reflexlight »

Bovenstaande reactie was van mij.
Tonnie Wittenaar2
Site Admin
Berichten: 70
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:02
Locatie: Daarlerveen
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar2 »

Hey leuk dat je een werkbare oplossing hebt gevonden!
Ik heb je software bekeken, en het ziet er goed uit moet ik zeggen!.
Maar zou je voordat ik het op onze server in de download zet nog even willen toelichten, of een help file maken.
Anders krijgen we er geheid vragen over. (krijgen we toch al wel zelfs met een goede help file :) ) maar dan kunnen we e.e.a. een beetje inperken.
vbarie
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2006 16:31

Bericht door vbarie »

Beste Reflexlight,

En hoe doe je dat dan met DMX in.
Want ik kan moeilijk zeggen ik kijk alleen naar de data die veranderd. want dat weet je juist niet.

Dus moet ik toch 512 of minder DMX ingang kanalen elkee keer uit lezen. en dit belemerd de smelheid ook weer of niet.

Konden ze het niet via een andere manier maken dan serial. de sloomste manier van communiceren. BV. Ethernet of Printerport of USB 1.1 of 2.0 enz

Alvast bedankt
Plaats reactie