Even een kort (?) vraagje...
Ik heb een tijdje geleden een smeerschema voor de Dodge gezien... Nu ben ik dat echter kwijt geraakt... (stom stom stom...) maar hoe zat het ook alweer? Er zijn bepaalde smeernippels die eens in de tijd wat vet nodig hebben... Wie kan me verder helpen?
Thanx in advance,
Jack JF Naus.
Smeren; waar en hoevaak?
Elke keer als ik in de drek ben wezen spelen probeer ik in principe (ik zondig wel 's) iedere vetnippel na te smeren. Wel vantevoren even de nippel zelf schoonmaken, zodat je met de eerste slag van de vetspuit niet ook zand mee naar binnen perst.
Alle nippels op je stuurstangenstel, 1 op iedere kogel van de stang tussen de twee wielen, en 1 op elke kogel van de draglink (tussen stuurhuis en linkerfusee)
Voorwielen eraf halen, en de schijf zo draaien dat het gat in de schijf op 9 uur staat, achter dat gat zit de nippel voor de voorwiellagers. Als je al "nieuwe" keerringen voor de lagers hebt, heb je kans dat je ze met vetpompen eruit drukt. (jaaaaaa, zo dicht zijn die....) De ouderwetse zijn gewone rubberen V-ringen die tegen een stalen ring lopen, en waar een teveel aan vet gewoon langs kan, daar kun je dus naar hartelust pompen..
Als je 'm dan toch op kriksteunen hebt staan gelijk even voelen hoe het met je voorwiellagerspeling is.
Alle nippels op je cardanassen. Sommige hebben nasmeerbare kruisjes, sommige niet. Als ze nasmeerbaar zijn, dan hebben sommige een nippel op de lagerkapjes, en sommige een nippel in het hart van het kruisje. Verder niet vergeten de kogel van de homokineet te smeren, het handigst is hiervoor de voorste cardanas even te demonteren, dan heb je kans dat je erbij kunt. Dit is een vlakke nippel, en ik smeer 'm met een zgn. "stootpers". Ook zit er een nippel op het schuivende deel van de cardan.
Verder zou je even de vulstoppen uit de diffs kunnen draaien, om te zien of er nog genoeg olie inzit, en of die olie ook nog op olie lijkt. Hetzelfde geldt voor de tussenbak. In die laatste geen cardanolie, maar MOTORolie gooien.
Bij asfaltgebruik lijkt een keer per 3 a 6 maanden even doorsmeren mij voldoende.
Hoe vettiger hoe prettiger
Alle nippels op je stuurstangenstel, 1 op iedere kogel van de stang tussen de twee wielen, en 1 op elke kogel van de draglink (tussen stuurhuis en linkerfusee)
Voorwielen eraf halen, en de schijf zo draaien dat het gat in de schijf op 9 uur staat, achter dat gat zit de nippel voor de voorwiellagers. Als je al "nieuwe" keerringen voor de lagers hebt, heb je kans dat je ze met vetpompen eruit drukt. (jaaaaaa, zo dicht zijn die....) De ouderwetse zijn gewone rubberen V-ringen die tegen een stalen ring lopen, en waar een teveel aan vet gewoon langs kan, daar kun je dus naar hartelust pompen..
Als je 'm dan toch op kriksteunen hebt staan gelijk even voelen hoe het met je voorwiellagerspeling is.
Alle nippels op je cardanassen. Sommige hebben nasmeerbare kruisjes, sommige niet. Als ze nasmeerbaar zijn, dan hebben sommige een nippel op de lagerkapjes, en sommige een nippel in het hart van het kruisje. Verder niet vergeten de kogel van de homokineet te smeren, het handigst is hiervoor de voorste cardanas even te demonteren, dan heb je kans dat je erbij kunt. Dit is een vlakke nippel, en ik smeer 'm met een zgn. "stootpers". Ook zit er een nippel op het schuivende deel van de cardan.
Verder zou je even de vulstoppen uit de diffs kunnen draaien, om te zien of er nog genoeg olie inzit, en of die olie ook nog op olie lijkt. Hetzelfde geldt voor de tussenbak. In die laatste geen cardanolie, maar MOTORolie gooien.
Bij asfaltgebruik lijkt een keer per 3 a 6 maanden even doorsmeren mij voldoende.
Hoe vettiger hoe prettiger
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
hallo naus ik weet niet of je er wat aan hebt maar volgens mij heb ik het smeeringsschema. mail het je wel eff.
maar moet je eff een adres geven.
mzzl laurens
Edited By laurens deurhof on 1109489297
maar moet je eff een adres geven.
mzzl laurens
Edited By laurens deurhof on 1109489297
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Of gewoon even in de "FAQ" afdeling van dit forum kijken bij "algemeen onderhoud".
Of op de volgende link klikken: "algemeen onderhoud"
Dan kom je er ook.
Of op de volgende link klikken: "algemeen onderhoud"
Dan kom je er ook.
Gerhart