Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

elektrische aandrijving - ff van gedachte wisselen

joyrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:35

Bericht door joyrider »

Ik zit al langere tijd met het volgende (relatief simpel) idee in mijn hoofd:

De dodge om te bouwen naar deels elektrische aandrijving.
Het is volgens mij nog vrij makkelijk te realiseren. Je zet de bak in z'n Lock stand, achter as haal je eronder uit. Je hangt op de plaats van de achterste aandrijf as een elektro motor.

In/onder de laadbak leg/hang je een stuk of 20 accu's in serie naar een omvormer waarmee de elektrische motor wordt aangedreven. Via elektronische gestuurde regeling zal de elektro motor zijn werk doen.

Natuurlijk zijn binnen de kortste keren. de accus leeg, echter daarvoor zijn 2 mogelijkheden:

1) in de motorbak een overbrenging maken zodat er een soort generator wordt aangedreven, of een mega dikke dynamo (principe komt op het zelfde neer) die dan tijdens het rijden de accus opladen.

2) in de achterbak een dieselgenerator(tje) plaatsen die automatisch (ook via elektronisch geprogrammeerde controller) de accus oplaadt. Dit kan je zelfs zo maken dat de generator automatisch aan/uit gaat als het nodig is om bij te laden...de generator gewoon vullen met diesel (10L tankje gaat heel lang mee!)

Nu voor m'n gevoel is optie 2 dubbel, aangezien je al een motor hebt...

Technisch gezien zou het mogelijk zijn om stationair te draaien en volledige aandrijving te hebben op de e-motor. Mijn vraag is of dit echter problemen op levert met eventueel je automaat of andere bestaande onderdelen.

Iemand heeft in amerika op een soortgelijk principe zijn Hummer 1 op 40 rijden... bovenstaande techniek wordt meer en meer toegepast in de scheepvaart.

Graag wat ideeen / zaken waar je dan rekening mee moet houden vwb de bestaande componenten/onderdelen in de Dodge....




Edited By joyrider on 1252766531
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

geen slecht idee!maar een beetje ver gezocht.
welke e motor is compackt en sterk genoeg om 2.5 ton te verplaatsen?en je laadbak vol met accu's plus nog een diesel groep.ik vind het wat onpraktisch.
ik wil dit wel eens in de praktijk zien.

de techniek staat natuurlijk niet stil.een mooi voorbeeld is de elektische fiets,je moet nog trappen maar de e motor helpt je vooruit.er is maar één groot nadeel aan die fiets en dat is de prijs.3000€!is wat veel voor een fiets.
wat moet dit dan kosten om een dodge elektrisch te laten bollen?

ik breek het idee niet af,maar ik zou het niet zien zitten.
joyrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:35

Bericht door joyrider »

het voordeel van een e-motor is het gigantische koppel wat je direct ter beschikking hebt. je hoeft geen 2,5 ton op te tillen dus je praat over veel minder power.... i

Voor mij is de laadbak vullen geen probleem gebruik hem zelden...:) natuurlijk zou je eronder een frame kunnen lassen en daar de accus plaatsen (als je bijv. de benzine tank weg laat)

Ik vat je antwoord helemaal niet op als afkraken :) juist leuk dat je gaat spuien...ik zie de uitvoering juist als het minste probleem.
Wellicht in eerste instantie ver gezocht, maar je hebt véél minder energie nodig om accus op te laden, dan dat je rechtstreeks een e-motor aandrijft.

p.s. financien is niet zo'n discussie, heb aardig wat connecties zodat 75% tegen kostprijs aangeschaft kan worden.

zo'n motor zal rond de 2000-3000,- liggen. (gelijk ook het duurste)
electronica kan ik zelf programmeren/ontwerpen. grofweg kost het zo € 5000,-.

echter ben meer benieuwd naar de kant van de dodge (techniek) en zaken waar rekening mee gehouden moet worden.




Edited By joyrider on 1252770592
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Joyrider,

Het is een leuke uitdaging, maar je rendement zal niet hoog zijn denk ik
Ik zou dat eens in verdiepen , straks ben je nog meer kwijt dan aan gas

Maar nogmaals het is een leuke uitdaging, ik zou het niet doen

Zoals ik dus begrijp wil je op de vooras op gas-benzine rijden en op de achteras electrisch..
Dan heb je op de ene as meer kracht hebt dan op de andere, dat lijkt mij ook niet goed
Volgens mij moet het of op gas rijden of electrisch rijden. En niet en en .

€ 5000,- euro = 10000 liter gas = 40000 km rijplezier

Groetjes Henk_W200
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het zuiniger (goedkoper) is dan alleen op gas.

Als je de e-motor achter op de tussenbak zet, heb je natuurlijk geen versnellingen meer.
Als je dan alleen op elektriciteit rijdt, moet je de versnellingsbak in neutraal zetten, anders gaat de motor ook meedraaien.

Misschien een idee om de e-motor direct op de achteras te zetten en dan met alleen achterwielaandrijving elektrisch te rijden?
Motor misschien niet echt op de achteras zetten, maar misschien aan het chassis met een tussenas.
Gerhart
joyrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:35

Bericht door joyrider »

bedankt voor de reacties!

@henkw200:
klopt financieel ga je nooit een voordeel hebben (zie het meer als hobby, hoewel na 2 jaar zal je het eruit hebben waarna je voordeel gaat hebben).

Omdat de vooras niet direct verbonden is (mechanisch) met de achteras zal het geen problemen geven lijkt me...

@gerhart:
volgens mij maakt een e-motor dusdanig hoge toeren dat je geen versnellingen meer nodig hebt....maar wel goed om even rekening mee te houden...(je hebt bijv al die "in wheel motors" die zitten dan aan de binnen kant van je velg). dus ik vermoed dat het geen problemen geeft.

ik had zowiezo het idee om zoals je zegt een tussenas te plaatsen.

Ik ben het wel met jullie eens dat het niet praktisch is om de V8 te houden en elektrisch...dus of het een of het ander...Stel als we nu de V8 vervangen door een e-motor en die direct op de bestaande aandrijving koppelen? en verder 4x4 houden...

Ik weet niet of onze automaat ook middels een koppelingsplaat op de motor zit? heb wel eens een drukgroep / koppelingsplaat vervangen maar vermoed dat dit bij een automaat anders werkt.

zou je bijv. een plaat kunnen draaien die je op de e-motor aansluit en direct op je automaat bak?
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

misschien ook iets,maar gooi de motor, de automaat,en de tussen bak eruit.dan heb je een lege ruimte vooraan.
dan kan alles daar in,en verlies je veel gewicht.zorg voor een overbrenging naar de achteras.
laat de accus op met verschillende altenators.tijdens het rijden,en misschien kan er nog een generator op diesel mee in de laadbak of vooraan.

ik ben niet zeker maar,ik heb me eens laten wijs maken dat het niet gezond is voor de automaat als de dodge word voortgetrokken als de motor niet draaid.
die zou warmlopen en stuk gaan.maar aan de anderekant als je de tussenbak in N zet is de boel toch los van de wielen.

interessant idee joyrider!ik volg dit hier op de voet.ik ben beniewd of dit mogelijk is.
dat van die hummer op 1 40 is dat te vinden op het net?
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je de motor en versnelingsbak vervangt door een (of meer) e-motoren, zou ik juist de tussenbak wel houden.
Dan heb je een simpele aandrijving EN extra lage overbrenging. Is nooit weg.

Dit laatste komt naturlijk te vervallen als je e-motoren direct op de voor- en achteras zet.
Die zou ik trouwens wel op de pignon zetten zodat je nog profiteert van de 4:1 vertraging (en koppelvergroting) van de assen.
Gerhart
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

Interesant.
ik zou de motor en versnelling er tussenuit halen, dat is helemaal op elkaar afgestemt, en direct op de tussenbak, maar die weegt erg veel. of direct op de aandrijf assen, dan 2 motoren, dat je 4x4 houd.
die tussenbak is dan niet nodig, en electro motoren zijn vaak erg sterk in de lage toeren dus, heb je helemaal geen lage gearing nodig.
Met remmen kunnen de motoren dan de accu´s weer opladen. is het hybride principe.
en een forse diesel generator onder de motorkap heb je dan ruimte zat voor, en die kan als het nodig is de maximale stoom leveren zodat je altijd kan rijden.
en voor verwarming en vacuum en stuurbekrachtiging moet je dan nog een oplossing vinden, maar dat staat wel op andere furums hoe dat moet.
Ben benieuwd wat het wordt.
als ik tijd en geld had ging ik voor houtgas, lijkt me supper grappig met een paar zakken houdt alle benzinepompen voorbij rijden.
maar een goede instalatie moet van RVS gelast worden, en dat kan ik niet, en kan ik niet betalen.
Succes
en dan in de laadbak wat accu´s.
succes Jan
aequitas
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jun 2009 18:46
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door aequitas »

Je zit er wel mee dat een elektromotor heel andere karakterestiek heeft dan een verbrandingsmotor. Hierdoor is de bestaande aandrijflijn waarschijnlijk niet optimaal bij het gebruik van zo'n motor. Waar je aan moet denken is dat bij hoge toeren de elektromotor heel inefficient kan zijn. Als ik bijvoorbeeld naar mijn auto voor dagelijks vervoer kijk (toyota prius hybride). Die gebruikt de elektromotor alleen bij het optrekken of langzaam rijden. Als ik een vaste snelheid rij (cruise control) dan staat de elektro uit of wordt de batterij opgeladen.

Waar je aan zou kunnen denken is om de motoren te combineren zoals ze dat met een hybride doen. Het idee zoals je het nu beschrijft, eletromotor op de achteras. Wel de benzinemotor behouden. Maar ook een soort van rem tussen de automaatbak en de middenbak. Je zou dan de volgende combinaties van aandrijvingen kunnen krijgen:

- Alleen elektro (voor optrekken, koppel)
Hiervoor rem je de as tussen de automaat en de middenbak en gebruik je de elektromotor. Hierdoor gaan alle energie naar de voorwielen.

- Alleen benzine (voor 'cruisen')
Je zorgt er voor dat de elektromotor niet kan bewegen (dit kan volgens mij door een elektrisch veld op te bouwen) en dat de as tussen de automaatbak en middenbak niet geremd wordt. Hierdoor gaat al het vermogen van de benzinemotor naar de voorwielen.

- Benzine en elektro
Zelfde als hierboven, maar dan de elektromotor ook bekrachtigd. Ik weet niet wat voor effect dit zal hebben op de automaatbak. Het zou kunnen zijn dat de kracht die de elektromotor dan opwekt niet naar de wielen gaat, maar juist de benzinemotor tegenwerken. Maar anders heb je het vermogen van bijde motoren (niet 100% maar wel meer dan 1 enkele motor).

Je zou dit schakelen met de hand kunnen doen, maar je zou hier ook een elektrisch circuit voor kunnen ontwerpen die het denkwerk doet. Omdat je met de hand waarschijnlijk niet snel genoeg kan bijsturen.

Informeer ook even op elektrosites zoals www.circuitsonline.nl. Hier zitten mensen die verstand hebben van motoren en kunnen je ook goed helpen de juiste te kiezen voor je toepassing.
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
lucadee
Berichten: 363
Lid geworden op: 01 dec 2003 18:56
Locatie: geulle
Contacteer:

Bericht door lucadee »

mijn mening:

als je zuiniger wilt rijden,op zoek gaan naar een ander type auto
toen ik en vele met mij een Dodge kochten, wisten we van te voren al dat hij niet 1 op 20 haalt.
leuke gedachtengang, daar niet van.
maar ik denk dat er wel iets meer bij komt kijken dan alleen maar een electromoter erin hangen.
hoe dan ook suc6 met `t project.

greetzzz
Luc

p.s. die accu`s zijn op een mum van tijd leeg.......alleen al door de audioinstallatie waarop de cd met V8 gepruttel draait,want dat geluid kan ik toch niet missen !!
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK


1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.

1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
joyrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 jul 2006 09:35

Bericht door joyrider »

Daar ben ik het wel mee eens, die Revox geluidsinstallatie krijgt een aparte battery-pack... :cool:

Als de motor op de achteras komt, zal dit als voordeel hebben dat hij de benzine motor "helpt" en in sommige gevallen overneemt dus neemt je verbruik ook af.
Doordat je zonder overbrenging zit krijg je het toyota-hybride principe....dus je kan maar een max. snelheid creeeren met de e-motor. (zeg 60km/h) vandaar dat de huidige generatie motor in de stad werken maar boven een bepaalde snelheid worden "afgekoppeld". Op snelweg ritten geen toegevoegde waarde hebben.

Ik zou juist wel de automaat bak houden, aangezien je dan niet met de beperking zit van de rotatie snelheid v/d e-motor...want zodra de e-motor in hoge toeren komt schakelt de bak alweer op....
Ik zat ook te spelen met het idee om een generator in de motorbak te plaatsen, maar ik zou niet weten hoe groot die dingen zijn..
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

E motor niet op de automaatbak zetten. die koppelomvormer is al teveel verlies, en de E motor zou moeten blijven draaien om de bak en interne oliepomp aan de praat te houden. allemaal extra verlies dus.

voor je zulke ideeen uitdenkt, zou je beter van een lichtere wagen starten en niet met een zware pickup (tenzij je een electrische dragster wil bouwen). als je electrisch rijd, moet je alle verliezen maximaal beperken om een rendement te halen. houd er ook rekening mee dat die accus niet lang meegaan. accus houden niet van volledig leeglopen




Edited By fcapri on 1253035325
Rob Rules
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 mar 2007 23:19
Locatie: Oostelbeers

Bericht door Rob Rules »

fcapri schreef:Accus houden niet van volledig leeglopen.

Heftruck accu's, zogenaamde tractriebatterijen kunnen daar wel tegen volgens mij.
Greetz, Rob..

Tuurlijk spoor ik niet!! Ben geen trein!!
Rock On!!

Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest : Chevy Van Gladiator '81
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

je zou een handgeschakelde bak kunnen proberen met daarvoor een flinke electromotor.
die bak kan veel meer doen, kun je de electromotor ook als dynamo gebruiken.
Plaats reactie