Pagina 1 van 1

Geplaatst: 27 nov 2005 10:09
door Tonnie Wittenaar
Hoi,

Ik heb een probleem met de verwarming in de D350.

De motor komt wel prima op temperatuur, en ook de slangen naar de gasverdamper zijn goed warm, daar zit een T-stuk tussen naar de verwarmingsradiator, en deze blijven dus koud.

In de W200 zit onder de motorkap een kraan die bedient wordt met een hendel vanaf het dashboard, maar hier is dat dus anders.
De kabel aan de verwarmingshendel loopt naar het verwarmingscompartiment en bedient een schuif welke de lucht door de radiator stuurt. Ik kan verder geen kraan ontdekken maar toch worden zowel de slangen als de radiator dus niet warm.

Wie heeft er een idee?

Geplaatst: 27 nov 2005 11:54
door Gerhart
Tonnie,

het principe is vrij simpel (de oplossing niet altijd).
De kachel wordt uiteraard altijd op twee manieren bediend: - het warme water kan toegelaten worden of niet (koud/warm) met een kraan
- de lucht kan in een bepaalde richting gestuurd worden met schuiven
Het simpelste is om de kabel van de koud/warm bediening te volgen en te kijken waar het fout gaat. Meestal is er in zo'n geval het kabeltje gebroken of losgeschoten.
De kabel loopt meestal onder het dashboard door naar de motorruimte.

Gaat deze knop extra zwaar of juist veel lichter dan normaal?

Geplaatst: 27 nov 2005 12:32
door 116-1069343120
Het kan ook zij dat het T-stuk dichtgeslipt is met vervuiling,aangezien het T-stuk een vernauwing en van metaal is koekt het net op die plek aan.

Geplaatst: 27 nov 2005 16:24
door Bassie
blijven beide slangen van de kachel radiateur, koud of alleen 1, kan ook zijn dat de kachelradiateur verstopt zit!!!

Geplaatst: 27 nov 2005 17:16
door Ton
Als de kachelradiator verstopt zit dan moet toch 1 vd slangen warm zijn...

Geplaatst: 27 nov 2005 17:18
door Bassie
precies

Geplaatst: 27 nov 2005 18:39
door Tonnie Wittenaar
Bedankt voor de reacties, de volgende zaken geconstateerd:

- Er zit volgens mij geen afsluitkraan in het geheel, deze kan ik namelijk niet ontdekken. De knop is normaal te bedienen. Ik heb de kabel gevolgd tot en met de kachel waar deze de luchtklep bedient en deze beweegt dus netjes heen en weer als ik de knop bedien. (systeem is heel anders als bij de W200 dus.)
- Ik heb de slangen welke naar de verdamper lopen even afgeknepen waardoor er dus geforceerd water naar de kachel zou moeten vloeien, dan wordt 1 slang warm, tot en met de kachel, de kachel wordt lauwwarm, de retourslang wordt niet warm.

Dus er zit een T-stuk verstopt waardoor er geen koelvloeistof door kan, of de kachel is verstopt, het eerste kan ik wel oplossen, maar hoe pak je de kachel zelf aan?
Zijn hier oplosmiddelen voor? Of is dat alleen maar om de boel erger te maken?

Geplaatst: 27 nov 2005 18:57
door 116-1069343120
Ik zou de slang gewoon afkoppelen, T-stuk controleren en de kachel gewoon doorspoelen met een waterslang ,ff lekker onder druk zetten.

Geplaatst: 27 nov 2005 19:21
door Gerhart
Maar je moet een kraan hebben, anders is de kachel permanent heet! Je moet de temperatuur toch kunnen regelen.
Misschien zit deze in de kachelbehuizing.
Dichtslibben van de leidingen gebeurt meestal geleidelijk (in eerste instantie). Heb je daar iets van gemerkt; dat de kachel steed minder warm werd?

Maar als je kraan dichtzit, heb je bijna dezelfde verschijnselen als bij een verstopte slang.

Geplaatst: 27 nov 2005 19:44
door Bassie
titus schreef:Ik zou de slang gewoon afkoppelen, T-stuk controleren en de kachel gewoon doorspoelen met een waterslang ,ff lekker onder druk zetten.
hoge druk spuit

er is ook schoon maakspul voor het koelsysteem, zelf nog nooit gebruikt, maar mischien heb je er iets aan

Geplaatst: 27 nov 2005 19:49
door 116-1069343120
Bassie schreef:
titus schreef:Ik zou de slang gewoon afkoppelen, T-stuk controleren en de kachel gewoon doorspoelen met een waterslang ,ff lekker onder druk zetten.

hoge druk spuit

er is ook schoon maakspul voor het koelsysteem, zelf nog nooit gebruikt, maar mischien heb je er iets aan
Hogedrukspuit????? ff 10 bar erdoorheen jassen? nee,ik bedoel gewoon met de tuinslang doorspo :p elen

Geplaatst: 27 nov 2005 21:09
door Tonnie Wittenaar
Het is eigenlijk nooit echt goed geweest. De W200 wordt beduidend warmer in de cabine.
Maar nu het weer kouder wordt en mijn vrouwtje er regelmatig in rijd krijg ik erg veel klachten elke keer :0

We gaan hem wel eerst ff doorspuiten met een gewone tuinslang. En kijken dan weer verder, ik houd jullie op de hoogte

Geplaatst: 28 nov 2005 19:28
door Bassie
titus schreef:
Bassie schreef:
titus schreef:Ik zou de slang gewoon afkoppelen, T-stuk controleren en de kachel gewoon doorspoelen met een waterslang ,ff lekker onder druk zetten.
hoge druk spuit

er is ook schoon maakspul voor het koelsysteem, zelf nog nooit gebruikt, maar mischien heb je er iets aan
Hogedrukspuit????? ff 10 bar erdoorheen jassen? nee,ik bedoel gewoon met de tuinslang doorspo :p elen[/color]
ja hoge druk spuit, niet direct de zwaarste uitvoering, regelmatig gedaan, als de radiateur echt verstopt zit red je het niet met de tuinslang, len een GOEDE kachel radiateur, kan dat gerust hebben


:D