Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

ramcharger - carburator

mohawk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2009 21:50
Locatie: tipi

Bericht door mohawk »

hello
op mijn dodge ramcharger staat carburator van rochester quadrajet,maar de choke breeker is daar van stuk,heb nu geinformeerd voor nieuwe carburator,maar een dezelfde kost rond de 750 euro,kan er wel èèn hebben van edelbrock die zou maar rond de 350 euro kosten,
mijn vraag is nu of deze even goe zijn,of dat er daar mèèr problemen gaan uit voorkomen,ik rij zowel op gas en nu en dan op benzine .
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Edelbrock carbs zijn prima.
Wat wel belangrijk is, of ze qua opbrengst (aantal CFM) overeenkomen, dus bijv. als je Quadrajet een 600CFM is, dan zou de Edelbrock ook een 600CFM moeten zijn.
Gedetailleerde info over de Edelbrocks kun je uiteraard vinden op Edelbrock Technical Support
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
mohawk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2009 21:50
Locatie: tipi

Bericht door mohawk »

thanks men en waar kan ik da terug vinden op mijn rochester hoeveel CFM die heeft
groetjes
the mohawk
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Belangrijker is om te weten wat voor motor je hebt.
Oftewel je cilinderinhoud.
Als je dat weet, kunnen we uitrekenen welke maat carburateur je nodig hebt. De Rochester is namelijk vrij groot voor een "small block".

Belangrijk is ook dat je Rochester een "spread bore" is en de Edelbrock een "square bore". Dit wil zeggen dat je Edelbrock niet zo op de motor gaat passen. Je moet eerst een adapterplaat monteren. Is geen enkel probleem, maar wel iets om rekening mee te houden.
Gerhart
mohawk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2009 21:50
Locatie: tipi

Bericht door mohawk »

okè
ben der al uit geloof ik,adapter,en de rochester heeft 725 cmen de edelbrock 600,
maar de ene heeft 2 grote en 2 kleine kleppen,en de andere zou 4 zelfde hebben,
naar tschijnt moe dit overeen komen,en de motor is een 5200cc.
thanks
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Dan is 600 meer dan genoeg.
Beter zelfs om een 500 te nemen.
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

als je veel op gas rijd, mag je zelf een iets grotere hebben. het afregelen op benzine stationair wordt alleen moeilijker.
dus als die benzine enkel als noodoplossing is, zou ik zeker niet te klein nemen.

als de 2de trap vacuum geregeld wordt, kan het geen kwaad hoor, de motor zal de 2de trap maar zover open trekken als hij kan verwerken.
als de 2de trap met tandwielen open gaat (dus volledig open bij volgas), zou je motor kunnen verzuipen met te grote carb.

t hangt er allemaal vanaf welke motor je hebt, welke setup van inlaat, nokkenas, uitlaat, op welke brandstof je veel rijd ....
mohawk
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2009 21:50
Locatie: tipi

Bericht door mohawk »

hello
meestal ry ik op gas,is maar sporadisch da ik op benzine ry,is juist als ik eens zonder gas zou zitten,daar ik maar 2 kleine tanks heb momenteel maar ga in de toekomst er nog ène proberen op de kop te tikken zo dak langer op gas kan ryden,heb momenteel 2 onderbouws die tesamen maar 84 liter oplevert,kan daar maar 250km mee ryden,ben dus nog aan tzien om tank bij te plaatsen,maar wil eerst da probleem met carb van de baan.
de motor is 8cil. 5200cc(cid) is dodge ramcharger bwj1987.
mvg
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Ik ben het met fcapri eens, dat je op gas best wat groter zou kunnen gaan, dus als je met de rochester al goed op gas reed, zal dat met de edelbrock misschien zelfs nog wat gaan tegenvallen, omdat deze wat minder doorlaat heeft.

Aan de andere kant, kun je de edelbrock waarschijnlijk beter afstellen en zal deze wat plezieriger op het gas reageren, dus misschien zal je blok er toch wel beter van gaan lopen.

Ik ben het echter wel met Gerhart eens, dat als je uitsluitend op benzine rijdt, je beter kunt kiezen voor een kleinere doorlaat, zoals de 500cfm die hij voorstelt.

Heb je echter ook headers en een andere nokkenas gemonteerd, dan wordt het weer een heel ander verhaal.
Er zijn zo ontzettend veel verschillende combinaties mogelijk met deze blokken, dat de uiteindelijke afstelling en carburateur-grootte altijd weer een persoonlijke keuze blijft.
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Plaats reactie