Pagina 1 van 1

Geplaatst: 20 jan 2012 18:46
door Laurens
Hallo Dodgers,

een vraagje, wie van jullie heeft er ervaring met een visco fan clutch. oftewel zo'n koelvin met thermokoppeling?

Op dit moment heb ik er een flex-vin opzitten, die koelt enorm goed. Maar heb het vermoeden, dat ik meer dan de helft van die tijd zoveel koeling helemaal niet nodig heb. oftewel, veel brandstof verspilling, en vermogen verlies voor nop.

nu ga ik binnenkort ruim 100 km per dag rijden met de dodge, waardoor elke liter brandstof bespaart scheelt.

Ik weet dat een eletro fan ook goed werkt, maar wil niet teveel electronica gebruiken.

Dus iemand ervaring met visco clutches,
en toevallig iemand nog zo'n ding te koop?

groeten Laurens

Geplaatst: 20 jan 2012 19:45
door Robbie
Ik heb er een uit een Mercedes inzitten, model 123 geloof ik..

Geplaatst: 20 jan 2012 20:19
door Laurens
En bevalt het? En weet je of het scheelt in brandstof verbruik en vermogen>?

groeten Laurens

Geplaatst: 20 jan 2012 23:04
door 76 w200
hey laurens
ik heb er ook 1 uit een mercedes . werkt prima geen probleem

Geplaatst: 20 jan 2012 23:32
door Laurens
scheelt het ook in verbruik en vermogen

koeling is nu ook geen probleem...

Geplaatst: 21 jan 2012 01:55
door Theft_eXP
electrisch is ook lang niet zoveel electronica als je denkt, en net zo betrouwbaar.

je maakt een thermoschakelaar van een peugeot of ander merk in je bovenste koelslang, deze laat je een relais schakelen bij je koelfan welke zn stroom direct vanaf je accu trekt. en relais en een thermoschakelaar is alles wat je nodig bent. ik heb nu een dikke fan van een vrachtwagen erin, deze vraagd ongeveer 30A ga binnenkort ombouwen naar volvo 940 koelfan's, die hebben 2 standen. snel en orkaan stand