Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

afstelwaarden

area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

afstelwaarden

Bericht door area51 »

Hallo,

Ik wil graag mijn motor zo optimaal mogelijk laten lopen, dat wil dus zeggen dat ik (voor nu althans) geen grotere carburateurs o.i.d. ga zetten, Ik wil eerst kijken wat mogelijk is met de originele spullen.

Ook heb ik hier geen ingewikkelde afstelmachienes o.i.d. bij de hand, ook geen werkplaatsen met mensen die verstand van een V-8 hebben, Ik ga het allemaal zelf moeten doen.

Nu heb ik wel het originele Dodge werkplaatshandboek, en wat ik tot nu toe begrepen heb, is dat ik de afstelgegevens (ontstekingstijdstip, stationairtoerental e.d. ) moet halen uit het hoofdstuk carburateurs, klopt dat?

als ik dan op mijn carburateur kijk zit daar een rood labeltje op, 8146s volgens het boek zegt dat dat het een Fed./Canada versie is met onstekingstijdstip 2* ATC (is dat After top dead center?), en een stationair toerental van 750 RPM. wat is de "fast Idle Speed"?

Eerlijk gezegt lijkt het mij vreemd een onstekingstijdstip wat after het TDC ligt?

Op dit moment loopt de Dodge op benzine! 95SP10 (met 10% bio erin zal wel alcohol zijn, we zijn hier in Frankrijk :twisted: ) (kijken of ik hem dan lekker aan het lopen krijg?)

Verder valt het me op dat er zo VEEL verschillende carburateurs zijn op deze motoren.

wat is nu eigenlijk de motorcode voor ONZE motoren? 318-1, of 318-3 of HD of LD of wat nou eigenlijk?

Tja, weer een boel vragen, maar eigenlijk komt dat doordat ik in die bijna 25 jaar dat ik Dodge rijd ook voornamelijk gereden heb, en me nog niet zoveel met de motor beziggehouden heb, omdat die eigenlijk gewoon ALTIJD liep!

en nu wil ik eens kijken wat ik er redelijk gezien uit kan halen.
groet, Bart
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: afstelwaarden

Bericht door bastian »

Avond Bart die 2 graden ATC is idd 2 graden NA t bovenste dode punt , erg bijzonder want meestal ist de onsteking voor t dode punt , ik zou dat bij jou motor ook zo instellen , ik weet niet of je op benzine verder wilt rijden (LPG lijkt mij wijzer) maar op LPG gas ligt de ideale onsteking op ca 14 graden voor t dode punt ,op benzine wal t wat later zijn bijv. 8 graden voor hoewel ik met 14 graden voorontsteking ook op benzine kan rijden (wel ron 98 tanken en mits er niet voortdurend op vollast gereden wordt) , de motor die ik erin heb liggen is de 318-1 , betreft lettercodes ze hebbben te ook wel over LA de Late engine s , die HD zegt me niks , op benzine rijden kun je beter een niet te grote carb . nemen , op LPG is de Holley 4 poorts weer erg geschikt (juiste type schiet me ff niet te binnen) , ook is t raadzaam de luchtaanvoer ergens aan te laten zuigen waar t niet te warm is n de motor bijv achter de koplampen of bij t schutbord ,(zit bij mij boven de motor dus ook verkeerd :oops: :oops: :oops: ) , goede instelling van de carb. is bij t begin beginnen : benzine niveau in vlotterkamer juist instellen , carb. geheel reinigen en nieuwe pakkingen en dichtringen monteren is ook nooit verkeerd , succes ermee.
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Re: afstelwaarden

Bericht door area51 »

nog meer tips?
groet, Bart
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: afstelwaarden

Bericht door bastian »

nog altijd niet goed aan t lopen Bart? mss beter eens de grote Dodge Haynes manual erbij pakken en eerst eens de ontsteking beg , bougiekabels verdeler/rotor zijn meestal een oorzaak vooral bij vochtig weer , wat een verschil met jou en mij dat die van jou in 25 jaar ALTIJD liep , schiet me trouwens te binnen dat die HD heavy duty en LD light duty zal betekenen .
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Re: afstelwaarden

Bericht door area51 »

Hoi Bas, deze loopt ook altijd wel, alleen niet zo best als die andere.
en ik weet zeker dat het aan een of ander dingetje moet liggen van het afstellen, alleen ik ben er nog niet uit wat!?
groet, Bart
Plaats reactie