Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

externe spanningsregelaar

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

externe spanningsregelaar

Bericht door bastian »

hallo ik heb weer ruzie met de spanningsregelaar , deze blijft steeds maar op c laden en als ik m vervang voor een nieuwe houdt deze t een paar minuten uit om vervolgens ook maar op vol te blijven laden , gevalletje van ergens kortsluiting hebben of toch eerste klasse prutregelaars ? zal weer eens aan t zoeken gaan , overigens net precies weer apk goedgekeurd tot juni volgend jaar
dodgew200v8
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door dodgew200v8 »

Van mij had toen slecht massa en extra massa kabel aangelegd van schutbord na accu.
Maar uit eindelijk toch een dynamo ingebouwd met internespanningsregelaar.. Sommige kabels wat vanaf startrelais-schutbord-amperemeter gewoon slecht. Inmiddels vervangen door nieuwe kabel en tot heden laadt die perfect.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door bastian »

vorig jaar was t de groene veldkabel die onderbroken was , ben net weer thuis en heb onder de motorkap gekeken maar ik kan niet concreet iets vinden , de beide veldkabels zijn niet se nieuwste meer en al met hier en daar een kroonsteentje verbonden , ik denk dat ik toch eerst die beide veldkabels ga vernieuwen , massa heb ik ook al aan gedacht en gecontroleerd maar zo op t oog lijkt dit in orde , as t gepiel aanhoudt ga ik ook er een dynamo met interne regelaar opzetten , het is nu ongeveer de 8e regelaar al , t is godsgeklaagd met die dingen
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door ikke »

Ik ken het probleem.
Ik heb nog een andere dynamo klaar liggen met interne spanningsregelaar die er ook nog in moet.
Deze komt van een dodge ram af.Speciaal voor v8 motoren die dan bij stationair ook voldoende laad.
Ik heb de standaard dynamo een keer met een amperemeter gemeten en deze levert maar 39A.
Bijlagen
30515337.jpg
(115.15 KiB) 2814 keer gedownload
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door bastian »

avond Patrick 39amp is id erg weinig , voor de dodgjes w100-300 waren er 3 verschillende ampere cap. uitvoeringen die je kon herkennen aan de kleur van dat ronde blikken plaatje (tag) , zo was rood iets van 60amp en blauw 100amp , dan had jij wel de laagste te pakken , ikzelf heb de 60 a 65 ampere uitvoering , die kan t werk verder makkelijk doen ook met aanhanger erachter , enkel de 4 bouwlampen op de rollbar was te veel van t goede , die heb ik er dan ook weer afgehaald , als ik ze bij Arnhem aanzette werden de verkeersborden met plaatsnamen die aan de portalen hangen bij Duiven grandioos verlicht :mrgreen:
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door bastian »

ondertussen de draden van dynamo naar regelaar vernieuwd en de kooltjes van de dynamo gecontroleerd , resultaat blijft hetzelfde :| , schijnbaar heb ik met twee eersteklas prutregelaars te maken ,.heb nu eigenlijk.een nieuwe regelaar nodig voor t vervolgen van mijn reis maar waar vind ik die in de ardennen ? anders wordt t weer 3 uur lang met te hoge laadspanning en amperes rijden wat ik dus al gedaan heb , verbaast me enigszins dat de accu en.overige elektrische delen t zolang uithouden , de spanning.loopt op naar minimaal 17v :|
dodgew200v8
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door dodgew200v8 »

Hallo Bas,

Voor een tijdelijke/vaste oplossing..
Een relais plaatsen, vlakbij de spanningsregelaar. Het relais wordt geschakeld door de oude sense draad, en een nieuwe draad vanaf accu naar het relais. En van relais naar spanningsregelaar.
Dus je moet de draad die van de schutbordconector afkomt en naar de spanningregelaar gaat doorknippen. Deze draad die van de schutbordconnector komt, monteer je aan het spoeltje v.h. relais (pootje 86 of 85). De andere kant v.h. spoeltje moet aan de massa (pootje 85 of 86). Een nieuwe draad (met zekering) van accu naar relais (pootje 87 of 30) en van de andere kant van de schakelaar (pootje 87 of 30) naar waar de originele draad van het schutbord aangesloten zit/zat.

Zo heb ik het toen opgelost..
Zie foto niet echt duidelijk maar goed
Afbeelding

Hoop dat je er wat aan hebt aangezien je al een klein stukje van huis bent 8)

Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door bastian »

:| tja als ik dan zon relaistje voorhanden had had ik dit zo ff geprobeerd , heb hier ergens slechts naar zon regelaar gevraagd en ze hebben m ook nog maar moet dan opgestuurd worden , ik denk dat als ik weer bij mijn werkplaats ben er een dynamo met interne regelaar op zit , ik had altijd twee reserve regelaars bij me .maar deze zijn er dus op de twee ritten die ik jaar nog maar gemaakt heb , zijn alle twee er aan gegaan ....
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door bastian »

heeft dat relaistje toevallig nog een specifieke naam ? in ieder geval 4 polig met de nummers 85 86 87 en 30
dodgew200v8
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door dodgew200v8 »

Gewoon een autorelais.. Elke autozaak moet die hebben liggen.
5 polig kan ook dan gebruik je de middelste niet..

Met dynamo met interne spanningsregelaar vergeet dan niet een extra draadje te trekken van de dynamo na je dashboard met een lampje wat geschakeld is op je + van je contactslot.
Op contact lampje aan , starten ( loopt de motor ) lampje uit.. Laad die niet meer bij, brand het lampje.

En natuurlijk een restreeks accu kabel van dynamo na accu.. Gelijk van alle ellende af.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door bastian »

met dat lampje is ook zo , had ik.niet eens meer aan gedacht , maar betreft de draad van dynamo naar contact slot ging ik er van uit dat ik die rode draad kon pakken die er al ligt vanaf de ignition coil ? zoals die er nu.ligt loopt ie parralel met die spanninsregelaar naar de dynamo , de kleur draad veranderd halverwege in zwart , de kabel van accu + naar dynamo kan ik overnemen zoals ie wru nu ligt en de groene veldkabel van dynamo naar spanningsregelaar komt dan te vervallen , dus voor alle duidelijkheid pak ik die zwarte draad die verderop overgaat in rood naar de ignition coil of module maar dan met een.lampje ertussen
dodgew200v8
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door dodgew200v8 »

Nope.

De D+ op de dynamo die moet je hebben voor een draadje te trekken. De meeste zoals de mijne had een stekkertje zitten ( dynamo van een deweo Matrix 65A bj 2000 ) zelf een draad trekken vanaf de dynamo D+ of stekkertje na het lampje ( zelf lampje in bouwen in dashboard ) vervolgens het lampje aan sluiten op een geschakelde + van contactslot.

De oude stekker kabelboompje van spanningsregelaar en van dynamo heb ik eruit gevist en af getakt.

Afbeelding
Afbeelding
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door bastian »

goeie smorgens na een nacht met losgekoppelde massa draad gestaan te hebben start ik de dodge om naar t volgende dorp te rijden om een relais te halen en de raad van Phil eens in praktijk te brengen , wie en wat scherts mijn verbazing ? juist de amperemeter die aangeeft dat er juist bijgeladen wordt , blijft een wonderlijke auto die Dodge , lang mocht de onbezorgdheid echter niet duren want bij thuiskomt komt mij ter ore dat de linker voorband een sissend geluid maakt komend uit t ventiel , die band is er afgelopen woensdag juist bij kicken banden nieuw opgelegd :oops:
dodgew200v8
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door dodgew200v8 »

Inderdaad heel eigenwijs die Dodgkes.. Ik weet bijna 100% zeker dat eergisteren mijn remlichten het niet deden.. En gisteren deden ze het weer. :roll:

Dat is balen met je voorband.. Ik moet ook nog steeds terug gaan na Kicken, heb nog een binnenbandje van hem te goed voor het reserve wiel.
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: externe spanningsregelaar

Bericht door bastian »

Tja dat elektrische gedeelte van Dodge is pappen en nathouden , die Kicken is met een stuk of 5 filialen wel een stuk groter dan ik dacht , ze hebben uit voorzorg de linker binnenband vernieuwd omdat die al 4 x geplakt was en de linker binnenband zo gelaten en die is nu lek , heb woensdag 2 nieuwe 37ers gelegd in Landgraaf , voor t balanceren ging t naar Voerendaal omdat ze daar zon apparaat hebben staan voor vrachtwagenbanden , dat balanceren kwam.niet goed omdat de machine aangaf iets van 400gram bij te leggen , maar t euvel zit in de band of velg die ovaal is , nou ja ook zonder balanceren rijdt t nu al stukken beter dan de oude banden die overigens ook niet te balanceren waren , zo nu wel nog ff op zoek naar een 16,5 binnenband , dat zal dan eerst maandag worden ,die van Kicken komen trouwens uit Korea daar heb ik in t verleden minder goede ervaringen.mee gehad ,
Plaats reactie