Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Lading bevestigen laadbak

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Lading bevestigen laadbak

Bericht door zjeeraar »

Al een tijdje ben ik aan het nadenken over een slimme manier om lading vast te zetten in de laadbak. Ik vervoer bijvoorbeeld regelmatig een kuubs kist haardhout. Ik denk dat het handig is om ogen in de laadbak te hebben, maar die kunnen bij andere lading ook weer in de weg zitten. Er zijn natuurlijk ook ogen te koop die in de bodem 'wegvallen', maar volgens mij is een Dodge bodem niet sterk genoeg om dit zomaar in te bevestigen.

Hoe doen jullie dat?
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Re: Lading bevestigen laadbak

Bericht door Nawt »

Hoi Zjeeraar,

Hetzelfde heeft mij ook ooit aan het denken gezet en ik heb een goed idee opgedaan bij iemand anders.
Deze had, in ikzelf inmiddels dus ook, hijsogen ( maat M10 ) bevestigd in de gaten voor de 6 bevestigingspunten voor een huif in de laadbak. Chassis rinbg aan de binnenkant voor wat extra draagvlak.

Werkt prima, degelijk en ze hebben mij nog niet in de weg gezeten.

Dat werkt zolang je de laadbak niet 'dichtgewerkt hebt met traanplaat of id. zoals wel een gedaan wordt. Dan verdwijnen deze bevestigingspunten namelijk achter je plaatwerk.

Ik zal proberen een foto hier geplaatst te krijgen.
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Re: Lading bevestigen laadbak

Bericht door Nawt »

Eens ge-fotoëmmerd:

Afbeelding

M10 hijsoog met Bull Cleat HD ankertje.


Aan het hijsoog kun je wel sjorren. Het ankertje bovenop gebruik ik voor bevestiging van een afdeknet. Het elastiek gaat hierachter.
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Re: Lading bevestigen laadbak

Bericht door zjeeraar »

Dat lijkt me inderdaad een nette oplossing. Ik ben altijd wel bang voor het kromtrekken van de bak maar dat gaat dus goed?
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Re: Lading bevestigen laadbak

Bericht door Nawt »

"alles kan kapot" en ik heb nooit getest hoe hard je er echt aan kan sjorren, maar met wat goed verstand kom je een heel eind. Zeker als het de hoogte ingaat. Heb zelf ook regelmatig een kuubs kist, IBC of pallets achterin staan en het heeft, met wat gewicht, ook niet veel nodig om op zijn plaats te blijven. Als je zoiets verliest tijdens de rit het je andere dingen om je zorgen over te maken lijkt me ;)

Als je je puur horizontaal opspant tussen de laatste ogen ( aan de kant van de laadklep) dan trek je de laadbak wel wat dichter bij elkaar ja. Maar het kan wel wat hebben en als je niet te veel opspant gaat de achterklep ook nog gewoon open en dicht. Anders klemt die wel inderdaad. Maar dat zie/merk je vanzelf.

MOcht je inzitten over het schuiven van lading op het ijzer, je kan ook een rubbermat in de laadbak leggen. Dat voorkomt al veel en zoiets kost ook niet veel, zelfs nieuw. Hoeft niet eens exact op maat gesneden te zijn als is dat misschien wel mooier uiteraard. Zelf heb ik voor zulke gevallen een stuk stansportband (+/- 2x1.20m) dat ik achterin leg. KOmt uit de bruinkool industrie. weegt wel wat maar blijft ook zeker liggen.

Misschien dat er nog meer/andere ideeën en ervaringen zijn.
Dit werkt voor mij in ieder geval prima.
Plaats reactie