Geplaatst: 12 feb 2003 21:59
Na lang wikken en wegen heb ik de knoop toch maar doorgehakt, er moest maar een nieuwe uitlaat onder de Ambassador (D350) komen.
Mijn uitlaat bestond uit de standaard uitlaat tot aan waar normaal de demper zit, vanaf daar was e.e.a. gewijzigd in een cherry bomb, en daarna direct haaks de bocht om naar de zijkant.
Daar het laatste stuk toch al slecht begon te worden (vielen gaatjes in), het geluid verre van optimaal was (rouw, lelijk) en mijn buurman nog niet genoeg geluidsoverlast had, heb ik maar besloten een nieuw uitlaatsysteem te laten maken.
Mijn gedachten gingen uit naar een dubbel systeem van voor tot achter, met aan de achterzijde net onder de bumper 4 flinke RVS pijpen, een balanspijpje moest natuurlijk ook niet ontbreken.
Diverse adressen gebeld, prijs opgevraagd, en uiteindelijk op een zaterdag naar Co Oskam getogen, na enig overleg heb ik daar een afspraak gemaakt voor de complete levering en natuurlijk montage van de uitlaat.
7 februari j.l. was het zover, aangezien Co had ingeschat dat het toch wel een dag werk was, moest ik de Dodge om 8 uur brengen, ik zou dan daarna samen met Henny (mijn vrouw) en Netty (haar vriendin) een dagje Utrecht doen. Helaas ging dit laatste niet door, vanwege ziekte van Henny.
Toen Co maar gebeld of ik er niet bij kon blijven, nou dat was geen probleem, ik kon eventueel wat hand- en spandiensten verlenen, tevens kon ik dan mijn oude bumper vervangen door een mooie nieuwe verchroomde, want die oude bumper paste niet bij een mooie nieuwe uitlaat.
Goed vrijdag ochtend 05:00 uur, mijn zoon staat aan mijn bed: Papa, eruit je moet naar Co Oskam!
Dus dat warme bed maar verlaten, en samen met hem ontbijt gemaakt, om 6:00 uur vertrokken, na bijna 2 uur rijden was ik ter plaatse (ik woon zelf in Daarlerveen, vlak bij Almelo)
Keurig op tijd dus, eerst maar eens een kop koffie om echt wakker te worden.
Co en Rijn (monteur) gingen driftig aan het demonteren van de oude uitlaat, na enig pas en meetwerk had Rijn al de eerste twee bochten gelegd, en halverwege de morgen zat het eerste stuk er al onder, tot aan de cherrybomb’s.



Toen kwam het lastigste, de beide pijpen moesten over de achteras heen, om het reservewiel heen, naar de achterbumper, veel passen en meten. Petje af voor Rein, veel geduld, kijken, en nog eens passen, een waar kunstwerk!


De pijpen zijn van gealluminiseerd staal, en daar waar gelast werd, zijn ze behandeld met zinkverf.
De achterzijde moet imposant worden, 4 pijpen net onder de bumper, ik heb gekozen voor 130mm doorsnede RVS.
Al met al heb ik een interessante dag gehad, veel waardering voor de manier waarop e.e.a. is uitgevoerd, en zeer tevreden over het resultaat.

Het geluid is machtig, een laag gebrul laat zich nu horen als ik het gaspedaal flink intrap. Mijn buurman is er minder enthousiast over, maar die relatie was toch al jaren naar de knoppen, dus wat kan het schelen…
Bijgaand nog enkele foto’s genomen tijdens de montage.
Oh ja, ook nog even 4 verchroomde velgen met banden laten monteren, maar die stonden al klaar, en zater er in no-time op.
Groeten
Tonnie
Mijn uitlaat bestond uit de standaard uitlaat tot aan waar normaal de demper zit, vanaf daar was e.e.a. gewijzigd in een cherry bomb, en daarna direct haaks de bocht om naar de zijkant.
Daar het laatste stuk toch al slecht begon te worden (vielen gaatjes in), het geluid verre van optimaal was (rouw, lelijk) en mijn buurman nog niet genoeg geluidsoverlast had, heb ik maar besloten een nieuw uitlaatsysteem te laten maken.
Mijn gedachten gingen uit naar een dubbel systeem van voor tot achter, met aan de achterzijde net onder de bumper 4 flinke RVS pijpen, een balanspijpje moest natuurlijk ook niet ontbreken.
Diverse adressen gebeld, prijs opgevraagd, en uiteindelijk op een zaterdag naar Co Oskam getogen, na enig overleg heb ik daar een afspraak gemaakt voor de complete levering en natuurlijk montage van de uitlaat.
7 februari j.l. was het zover, aangezien Co had ingeschat dat het toch wel een dag werk was, moest ik de Dodge om 8 uur brengen, ik zou dan daarna samen met Henny (mijn vrouw) en Netty (haar vriendin) een dagje Utrecht doen. Helaas ging dit laatste niet door, vanwege ziekte van Henny.
Toen Co maar gebeld of ik er niet bij kon blijven, nou dat was geen probleem, ik kon eventueel wat hand- en spandiensten verlenen, tevens kon ik dan mijn oude bumper vervangen door een mooie nieuwe verchroomde, want die oude bumper paste niet bij een mooie nieuwe uitlaat.
Goed vrijdag ochtend 05:00 uur, mijn zoon staat aan mijn bed: Papa, eruit je moet naar Co Oskam!
Dus dat warme bed maar verlaten, en samen met hem ontbijt gemaakt, om 6:00 uur vertrokken, na bijna 2 uur rijden was ik ter plaatse (ik woon zelf in Daarlerveen, vlak bij Almelo)
Keurig op tijd dus, eerst maar eens een kop koffie om echt wakker te worden.
Co en Rijn (monteur) gingen driftig aan het demonteren van de oude uitlaat, na enig pas en meetwerk had Rijn al de eerste twee bochten gelegd, en halverwege de morgen zat het eerste stuk er al onder, tot aan de cherrybomb’s.
Toen kwam het lastigste, de beide pijpen moesten over de achteras heen, om het reservewiel heen, naar de achterbumper, veel passen en meten. Petje af voor Rein, veel geduld, kijken, en nog eens passen, een waar kunstwerk!
De pijpen zijn van gealluminiseerd staal, en daar waar gelast werd, zijn ze behandeld met zinkverf.
De achterzijde moet imposant worden, 4 pijpen net onder de bumper, ik heb gekozen voor 130mm doorsnede RVS.
Al met al heb ik een interessante dag gehad, veel waardering voor de manier waarop e.e.a. is uitgevoerd, en zeer tevreden over het resultaat.
Het geluid is machtig, een laag gebrul laat zich nu horen als ik het gaspedaal flink intrap. Mijn buurman is er minder enthousiast over, maar die relatie was toch al jaren naar de knoppen, dus wat kan het schelen…
Bijgaand nog enkele foto’s genomen tijdens de montage.
Oh ja, ook nog even 4 verchroomde velgen met banden laten monteren, maar die stonden al klaar, en zater er in no-time op.
Groeten
Tonnie