Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

oldtimer wegentaks pickup - belgie

Algemeen , dit moet je zien , off topic , test forum
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

zijn er hier mensen die een W200 (of gelijkaardig) in belgie hebben in geschreven en die de 30jaar al heeft bereikt?

normaal zou je als oldtimer amper nog wegentaks moeten betalen

Maar nu vond ik het volgende stukje tekst in de retro classic news van augustus 2008 (maandblad van BFOV - FBVA)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

dit zou dan betekenen dat je altijd wegenbelasting moet blijven betalen voor lichte vracht? en hoe kan je aantonen dat het en militair voertuig is (deze genieten daar wel weer van)?

er heeft nog iemand een gelijkaardig ding gevraagd (t was hier of ander forum) en ik heb die toen geantwoord dat die belastingsvrij zou moeten zijn. na 30jaar wordt hij wel automatisch oldtimer, maar niet belastingsvrij




Edited By fcapri on 1222771446
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik heb ook wat rondgezocht op andere forums en websites en het uiteindelijk volgend besluit:

lichte vracht MOET belasting blijven betalen, je kan er niet aan uit. dus 30jaar of niet, maakt niks uit. het enige waar die 30jaar goed voor is, is om hem oldtimer te keuren (O platen) en je hoeft niet meer naar de keuring. wel betaal je nog steeds die 148€ lichte vracht.

als je LPG hebt, moet je nog steeds elk jaar naar de keuring voor de LPG installatie, zelf op O platen.

De enige uitzondering is als je voertuig een legervoertuig uit een collectie is (dus volledig in originele staat)

de volgende tekst komt van een kenner bij BFOV:
Vooreerst melden we dat de categorie "militair voertuig" niet omschreven is in de wetgeving op de technische eisen van 15.03.1968.
Aan de hand van weeral eigen ervaring delen we mee :
Voor mijn eigen Jeep Ford GPW van 1942, dewelke is ingeschreven als lichte vrachtwagen, heb ik altijd een forfaitaire verkeersbelasting betaald.
Tot de overheid een paar jaar geleden besliste om de inning van deze belastingen van de regionale kantoren over te brengen naar de centrale zetel in Brussel.
Plots werd mijn Jeepke belast op de MTM wat wel een meerprijs was.
Hierop heb ik via bezwaarschriften en d.m.v. uitreksels van vorige betalingen van voorgaande jaren en foto's kunnen bewijzen dat dit een militair voertuig betrof.
In de wetgeving op de verkeersbelastingen staat namelijk dat enkel militaire voertuigen uit een "collectie" kunnen genieten van de forfaitaire belastingen. In mijn geval waren de foto's doorslaggevend. Wat een "collectie" omhelst staat nergens omschreven.
Het voertuig hier werd ingeschreven als lichte vrachtwagen en vermoedelijk belast op de MTM, wat toch een aardige som is(ongeveer 145 EUR t.o.v. ongeveer 32 EUR jaarlijks).
Het is mogelijk dat dit voertuig van het US leger afkomstig is maar het zal nu wel verburgerd zijn.
Deze modellen zijn namelijk burgerversies die aan het US leger zijn geleverd in de Army kleuren zoals het Belgisch leger eveneens burgerversies van OPEL en Ford bezit.
Indien u wil bewijzen dat dit een militair voertuig betreft zal u de voorgeschiedenis van dit voertuig moeten kunnen bewijzen. Ik denk dan voornamelijk aan aankoopfacturen en navraag doen met behulp van het chassisnummer bij de US Army.
Volgens de gegevens is het voertuig vanaf 2007 inderdaad 30 jaar oud en u zal via deze weg trachten te weten te komen om een lager tarief van verkeersbelasting te bekomen en het voertuig nog dagelijks te gebruiken.
Genieten van de forfaitaire belasting als militair voertuig kan u niet tenzij u de nodige bewijzen levert zoals hierboven beschreven of uw voertuig terug in US Army Olive Drab herspuiten.


besluit: kan evengoed mijn 30jaar oud mormel wegdoen en een jongere kopen. belasting betalen moet je toch blijven doen. kan ik evengoed een jonge kopen, daar zijn de stukken veel goedkoper voor, rijd beter en is zuiniger. of ik koop mij zo een amerikaanse slee met LPG in als oldtimer (in de stijl van mijn cadillac of chevrolet destijds)

iemand interesse in men dodge?




Edited By fcapri on 1222957534
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

IK HEB MIJN TAKS GEKREGEN!
vorigjaar heb ik deze rekening gehad:
verkeersbelasting gewest 27,43€
opdeciem gemeente en eventueel aggl. 2,74€
aanvullende belasting op lpg 208,2€
totaal:299,87€
daar komt nog af
krediet verkeers belasting gewest -135,24€
krediet opdeciem en eventueel aggl. -13,52€
dus ik betaalde voor mijn dodge w200 lichte vracht
van 30 jaar oud:151,11€

nu kreeg ik vandaag dit in de bus:
verkeersbelasting gewest 28,86€
opdeciem gemeente en eventueel aggl. 2,89€
aanvullende belasting lpg 208,2€
dus totaal wat ik moet betalen voor mijn dodge w200 lichte vracht van 31 jaar oud:239,95€

dus in dit belgiesch ape land betaal je voor een lichte vracht met lpg die ouder is dan 30 jaar meer of een lichte vracht van minder dan 30 jaar. :angry:

halloooo! ben ik achterlijk of heb ik ergens een afslag gemist. :O
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

das raar

ik heb de taks ook gekregen

belastbare grondslag 3500kg (VB)
verkeersbelasting gewest: 135,24€
opdeciem gemeente: 13,52€

totaal 148.76

ook vorig jaar identiek hetzelfde. ik heb die aanvullende belasting op LPG niet ???

ik betaal blijkbaar gewoon lichte vracht, 148€

skiere, blijkbaar betaal jij die 31€ oldtimertaks + 208€ LPG??? heb jij wel CT (camionette) op het keuringsbewijs staan? jouwe is precies gekeurd als auto voor dubbel gebruik




Edited By fcapri on 1222991990
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

gewoon betalen, en dan bezwaarschift opsturen (adres staat achteraan je belastingsbrief, is in gent dacht ik)

die gaan er hun tijd over nemen en eens nazien. zet ook de waarden erin van vorig jaar
als alles goed is, ga je dat terugbetaald krijgen (dus vorig jaar een 130€ ofzo, en dit jaar een 80€)

deze getallen:
krediet verkeers belasting gewest -135,24€
krediet opdeciem en eventueel aggl. -13,52€

heb je soms een andere auto opgezegd? dan zijn die getallen hetgeen je terug krijgt, en had je eigenlijk niks meer moeten betalen aangezien 145€ minder is dan die getallen
Sander-1987
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:28
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Sander-1987 »

Wat ik eigenlijk wel vreemd vind is dat jullie (Fcapri, Skiere) voor de LPG installatie moeten betalen.
Ik heb er (natuurlijk) ook gas in liggen maar ik heb (zover ik weet) alleen maar verzekering + wegenbelasting hoeven te betalen.

Kan dat verschillen per verzekeringsmaatschappij?
Dodge Viper Forum: Smart klem in luchtinlaat. Hoe krijg ik 'm weer eruit?
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik betaal niet voor de LPG hoor, gewoon 148€ lichte vracht tax.

skiere betaald 31€ tax (=oldtimer) en daarboven nog eens 208€ gastoeslag. ik denk dat zijn pickup wel correct gekeurd is, maar de DIV verkeerd heeft ingeschreven. namelijk als personenvoertuig IPV lichte vracht. of misschien heeft een vorige eigenaar deze zo kunnen zetten om vanaf 25jaar belastingsvrij te kunnen rijden???

verzekeringsmaatschappij heeft daar niks mee te maken




Edited By fcapri on 1223123202
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

op mijn gelijkvormings attest staat (het is wel ééntje in het frans,mijnen dodge komt uit de walen)genre:camionnette!
op mijn roze kaart(inschrijvings bewijs):voertuig aard
lichtevracht (CT) en brandstof:gas.

staat dat bij jullie (f capri en sander)ook zo beschreven?
er zijn vele wagens met gas maar die niet zo beschreven staan op hun roze kaart.

HOLA!bij nader inzien,zie ik staan op mijn taks brief:
aard voertuig PA in plaats van CT

ik denk dat daar de fout zit!




Edited By skiere on 1223131063
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ja, ze hebben het nog eens verknoeid.

zo had ik voor men capri op de roze kaart staan:
brandstof : benzine

en 4jaar lang heb ik altijd een belastingsbrief voor LPG gekregen (met de nodige dreigementen om me voor het gerecht te slepen). maar ik plooide niet. auto was gekeurd zonder gas, was ingeschreven zonder gas, en op mijn papier van inschrijving stond ook zonder gas. dus laat div zeggen wat ze willen, betalen deed ik niet

heb na die 4jaar wel 50€ administratieve kost moeten betalen omdat ik geweigerd had te betalen. erg hé, zij verknoeien het en ik moet administratieve kosten betalen
eapresley2
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jan 2003 15:21

Bericht door eapresley2 »

Wettelijk gezien mag je een lichte vracht oldtimer niet gebruiken voor zakelijke doeleinden dus de fiscale regeling rond LPG vervalt dan automatisch.En dan moet er dus inderdaad Lpg taks worden betaald.

Is immers geen bedrijfswagen meer maar een gelegenheidsvoertuig




Edited By eapresley2 on 1224168462
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ja, maar in de belgische wet staat dat een pickup ALTIJD lichte vracht is
eapresley2
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jan 2003 15:21

Bericht door eapresley2 »

Maar eens hij oldtimer is verlies je de voordelen zoals vrijstelling van LPG tax.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

de mijne is nu 31jaar, dus ik zou nu ook de volle pot moeten betalen. nogthans betaal ik nog steeds 148€. het is en blijft lichte vracht. en lichte vracht is vrij van LPG tax.

de mijne is nog steeds dagelijks gekeurd, ook zo inschreven en dient om naar de doehetzelf achter hout, cement, platen, ijzer.... eender wat veel weegt of groot is, te vervoeren.

ik zou niet weten waarom deze op oldtimer zou komen en ineens LPG tax zou moeten betalen. je moet al tot zen 30rijden om oldtimer te worden.

indien je hem zou OMKEUREN tot oldtimer na zen 30jaar en met O platen rijd, zou ik het kunnen verstaan.
je krijgt dan 30€ tax en 200€ verzekering.

maar skiere hierboven heeft zijn pickup ingeschreven als dagelijkse wagen en heeft op zijn inschrijvingsbewijs wel degelijk lichte vracht (CT) staan.

het is de administratie die daar weer knoeit.

4jaar heb ik dreigementen van DIV gehad dat ik mijn LPG tax op men capri moest betalen en dreigementen naar de keuring toe dat ik mijn LPG installatie niet aanbood voor keuring. Ik had GEEN LPG in de auto, en op inschrijvingsbewijs stond ook: brandstof: benzine.

maar dat helpt niet. volgens DIV moest ik die omkeuren van LPG naar benzine. keuring zei dat het niet mogelijk was want ik had in de PC ook geen LPG.

heeft me 4jaar geduurd om het goed te krijgen, paar vrije dagen om naar keuring over en weer te rijden, een hoop aangetekende zendingen, paar telefoontjes. maar uiteindelijk is hij benzine, en betaal ik normale oldtimer tax (k hoop dat mijn volgende betaling nu ook zo is, anders zet ik er een ander chassisnr in en herkeur ik die wagen)
t ergste is dat ik 50€ administratieve boete heb moeten betalen. erg hé, zij verknoeien het en ik moet een boete betalen
eapresley2
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jan 2003 15:21

Bericht door eapresley2 »

skiere schreef:HOLA!bij nader inzien,zie ik staan op mijn taks brief:
aard voertuig PA in plaats van CT

ik denk dat daar de fout zit!
PA vind ik niet terug als code,FA wel.
voertuigen voor meerdere doeleinden (FA)

Dus daar zal idd de fout liggen.
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

ik heb mijn verzekeraar over de vloer gehad.
ik heb mijn situatie uitgelegt,en hij heeft de volgende uitleg.
oldtimers taks 28€, lpg taks 208€, dus totaal voor mijn auto met aard PA 236€.
auto's lichte vracht van meer dan 30jaar 130€taks en als daar lpg inligt komt daar nog eens 208€ bij.dus een totaal van 338€.dus kan ik mijn dodge best laten op PA
spaart me een 102€ uit.
mij leerd dat dat in belgie lichte vracht voor auto's van minder dan 30jaar een voordeel is en ouder niet interressant is.
bon ik heb een brief geschreven naar de auto belasting
ik wacht nog op een respons,ik laat het hier horen.




Edited By skiere on 1229449340
Plaats reactie