Pagina 1 van 2
Geplaatst: 14 mar 2002 21:51
door Reinier Domsdorf
Mijn auwe dots had er ook last van, nooit kunnen achterhalen
wat het was...... :(
Dus ik ben benieuwd wat de reactie's zullen zijn......
Groeten
reinier
Geplaatst: 15 mar 2002 12:53
door Gerhart
Misschien eerst 'es effe de banden stellen (dat moet ook regelmatig). Dit kun je zelf doen en kost niet zo gek veel geld; nieuwe pakking voor het carter en een nieuw filtertje.
Ik heb even een vorige uitleg hiervan gekopieerd:
"De banden afstellen is vrij simpel: ten eerste de "kick-down" band. Deze kun je van buitenaf stellen: draai de borgmoer los, dan de stelschroef eerst iets terugdraaien en daarna handvast zetten (het liefst met een niet al te grote steeksleutel). hierna de stelschroef twee en een halve (2,5) omwentelingen terugdraaien. Nu de borgmoer weer vastdraaien ZONDER dat de stelbout meedraait.
Dan de "low-reverse" band: hiervoor moet eerst het carter van de bak gedemonteerd worden en dan kun je 'm als volgt afstellen: borgmoer losdraaien, stelbout even terugdraaien en hierna weer handvast zetten, nu TWEE (2) omwentelingen terugdraaien en de borgmoer weer vastzetten zonder dat de stelbout meedraait.
Ik heb hier geschreven dat de stelbouten "handvast" gezet moeten worden, omdat het werkelijke aanhaalmoment zeer laag is (72 lbf-inch, is ongeveer 8 Nm). Om dit te kunnen bereiken, heb je een speciale momentsleutel nodig."
Hierbij is het wel handig om een boek bij de hand te hebben, al is het maar voor de lokatie van de stelschroeven. Mocht je er niet uitkomen, laat het ons weten.
Succes
Geplaatst: 18 mar 2002 12:41
door Gerhart
Boek kun je kopen bij van Dam in Elst (utrecht). Is wel een duur boek (± € 80,-), maar zeker de moeite waard.
Ik bedoel een momentsleutel welke hele lage momenten kan hebben; de meeste beginnen pas bij 30 Nm, je hebt 8 Nm nodig.
Geplaatst: 12 aug 2003 11:49
door 87-1060637770
Hmmm... Klinkt als hetzelfde probleem als mijn Dodge: Als de motor koud is kom ik NIET weg. Na een tijd dan kan ik met VEEL gas eindelijk verplaatsen maar rap gaat het niet. Hij schakelt bij 7 km/u over naar de 2 en bij 15 km/u over naar de 3. Je voelt de boel 'slippen'.
Zelf durf ik echter niet al te veel te doen want ik heb geen ervaring en heb 2 linkerhanden :(
Nou ja, m'n gaslek is nu ook belangrijker denk ik.
Edited By Wilf on 1060681941
Geplaatst: 12 aug 2003 11:58
door Rienk
Wilf, dat klinkt een beetje alsof je kickdown linkage niet goed staat afgesteld. Op het forum even zoeken naar kickdown, en dan vind je wel een uitleg over hoe dat moet. Stelt nix voor.
Geplaatst: 18 aug 2003 22:41
door Kaiser Sose
Voor de moment zit ik ook in de patatten met de automaat.
Ik geraakte ook moeilijker weg en in een 'snelle' bocht schoot hij door/schakelde terug. Te weinig olie, dacht ik en idd, olie bij gekieperd en ging al beter. Alleen lekte de Dodge wel erg veel olie als ik em terug stilzette. De olie rook duidelijk transmissie olie, maar het was wel de vooras waar de druppels aanhingen ??? Niet meteen te zeggen waar het lek eigenlijk zat, aangezien de hele handel op die plaats behoorlijk onder het vet en vuil zit.
Uiteindelijk bleek dat een van de leidingen naar de radiator tegen het motorblok schuurde (al jaren allicht) en nu compleet doorgeschuurd was, met scheur en lek tot gevolg.
Ik ga die twee leidingen maar vervangen, al heb ik een oliekoeler onderweg (week of 6) en dan kan ik weer om nieuwe leidingen gaan waarschijnlijk :(
Geplaatst: 20 aug 2003 10:25
door 114-1054833584
vraagje voor de specialisten,
als je de low reserve band hebt bijgesteld is het dan normaal dat de nok waar hij op zit dan nog een grote speling vertoond
wat bedoelt men juist met het '' handvast zetten'' mag je dan kracht op de sleutel zetten tot alles vast zit of juist niet .
alvast bedankt luc

Geplaatst: 20 aug 2003 12:39
door Gerhart
"Handvast" wil zeggen: de bout met een normale sleutel (geen verlengstukken erop enzo) aandraaien, net zo krachtig als je een normale bout zou vastzetten.
Ik ken drie aanhaalmomenten:
-met de hand erin gedraaid (los)
-handvast (vast)
-kwart slag vóór afbreken (loeivast)
En ja, als je 'm juist hebt afgesteld en geborgd, moet er nog speling tussen de band en de schijf zitten.
Geplaatst: 20 aug 2003 15:02
door 114-1054833584
Gerhart,bedankt voor de info
Het leek mischien wel een domme vraag maar beter in 1 keer goed dan achteraf terug opnieuw te moeten beginnen.en ja dus ik moet ze toch nog vaster zetten.
groetjes luc
Geplaatst: 20 aug 2003 19:11
door Gerhart
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.
Geplaatst: 20 aug 2003 23:02
door AquaFobia
Ik ken nog een aanhaalmoment.
kwart slag NA afbreken :(
Of ik ben ineens sterker geworden of de bouten zijn gewoon niet zo goed meer..
Geplaatst: 21 aug 2003 07:55
door Gerhart
Ik ken nog een aanhaalmoment.
kwart slag NA afbreken
Of ik ben ineens sterker geworden of de bouten zijn gewoon niet zo goed meer..
Gewoon de bout een halve slag terugdraaien en hij staat weer goed(loeivast).
Geplaatst: 22 aug 2003 14:55
door 87-1060637770
Zonder boutkop wordt dat lastig vrees ik...
Nightmare!
Geplaatst: 22 aug 2003 17:04
door 114-1054833584
dus handvast is toch niet zoooo gemakkelijk ,maar ondertussen zijn mijn rembanden toch afgesteld. :p
groetjes luc

Geplaatst: 04 sep 2003 13:29
door 87-1060637770
Nog even een andere vraag: Wat voor type filter moet je kopen voor je automaatbak? Ik neem aan dat dat niet universeel is.
Of kan ik naar m'n lokale autowinkel lopen en zeggen: "Doej miin us 'nen otomoatfilter now!"