Pagina 1 van 2

Geplaatst: 19 dec 2009 10:40
door wimmetjeb
zou graag willen weten wat de standen tussen bak is en waar voor te gebruiken weet wat hoog en laag is maar hoe zit het met lock in hoog laag en hoe te gebruiken

alvast bedankt

Geplaatst: 19 dec 2009 13:28
door charger 73 se
in de lock stand zet je het middelste differentieel vast .

dus dan is de vooras met de achteras een vaste verbinding.

alleen op zachte ondergrond gebruiken anders gaat de boel stuk.

Geplaatst: 19 dec 2009 13:56
door fcapri
hoog = normaal rijden
laag is als je bv iets zwaars moet trekken, je kan dan maar een 50km/H ofzo halen, maar wel veel trekkracht

hooglock is als je gewoon rijd op losse grond of zand. zowel vooras als achteras draaien evensnel, dus je kan nie vastzitten dat de achterwielen vrij spinnen
laaglock is idem als je bv een steile helling opmoet op zachte grond

als je lock rijd op asfalt dan breekt het zwakste deel zijnde:
-de banden slippen op het asfalt (of de auto stuiterd)
-cardan of kruiske breekt
-tussenbak gaat kapot
-één van de assen/diffs gaat kapot
...

Geplaatst: 19 dec 2009 15:13
door wimmetjeb
bedankt capri

Geplaatst: 19 dec 2009 17:01
door Henk_W200
En wat errug handig is , in de "N " stand kun je je auto weg laten slepen.
Dit is met een normale automaat zover ik weet niet mogelijk.

Geplaatst: 19 dec 2009 22:05
door fcapri
en een bron van miserie als je net de bak hebt vervangen en je gaat alle versnellingen eens door als test.

had dus niet gezien dat de tussenbak in N stond en de hendel was er ook afgehaald.
ik maar denken dat die occasiebak ook kapot was :D . heb wel 3 keer olie gepeild voor ik daaraan dacht

Geplaatst: 15 feb 2010 20:27
door Mannie
Kan het ook zijn dat je een tussenbak hebt waar geen lockstand opzit. Want bij mij in de cabine staat alleen op de hendel HI- N - LO.
Of zit er op een w200 altijd een lockstand maar staat het niet op mijn schakelpook. :p

Geplaatst: 16 feb 2010 09:08
door Laurens
Hallo Mannie,

Bij mij staat er wel Hi Loc - HI - N- Lo - Lo Loc
(ook een standaard W200),

Welk bouwjaar heb je, en kijk eens of de tussenbak die jij hebt wel een np203 is (deze was standaard met lock),
het kan goed zijn dat die van jouw stuk was, en dat ze hem vervangen hebben voor een ander model.

Geplaatst: 16 feb 2010 20:00
door Mannie
Hallo Laurens

Ik heb er even onder gekeken. De vulspug zit op ongeveer op 10 uur als ik er achter lig en de kilometertellerkabel zit links bovenin en ik heb er geen aftapplug opzitten, dus volgens mij is het een NP203

Als ik zo voel als ik handel heen en weer beweeg voel ik ook maar 3 duidelijke schakelstanden LO - N - HI.
Voel je ook echt duidelijk verschil als je rijdt in HI- LOCK i.p.v gewoon HI.

Het is dus een W200 uit 1976




Edited By Mannie on 1266346936

Geplaatst: 16 feb 2010 20:06
door 76 w200
hoi ik heb ook 76er
ook met lock ,
als ie in lock staat en je gaat de bocht om gaat ie stuiteren

gr ed

Geplaatst: 16 feb 2010 21:29
door Mannie
Hallo 76w200

Maar hoe weet ik nu of hij in lock staat of niet, op mijn pook staat niets van wanneer hij in lock staat

Is er anders nog een andere (eenvoudige) manier om het te controleren. In het schakel mechaniek voel ik maar drie duidelijke standen.




Edited By Mannie on 1266352222

Geplaatst: 16 feb 2010 22:16
door Laurens
De schakeling tussen normaal en lock voel je bij mij ook niet overduidelijk,

er hoort wel een lampje te gaan branden wanneer de wagen in lock staat (laatste lampje op je dashbord)

je hebt namelijk "Fuel Pacer", "Fasten belts" en dan "Lock" (of fuel pacer en belts omgewisseld, doe het vannuit mijn hoofd)

een andere manier om het te testen weet ik zo niet, wat ik wel weet is dat normaal (unlocked) heb je ong 80% kracht achter en 20% voor, met de lock heb je 50% voor en achter, maar het fijne weet ik er ook niet van.

tevens dacht ik dat je wanneer je de tussenas naar de vooras verwijdert, je alleen nog van de plaats komt met je auto in de lock stand,

succes...

Geplaatst: 16 feb 2010 23:00
door Mannie
Laurens bedankt voor de info

Het lampje voor de lock zit er bij mij wel in, maar heb ik nog nooit zien branden.
Ik heb al een paar keer op de snelweg gezetten in HI (of misschien wel HI - LOCK :p ) dan zou ik nu dus de boel naar de kl#@$ moeten hebben geholpen, of niet

Maar de grote vraag blijft dan toch, waarom zit er nu een knop op waar geen LOCK meer op staat.

Ik zal morgen nog wel even gaan roeren aan de handel om te kijken of er toch nog ergens een verborgen stand is te vinden

Geplaatst: 17 feb 2010 07:25
door 76 w200
als je idd de voor as los haalt kom je alleen weg als hij in lock staat

Geplaatst: 17 feb 2010 15:18
door Mannie
76 w200 schreef:als je idd de voor as los haalt kom je alleen weg als hij in lock staat

Is dit de as die tussen je bak en het voor differentieel zit