Pagina 1 van 2

Geplaatst: 26 mar 2009 22:20
door Sharky
Hey Dodge'ers,

Ik wil misschien eens gaan kijken of de spelling op de distributie ketting niet wat aan de grote kant is. Mijn vraag is het veel werk om deze te vervangen als dat nodig zou zijn?
Is het mogelijk dit te doen als het blok er nog inzit?
Of zou ik het voorfront demonteren voor er beter bij te komen. Het blok eruit halen is niet mogelijk op dit moment (geen takel).
De dynamo wilde ik toch gaan vervangen door een andere dus dat zou toch al eraf gaan.

Groet Mik

Geplaatst: 27 mar 2009 08:56
door JAN/DODGE
Sharky

Ik zou de gril, radiateur en waterpomp verwijderen

Jan

Geplaatst: 27 mar 2009 19:34
door Gerhart
Het is inderdaad makkelijker als de radiateur en het front er af zijn.
Zonder dit kan het ook heel goed, maar je staat een beetje in een onmogelijke houding.

Om bij de ketting te komen moet je eerst alle riemen verwijderen, de waterpomp/ventilator moet er af (eerst koelvloeistof aftappen), de trillingsdemper (NIET met een gewone poelietrekker eraf halen) en het distributiedeksel.
Let op dat het distributiedeksel ook nog met twee bouten aan de carterpan vastzit. De meeste bouten zitten van voren in het deksel, maar deze twee zitten aan de onderkant.

De trillingsdemper moet je met een speciale trekker er af halen, anders trek je het rubber tussen de twee schijven kapot.

Voor het monteren heb je een pakking voor het distributiedeksel en de waterpomp nodig.

Geplaatst: 28 mar 2009 10:37
door Dennis the Menace
een kleine toevoeging de brandstofpomp moet je ook verwijderen...

Geplaatst: 28 mar 2009 11:05
door Gerhart
Dennis the Menace schreef:een kleine toevoeging de brandstofpomp moet je ook verwijderen...
Is wel een stuk makkelijker, ja :D
Daar moet je dan ook een nieuwe pakking voor hebben.

Geplaatst: 31 mar 2009 18:45
door Sharky
Bedankt voor de reacties

Ik ben nu ondertussen zover dat ik de poulie's eraf heb, ik krijg alleen de grote bout voorop de krukas niet los zonder dat de krukas meedraait.
Nu heb ik in de manual gelezen dat je dan de startmotor eraf moet pakken en daar een schroeven draaier of dergelijke moet insteken. Is dit de beste manier om deze los te krijgen of is er een betere manier?
En in welke richting moet ik deze bout los draaien. Omdat meestal bij draaiende delen andere draad wordt toegepast.

Groet,

Mik

Geplaatst: 31 mar 2009 20:45
door Gerhart
Ikzelf heb een stuk platstaal gepakt en er het gatenpatroon van de trillingsdemper ingeboord. Dus 6 kleine gaatjes en één groot gat in het midden.
Als je dan het andere einde van de strip tegen het chassis laat aankomen, wordt alles tegengehouden.

De bout moet gewoon linksom losgedraaid worden; net als normale bouten.

Geplaatst: 31 mar 2009 21:01
door Sharky
Dat is inderdaad een stuk makkelijker bedankt Gerhart, morgen eens kijken of dat gaat lukken :;):

Groet Mik

Geplaatst: 05 apr 2009 10:56
door Sharky
En de schijf is eraf :)
Na veel 5e en 6e ook de deksels aangezien er 3 bouten niet los wilde. Maar deze zijn uiteindelijk ook los gekomen dankzij de buurjonge :laugh:
Binnenkort wordt alles mooi gespoten en gaat alles weer erop.

De ketting had erg veel speling, zoveel dat hij het ijzeren plaatje aan de binnenkant heeft opgekrolt :O

Kan ik trouwens gewoon de ketting met tandwielen eraf pakken zonder dat alles verdraaid ?
Of hebben jullie nog een tip wat ik kan gebruiken daarbij :;):
Ik heb ze al met de markeringen na elkaar toe gedraaid.

Groet Mik

Geplaatst: 05 apr 2009 11:39
door missdodge
Hoi

Ik ben met hetzelfde bezig, bij mijn W200 was het tandwiel behoorlijk versprongen aangezien er een aantal tanden waren afgebroken.
de markeringen stonden niet meer tegenover elkaar. ik heb op goed geluk de markeringen van de nieuwe tandwielen tegenover elkaar gezet en alles weer in elkaar gezet om te proberen, maar de stand is verkeerd... (mijn W200 wil niet starten)

Kan iemand mij vertellen welk tandwiel van de 2 ik moet verdraaien en of daar een volgorde voor handelingen voor is zodat ik de motor weer in de goede beginstand heb staan

Alvast bedankt, groetjes carmen




Edited By missdodge on 1238924599

Geplaatst: 05 apr 2009 18:19
door Gerhart
Er staan merktekens op beide poelies EN ze kunnen er maar op één manier op. Dus merkteken nokkenaspoelie naar beneden en merkteken krukaspoelie naar boven en op één lijn zetten, dan staat dit gedeelte goed.
MAAR de stroomverdeler kan wel verdraaid staan (180º) op de nokkenas. En dan heb je geen goede ontstekingstiming.
Dus even opletten dat je niks verdraait, of controleren VOORDAT je alles loshaalt dat bijvoorbeeld de rotor van de stroomverdeler naar cilinder no. 1 staat.

@ Carmen: als de merktekens op de poelies stonden zoals boven genoemd, stond waarschijnlijk de stroomverdeler dus niet op cilinder 1.
Om dit weer goed te krijgen, hoef je niet weer de poelies er af te halen, want de krukas/nokkenas staan gewoon goed ten opzichte van elkaar.
Gewoon kijken hoe de rotor van de stroomverdeler staat, de stroomverdeler uit het motorblok halen, de rotor en as 180º verdraaien (stroomverdeler zelf NIET verdraaien!!) en weer terug in het blok schuiven.
Da's alles.

De poelies kun je namelijk niet verdraaien, want die zitten allebei op een spie.

Geplaatst: 05 apr 2009 22:15
door missdodge
Klopt :;): thanks Gerhart, hij loopt alweer :cool:

Geplaatst: 23 apr 2009 11:43
door Sharky
Alles zit weer netjes in elkaar motor loopt weer prima :laugh:

Alleen heb ik nu een probleem met de bak ???
Als ik flink gas geef of een berg op rijd dan ruik ik verbrande rubber lucht. Ik heb het vermoede dat dan iets met een van de banden in de automaat mis is en dat deze slipt. Nu heb ik al een paar keer het stuk gelezen hoe je deze moet afstellen, maar snap er nog iets niet van.

"" De rembanden afstellen is vrij simpel: ten eerste de "kickdown" band.
Deze is van buitenaf te bereiken en zit links op de bak, net vóór de schakelhendels (een soort bout met een vierkante kop; zie eerste foto).
Stellen hiervan gaat als volgt: draai de borgmoer los, dan de stelschroef eerst iets terugdraaien en daarna handvast zetten (het liefst met een niet al te grote steeksleutel).
Hierna de stelschroef twee en een halve (2,5) omwentelingen terugdraaien.
Nu de borgmoer weer vastdraaien ZONDER dat de stelbout meedraait. ""

Welke kant moet je deze opdraaien? links of rechts om?
En er staat iets terugdraaien, handvast zetten en daarna nog eens 2,5 slag terugdraaien. of lees ik dit verkeerd?

Ben namelijk nogal huiverig voor zoiets te doen daarom laat ik me eerst goed informeren, heb weinig zin om de bak na de gort te helpen :;):

Groet Mik

Geplaatst: 23 apr 2009 12:06
door Sharky
kan weer eens niet mijn eigen bericht wijzigen ???
dan maar even zo

moet die 2,5 slag gewoon vanuit de stand waarop de bout nu staat?




Edited By Sharky on 1240481341

Geplaatst: 23 apr 2009 12:44
door Gerhart
Nee, je moet eerst de borgmoer losdraaien en dan de stelschroef aandraaien (handvast). HIERNA moet je de stelschroef 2,5 omwentelingen terugdraaien.

Je doet eigenlijk het volgende: eerst draai je de remband helemaal strak om de trommel (stelschroef aandraaien). Daarna moet je de band wat ruimte geven om de trommel te kunnen laten draaien (stelschroef 2,5 omwentelingen terugdraaien).

Let wel op dat je dus de stelschroef twee en een half keer moet ronddraaien. Een omwenteling betekent dat de schroef helemaal rond is geweest.