Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

tips automaat+tussenbak wisselen

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

hallo
ik heb een andere automaat +tussenbak voor m,n dodge
deze zitten nog aan elkaar vast

zijn er mensen met tips over het in en uit bouwen van de bak en tussenbak ????


mvg ed
76 w200 340
76 w200 360
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Vraag of je mag kijken bij biestieboy tijdens het wisselen van de automaat van jan(nie)..
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Ja, ik heb wel een tip: Als je niet weet hoe het moet, koop dan een werkplaatshandboek (service manual).
Hier in staat stap voor stap beschreven wat je moet doen.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

- tap alle olie uit beide bakken af (scheelt weer een kilo of 10)
- zorg dat je de motor aan de achterkant ondersteunt (anders = stroomverdeler geplet)
- maak de flexplate los van de koppelomvormer (anders = flexplate krom)
- laat de versnellingsbak en tussenbak aan elkaar zitten
- laat de dwarsbalk aan de tussenbak vastzitten en maak 'm los van het chassis
- als je de krik onder de dwarsbalk zet, zijn ze redelijk in evenwicht
- ga niet aan de tussenbak tillen; die is loeizwaar en niet alleen te tillen
- de versnellingsbak kun je net alleen tillen
- KOOP EEN GOED HANDBOEK EN LEES HET VOORDAT JE BEGINT
Gerhart
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

bedankt
dat weer wat tips waar ik wat aan heb

mvg ed
76 w200 340
76 w200 360
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Dodgers ik heb een probleem.

Er is 1 bout, waarmee de koppelomvormer aan de flexplaat vastzit, losgelopen. (ondanks loctite)
Deze bout is met de starterkrans mee gelopen en heeft een gedeelte van de startmotor aan gort geholpen. De deeltjes die afgebroken zijn, inclusief de bout liggen nu achter de koppelomvormer, waar je lastig bijkomt. Inmiddels heb ik alles achter de koppelomvormer eruit weten te vissen. Echter ben ik er nu achter dat het losgelopen boutje het balanceergewicht van de koppelomvormer heeft afgeslagen. Dus als ik hem nu start, bij een bepaalt toerental trilt alles zowat.

Hoe krijg ik nu makkelijk en snel de koppelomvormer ertussenuit? Want ik moet dit gewicht er weer op lassen.
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Door de automaat er even onderuit te halen..
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

hoi
ik heb toen een motorfiets krik gebruikt
motor ondersteunt , en daarna de automaat los gemaakt en iets achteruit gereden
als je hem op de bak steun oppakt is hij in evenwicht ongeveer
daarna heb ik de boel voorzichtig laten zakken en kan je overal bij


mvg ed
76 w200 340
76 w200 360
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

hoe krijg je eigenlijk inhemelsnaam de bouten bovenaan het motorblok los? Daar kom je toch bijna niet bij of wel....
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

Als je aan de binnenkant de tunnel los haalt,kun je er bij.
Ik heb toen van boven met takel gedaan.
Kijk maar ff bij het topic 'automaat dood?' in de rubriek aandrijflijn.
Patrick
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

hoi bommel
dat kan idd via die tunnel , maar bij had m,n vorige eigenaar die fijn vast gelast :angry:

ik heb de dodge eerst een body lift gegeven
en kon er zo met een paar verlengstukken op de ratel bij ,

heb jij ook een body lift??


mvg ed
76 w200 340
76 w200 360
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Bericht door Nawt »

Ben er zelf mee bezig om de automaat te demonteren aangezien er een andere starterkrans/koppelomvormer nodig is.

Tip: als je de koelleidingen (ATF) losdraait van de automaat houdt dan ook even het tussen- / koppelstukje vast. zo voorkom je dat je de leiding zelf torst.

Is bijna klaar om eronderuit te komen. Paar vraagjes:
- Qua merken is alleen de flexplate t.o.v. de starterkrans?
Dus dat komt zich niet zo heel precies.

- de vulbuis van de ATF zit los maar is er nog niet af, die kun je er vanaf trekken (omhoog) neem ik aan?
Heeft wat weerstand.

- Manual: pagina 129 punt 19: "attach a small c-clamp to the edge of the bellhousing..." wat voor maatje moet ik dan aan denken? of zou een slangklem ook kunnen?


bvd. groet,

Nawt.
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

hoi
die vulbuis kan er uit , zit een o ring in

als je de dezelfde flexplate terug zet is het makkelijk deze te merken
zit net iets verschil in de gaten namelijk

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

@Nawt

Ik weet niet precies wat er nog meer bij staat, maar ik denk dat die C Clip gebruikt word om de koppelomvormer vast in de bak te laten zitten. kan ook met een metalen striipje met een gat erin, even bijbuigen zodst hij goed tegen de koppelomvormer duwd, en dan vastmaken.

natuurlijk alleen nodig als je de koppelomvormer laat zitten (Als het niet per se nodig is, ALTIJD laten zitten en vastzetten met een plaatje)
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Bericht door Nawt »

Hoi Ed, en Theft_eXP,

Dank voor jullie reaktie.

Meer nieuws / tips vragen volgen gaande het demontage process. Als het meezit komt de automaat vanavond nog los.

gr. Nawt.
Plaats reactie