Pagina 1 van 1
Geplaatst: 21 mei 2010 00:41
door ikke
Hoi
Weet iemand wat powertrax is.Ik heh gegoogeld en het heeft iets met het diff te maken en de sper.Maar hoe en wat precies??
En hoe kun je dit herkennen op de dodge?
Patrick
Geplaatst: 21 mei 2010 12:57
door Gerhart
Kijk eens op http://www.powertrax.com/powertrax/lockright.html
Staat vrij simpel beschreven hoe en wat.
Deze zitten niet standaard in Dodges. Kan natuurlijk wel later ingebouwd zijn.
Geplaatst: 21 mei 2010 21:45
door ikke
Dat lijkt me een goed systeem,maar het lijkt me hetzelfde dan wanneer je hem in de loc zet.
Maar dan automatisch.
Patrick
Geplaatst: 21 mei 2010 22:48
door Laurens
Dat lijkt me een goed systeem,maar het lijkt me hetzelfde dan wanneer je hem in de loc zet.
Niet helemaal, wanneer je de auto in lock zet sper je de vooras met de achteras, je motor levert dan 50% voor en 50% kracht, ipv de 80% achter en 20% voor wanneer deze niet gespert is.
bij de true track sper je de as, m.a.w. links en rechts van de as krijgen beide 50%, ook wanneer een band traktie verliest, zonder sper levert het differentieel 100% kracht naar de band met de minste weerstand, en dan sta je stil (1 band draaid zonder tractie, en 1 met tractie staat stil)
deze lockers maken je 4x4 een echte 4x4 (alle banden krijgen 25% kracht met of zonder traktie, wanneer je deze sperren in beide assen hebt zitten, en de auto in lock staat, duur geintje maar dan is je wagen ook echt niet meer tegen te houden in het terrein!
Geplaatst: 22 mei 2010 15:28
door 76 w200
staat nog op m'n verlanglijst haha
Geplaatst: 22 mei 2010 20:38
door Gerhart
Laurens schreef:Niet helemaal, wanneer je de auto in lock zet sper je de vooras met de achteras, je motor levert dan 50% voor en 50% kracht, ipv de 80% achter en 20% voor wanneer deze niet gespert is.
???????????????????
Onze bakken zijn nog vrij primitief en hebben gewoon altijd een 50/50 krachtverdeling; zowel in ongesperde- als gesperde toestand.
Voor de rest perfect uitgelegd, Laurens!
Geplaatst: 23 mei 2010 11:09
door Laurens
Onze bakken zijn nog vrij primitief en hebben gewoon altijd een 50/50 krachtverdeling; zowel in ongesperde- als gesperde toestand.
kijk weer wat geleerd, ik weet niet meer waar ik de 80/20 verhouding gehoord had, maargoed
als ik het dus goed begrijp kan je in ongelockte toestand met 1 band staan spinnen en 3 stil, en in gelockte toestand met 2 banden spinnen en 2 stil, en met lockers alle banden spinnen ;)
Geplaatst: 23 mei 2010 12:04
door 76 w200
he laurens
volgens mij spinnen er altijd 2
1 voor 1 achter
gr ed
Geplaatst: 23 mei 2010 21:06
door Gerhart
Laurens schreef:als ik het dus goed begrijp kan je in ongelockte toestand met 1 band staan spinnen en 3 stil, en in gelockte toestand met 2 banden spinnen en 2 stil, en met lockers alle banden spinnen ;)
Heb je helemaal goed begrepen.
Geplaatst: 28 mei 2010 00:03
door ikke
kun je het dan vergelijken met traction control?
Patrick
Geplaatst: 28 mei 2010 10:47
door aequitas
@ikke Traction control is een electrisch systeem dat vermogen van de wielen wegneemt als die grip verliezen (slippen). Dit doet het door de motor te begrenzen of door de individueel wielen bij te remmen.
Kort gezegd is traction control bedoelt om de tekortkomingen van de bestuurder te compenseren.
Locking systemen zoals hier besproken zijn bedoeld om het technisch vermogen van het voertuig te vergroten.
Dit neemt niet weg dat een ervaren bestuurder zonder locking beter een terein zou kunnen begaan dan een onervaren bestuurder met. Maar dit geldt net zo hard, of niet harder, voor systemen zoals traction control.