Pagina 1 van 2

Geplaatst: 02 dec 2008 06:59
door skiere
waar kan ik het oliepijl meten van de tussenbak?
welke olie moet er in de tussenbak?
hoe veel olie moet er in de tussenbak staan en kan je dat zien aan een pijlstokje of zo??
veel vragen ik weet het :D

Geplaatst: 02 dec 2008 07:36
door country4all
Oliepeil tussenbak
Het oliepeil van de tussenbak kun je controleren door de vulplug aan de achterkant van de tussenbak (zie foto)eruit te schroeven. Hierna kun je met een vinger voelen of het peil net aan de onderkant van het gat staat. Deze plug is namelijk zowel vulplug als niveauplug. Let er wel op dat de auto vlak staat. Bijvullen met motorolie 10W30. In deze bak wordt motorolie gebruikt, omdat er een zogenaamde “morseketting” gebruikt wordt. Deze kan alleen goed gesmeerd worden met relatief dunne motorolie.


Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Geplaatst: 02 dec 2008 08:31
door skiere
dank u!
de dodge staat nu in zijn nieuwe garage,op een betonnen vloer.vroeger stond hij onder de carport in de losse aarde.door dat hij op beton staat zie ik na een week dat er een olie plas ligt onder de tussen bak.
na een inspektie onder de dodge zie ik dat de kruiskoppeling van de achteras nat staat(olie),en de onderkant van de cabine.
mijn eerste diagnose was dat de tussenbak ergens zijn olie uitspuwt (bovenaan,denk ik).
iemand dezelfde ervaring als deze?

Geplaatst: 02 dec 2008 09:19
door country4all
Is het geen overtollig vet? ???

Geplaatst: 02 dec 2008 10:45
door JAN/DODGE
Eerst even kijken naar het oliepeil van de tr.case,is hij goed op peil,dan kan
het vet zijn,is het olie dan is de voorste keerring lek.
Ik gebruik in de tr.case SAE 80W

Geplaatst: 02 dec 2008 12:17
door Gerhart
Da's niet goed. Je moet echt motorolie gebruiken; lees ook bovenstaande stukje nog eens.

Geplaatst: 02 dec 2008 14:41
door JAN/DODGE
Da,s niet goed is waarschijnlijk jouw mening ,want ook SAE80w kan gebruikt worden(lees DODGE service manual)
Ik gebruik het sinds jaren en heb nergens last van(15j).
De tr. case heeft net als de rest bijna 8 ton gelopen.

Geplaatst: 02 dec 2008 15:31
door Arie
Hoi,

In mijn officiële werkplaats handboek staat ook dat er SAE 80 in moet.
Echter de onderste zin vermeld nog apart dat voor de W1, 2, 300 SAE 10W-30 gebruikt moet worden met het word "only" nog onderstreept ook! ???

Dus daar hou ik me maar aan

Groet Arie

Geplaatst: 02 dec 2008 20:20
door Gerhart
JAN/DODGE schreef:Da,s niet goed is waarschijnlijk jouw mening ,want ook SAE80w kan gebruikt worden(lees DODGE service manual)
Ik gebruik het sinds jaren en heb nergens last van(15j).
De tr. case heeft net als de rest bijna 8 ton gelopen.
Nee, da's geen mening. Voor de NP 203 tussenbak mag alleen motorolie gebruikt worden, zoals je in alle manuals kunt lezen.
Reden, zoals al vaker is genoemd, is dat deze bak een ketting voor de aandrijving gebruikt. De meeste andere tussenbakken gebruiken alleen tandwielen en kunnen dus met 80W90 o.i.d. gesmeerd worden. De ketting van de NP 203 wordt onvoldoende gesmeerd door de dikke 80W90 en zal dus sneller slijten.
Daarom is hiervoor een motorolie vereist, omdat deze olie dunner is dan de 80W90 en de ketting dus wel goed smeert.

Dit is niet alleen maar de mening van Dodge of New Process, maar ook van de algemene werktuigbouwkunde.

Geplaatst: 02 dec 2008 22:30
door lucadee
volgens mij kun je er10w/40,15/w40,80w90, sla,frituur,olijf of baby olie of zelfs een hele baby in kiepen.
maakt geen een hol uit.
beter de verkeerde, dan helemaal geen olie.

er was hier iemand in `t dorp met al zeker 9 jaar een zand/water/olie mengsel in het voorste differentieel !!
9 jaar perfect gelopen !!! totdat de zaak eens ververst werd,toen liep de as kapot.
de ami`s hebben bij de bouw van de pick-up`s niet zo heel nauw op de toleranties gelet dus met slijtage zal `t wel meevallen en dan nog..wat kost een 2e hands bakje nog?
als het bakje van mij ook `t 8ton doet ben ik meer dan tevreden

the groeten

luc




Edited By lucadee on 1228253628

Geplaatst: 03 dec 2008 16:46
door skiere
vooral eerst dank u allemaal voor de reactie's! :;):
ik heb het oliepijl geschekt en die staat laag.er zit nog olie in (heb ik gepijlt met een cola rietje)maar laag.
morgen olie kopen,dus de 10w30,als ik die niet vind doe ik er gewoon 15w40 in.volgens mij kan die ook werken.
vervolgens de tussen bak proper maken,olie erin en een paar weken met rijden.
tussendoor oliepijl in het motje houden,en kijken waar het lek zit.
ook moet ik iets recht zetten!ik heb gezegt dat de kruiskoppeling van de achteras nat staat.fout !het is de vooras. :cool:
volgens mij zijn er een paar dichtingen lek.

Geplaatst: 05 dec 2008 20:25
door Henk_W200
Ik heb vorige week na lang zoeken minerale 10W30 gevonden.

Je kunt dit in een 5 liter kopen, kostte mij 30 euro
Je hebt 4 liter en nog wat nodig

Zie hier de specificaties http://www.mpmoil.nl/pdf/nl/producten/pb-35000.pdf

Geplaatst: 05 dec 2008 20:29
door 76 w200
ik heb dit na een zoektocht ook gevonden bij een plaatselijke trekker boer, die diverse landbouw voertuigen verkoopt en onderhoudt

mvg ed

Geplaatst: 06 dec 2008 08:45
door skiere
hoeveel liter gaat er in zo'n tussenbak?
ik heb een litertje moeten bijvullen.
en wat is het verschil eigelijk tussen 10w30 en 10w40?
wat willen die cijfers eigelijk zeggen allemaal?

Geplaatst: 02 feb 2009 18:49
door skiere
ik heb een manual geleend van iemand,en ik heb ontdekt dat onze tussen bakken van de w200 er's:np203 type's zijn.
en die type's moeten weldegelijk 10w30 motorolie hebben!
andere modellen zoals de np205 die hebben 90 GL-5 gear lubricant nodig.
je hebt dan nog jongere modellen zoals de np208 en de np241 en die hebben transmissie automatic olie nodig.

dus voor de w200 er's 1976 en 1977 olie in de tussen bakken 10w30 motor olie.