Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

tussenbak

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
oosterhout
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 okt 2008 19:50
Locatie: wijhe

Bericht door oosterhout »

hallo ik vraag mij al een hele tijd af waar alle standen van de tussenbak voor zijn, zoals wat voor stand moet ik hem zetten op een nat terrein of welke stand is het beste op de weg. wie kan mij dat vertellen groeten pim
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Voor zover ik weet dienen ze voor,

hoog lock - (geen idee, zou ik graag weten)
hoog - voor op de weg, normale snelheden
neutraal - ontkoppeling van de tussenbak, bij een lier zou dit betekenen dat je de lier kan uitrollen zonder weerstand.
laag - voor terrein rijden, lage snelheid,
laag lock - voor terrein rijden wanneer je vast zit, of extra kracht nodig hebt op de voorbanden,

dit had ik begrepen, al verwacht ik dat niet alles klopt, maar ben zelf ook benieuwd, dus mensen wie kan dit bevestigen of verwerpen
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

Hoog lock voor gladde wegen, met sneeuw rijden of ijzel.

Neutraal, is alles ontkoppeld, om gesleept te worden, aan de assen of wielen te zooien.

Lage Lock, om er voor te zorgen dat je voorwielen iets sneller draaien dan je achterwielen
met lock is je diferentieel tussen je voor en achterwielen, en draaien de voorwielen iets sneller dan de achterwielen. Dan gaat alles echt kraken als je een bocht probeerd te maken op harde grond.

Dankzij de lock heb ik me een aantal keren weer los kunnen krijgen op vage bodems
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Je moet de standen volgorde op de pook even los laten, en uitgaan van de werking.

Op de auto zitten drie differentiëlen één in je vooras één in je achteras en één in je tussenbak.
Normaal rij je in “hoog“ en er is eigenlijks één momenten dat je naar "laag" gaat dat is op het moment dat je meer kracht nodig hebt als snelheid(ruig terrein, heuvels, boot uit water, noem maar op) want je halveert de snelheid en verdubbeld de kracht min of meer.

Met die extra kracht ben je gewoon meer mans, maar toch kan het fout gaan en wel in de volgende situatie bij zowel hoog als laag.

Buiten het voordeel wat de differentiëlen je biedt omdat twee wielen op één as verschillende rotatie snelheden kunnen hebben, en omdat er bij ons ook één in de tussen bak zit dat rotatie verschil ook mogelijk maakt tussen de twee assen (dus geen gebonk en genars en dus schade in de bochten) zit er ook een nadeel aan, de meeste kracht gaat naar het wiel met de minste weerstand!
Met andere woorden, één wiel slipt en je staat stil ondanks je vierwiel aandrijving.
Om dat op te lossen kun je de tussen bak in loc zetten nu gaat er even veel kracht naar zowel de vooras als de achteras als er nu één wiel slipt kom je toch met de andere as verder.
Als onverhoopt op de andere as ook een wiel gaat slippen sta je weer stil en houdt het op.
Of je moet de assen ook kunnen locken maar dat zit er niet standaard op bij alle jaren.
Als je de tussenbak in loc zet is er dus geen rotatie verschil mogelijk tussen je vooras en je achteras daar die er praktisch altijd is moet de ondergrond dit oplossen.(sneeuw, modder, loszand, ijzel)

De stand neutraal is buit het slepen om ook bedoeld om een PTO (aftakas, net als bij een treker) aan te drijven hetgeen optioneel mogelijk is op je tussen bak, daar drijf je dan weer een lier of een pomp mee aan.

Het verhaal is niet compleet, maar ik hoop wel duidelijk?


Groet Arie
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

JA! weer wat bij geleerd. :;):
Sander-1987
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:28
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Sander-1987 »

Hmm.. ik vraag me wel iets af.
Een stukje verder waar ik woon liggen een paar heuveltjes (los zand..) en met de tussenbak in Hi en de automaat in 'D' kom ik er makkelijk op.

Nou heb ik ook eens geprobeert om dat zelfde heuveltje te nemen met de tussenbak in Low en de automaat in 'D' en ik kwam het heuveltje maar halverwege op, voordat ik vast zat.

Mij leek het toen dat als je de tussenbak in Low zet je extra krachtig was (maar wel langzaam) en dan zo dat heuveltje op tufte met minimaal aan gas geven, maar dat veel me nog vies tegen.
Daarna gewoon in high en 'D' gezet en dat heuveltje was niks.

Het blijft mooi 4x4 rijden, maar er zit (soms) wel een raadsel achter :p
Dodge Viper Forum: Smart klem in luchtinlaat. Hoe krijg ik 'm weer eruit?
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

het heuveltje raadsel is gemakkelijk op te lossen,
in high rijdt je sneller dan in low,

een gouden regel van terreinrijden is, rijd zo langzaam mogelijk, maar zo snel het nodig is,
soms is het van belang om een grotere snelheid te gebruiken om over opstakels te komen, zand is hier een goed voorbeeld.

let wel dat als je lang/voortdurend in de high in terrein rijd, je automaat in no-time aan de kook is, je transmissie olie
wordt simpelweg veelste warm
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je in terrein rijdt, is het altijd het beste om zelf te schakelen; dus niet in "D" zetten, maar gewoon net als een handgeschakelde auto starten in "1".
Dit ook om teveel warmte te voorkomen.

Dit geldt trouwens ook als je met een zware lading of met een zware kar rijdt.
Gerhart
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Inderdaad, en als je nu in Low Lock halverwege dat heuveltje ook je bandenspanning gehalveerd had, was je er zeker weten ook bovenop gekomen, met een koele transmissie nog wel.

samen met wat Gerhart voorstelt en een beetje spelen met de bandendruk, kom je (haast) overal!

succes!

Bart
groet, Bart
Plaats reactie