Pagina 1 van 1

Geplaatst: 06 nov 2009 23:47
door frenkie
na het monteren van een nieuw manifold, een 4 barrel, headers, nokkenas en nieuwe distributie schakeld de dodge laat op.
van 1 naar 2 bij 25 km, van 2 naar 3 bij 60 km.
terug van 3 naar 2 doet ie rond de 50 km per uur
lijkt mij prima bij flink optrekken vanuit stilstand maar bij rustig wegrijden is het exact de zelfde verhouding.
lijkt mij toch wel lekker als hij wat eerder zou doorschakelen bij lage toeren.

is dit af te stellen?

Geplaatst: 07 nov 2009 00:43
door lucadee
aansluiting(op de carb.) van het stangetje vanaf de automaat zit bij een 4 barrel meer richting voorkant blok als een originele 2 barrel.
om `m weer als vanouds te laten schakelen moet je die afstand corrigeren.
stangetje verstellen/verlengen


greetzz

Luc




Edited By lucadee on 1257551057

Geplaatst: 07 nov 2009 23:34
door frenkie
hey luc, bedankt voor de tip maar als ik het stangetje verleng (uitdraai) schakeld ie alleen maar nog later :(
korter maakt ook al weinig uit.

Geplaatst: 08 nov 2009 22:00
door Kurt
Zit de veer goed gemonteerd die de stang terug naar voren trekt als je gas loslaat?

Geplaatst: 08 nov 2009 22:10
door frenkie
ik zal morgen even een fototje plaatsen hoe het zit.

Geplaatst: 09 nov 2009 19:52
door frenkie
zit nu dus zo
Afbeelding

Geplaatst: 09 nov 2009 20:00
door Dennis the Menace
Heeeeeeeeeeeeeee Frenkie...

iig netjes gedaan allemaal hoor......

die stang is toch alleen maar voor de kickdown dus ik denk niet dat je daar moet gaan zoeken hoor....

mijn gedachte is en ik kan het verkeerd hebben dat na je aanpassingen je motor ook eerder en meer toeren maakt en volgens mij schakelt je bak op het aantal toeren wat hij krijgt...verbeter me gerust als ik dit verkeerd heb....

Groetjes Dennis

by the way met de kerst weer mee tunnelen en lichtjes route Den Ilp haha




Edited By Dennis the Menace on 1257793421

Geplaatst: 09 nov 2009 20:40
door frenkie
heeyyy Dennis,

dat was eerlijk gezegd ook mijn gedachte, maar het zou toch lekker zijn als ie ook zou overschakelen bij weinig toeren. dat doen me andere gebakjes ook vandaar.
en die lichtjes voorig jaar ging helemaal nergens over dus geweldig genoten :p
dus ja natuurlijk doen we weer mee!

greetz aan Carmen

Geplaatst: 09 nov 2009 21:16
door Kurt
Die stang word wel kickdownstang genoemd, maar hij is niet alleen voor de kickdown. De stang regelt namelijk ook de oliedruk in de bak, en beinvloed daardoor ook mede het overschakelmoment. Samen met de centrifugaalgewichten op de uitgaande as van de bak.
Dus de stand van het gaspedaal (= stand kickdownstang =oliedruk) én de snelheid waarmee je rijdt bepalen samen het schakelmoment. Ga je 1 van de 2 veranderen, dan verleg je ook het schakelmoment.

Nu is het zo dat hoe verder de kickdownstang naar achteren staat, des te later hij schakelt. Is ook wel logisch, geef je weinig gas dan schakelt die eerder over, geef je meer gas dan trekt ie langer door in zijn versnelling.

Bij jou staat de stang in de stationairstand al helemaal naar achteren. Op de foto gezien naar rechts dus. Als je kijkt naar het sleufgat in de stang, dan zou de uiterst rechtse kant van het sleufgat eigenlijk tegen de pen van de gashevel moeten zitten. En dat zit hij bij jou niet.
Ik denk dat als jij gas geeft dat de stang niet eens mee beweegt, maar dat de pen gewoon heen en weer gaat in het sleufgat. Kijk eens of je de stang met de hand naar voren (richting radiateur) kan trekken?
Normaal zit er een veer aan die hem in die stand houd.

Geplaatst: 09 nov 2009 21:58
door frenkie
dus zo zou het beter moeten gaan??

Afbeelding

Geplaatst: 09 nov 2009 22:14
door frenkie
ahh tegelijk aan het posten geweest :D
ik mis dus inderdaad een veertje (en een beugeltje om het veertje aan te maken :laugh: )

thanx voor de info

Geplaatst: 11 nov 2009 14:18
door Kurt
Ja, zoiets moet het zitten. Eigenlijk nog iets meer naar voren, zodat de speling uit het sleufgat is.
Maar zoals Luc al schreef, bij een 4bbl zit de gashevel verder naar voren dan bij een 2bbl. Dus als je het niet redt met helemaal uitdraaien, dan zul je de stang iets moeten verlengen. Ik heb het al een paar keer gedaan dat ik er gewoon een stukje massief rond heb tussen gelast. Verder is het afstellen van de stang gewoon een kwestie van proberen. De stang steeds een slag uitdraaien (als ie later moet schakelen) of indraaien (als ie eerder moet schakelen) en dan proefrijden, net zolang tot het naar je zin is.

Die veer zit trouwens niet altijd naar voren aan een beugeltje. Meestal zit er een lange veer aan de pen van de gashevel, en dan naar achteren. De andere kant van de veer zit dan in het gaatje gestoken, waar normaal de splitpen zit. Aan het einde van de kickdownstang, het haaks omgebogen stukje.
Een beetje lastig te omschrijven, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Een plaatje: (klik op het plaatje voor een vergroting)

Afbeelding

Geplaatst: 21 nov 2009 11:32
door frenkie
schakelen gaat nu een stuk beter na het monteren van een veertje naar achter waar de splitpen zat maar....
als ik het sleufgat helemaal naar voren zet dus zonder speling kan ik niet meer helemaal vol gas rijden.
de gas kabel kan dus nog wel verder naar achter maar word belemerd door de maximale slag van de kickdown ???