Ik heb net ook even gekeken bij die van mij,
begon namelijk toch wel wat nieuwsgierig te worden.
bij mij zit het op de niet ok manier, (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
kan ik mijn tussenas zo plaatsen dat ik hem op de ok manier heb zitten, (zonder problemen)
of komt hier meer bij kijken
Gewoon uit elkaar schuiven en weer op de juiste manier in elkaar schuiven.
Bij de voorste tussenas is het niet zo kritisch, want daar zit al een homokineet tussen.
Bovenstaande tekeningen gelden alleen bij enkelvoudige kruiskoppelingen.
Die homokineet maakt volgens mij een tikkend geluid,
ik zal hem eens recht zetten en kijken of dit het tikkende probleem ook gelijk oplost,
achter zat het trouwens wel goed.
Ook ik was behoorlijk nieuwschierig....net eventjes met een zaklantaarn onder de auto gelegen...en ja hoor! altijd prijsssss.
aandrijf as voor en achter zijn de gaffels 90 graden t.o.v. elkaar verdraaid. nooit wat gemerkt met rijden moet ik zeggen.
( voor en achter: heft de onbalans weer op hihihi)
geldt dat verhaal voor beide aandrijfassen?
als ik bovenstaand antwoord goed begrijp kan ik ze gewoon uitelkaar trekken en "in lijn" weer in elkaar duwen...?
p.s. in de link: https://www.wee200.nl/w200_tips/kru ... uisjes.htm op de vijfde foto (v.o.) zie ik dat beide gaffels niet perfect zijn uitgelijnd....klopt dat ? (even kijken of ik het snap voordat ik de boel bij mij verander )
Ik had onlangs ook 1 rot kruis in de voorste aandrijfas, en wel in de dubbele koppeling.
Die kruisjes zitten er dus met een kunststofring ingeperst/gegoten en jekrijgt ze er alleen maar uit met behulp van een pers.
Nu had ik nog een andere as liggen, dus ik dacht,dan zet ik die er zolang maar op.
Wat denk je?
Rammelen en ratelen dat je denkt dat je hele bak eronderuit valt.
Alle kruisjes waren juist uitgelijnd, dus ik snapte er niks van!
:p
Wat was nu het probleem?
In de dubbele koppeling zit een centreerkogel en die kogel zit weer in een kom met een veer erin.
Deze kom was op 2 plaatsen gescheurd en de veer was al naast de kogel ingesleten.
???
Toen dus alsnog met veel gehamer het oude rotte kruijsje van de originele as vervangen voor een nieuwe (die dingen passen ook maar krap an, je moet ervoor zorgen dat de lagerbussen goed zijn aangeperst, anders krijg je de borgringen er niet goed op.
De dubbele koppeling voelt nu weer als nieuw.
:D
Eindconclusie:
Als je gebonk vanonder hoort, hoeft het dus niet persé aan een verkeerd gemonteerd (verdraaide) kruiskoppeling te liggen, het kan dus ook zijn dat de centreerkogel in je dubbele koppeling niet goed meer in zijn kom zit.
Ik heb ook dat de centreerkogel, althans de schaal daarvan naar de klote is.
Bij de centreerkogel zit echter een metalen schaaltje, dit was bij mij ook losgescheurd.
Heb je dit ook nodig als je de kogel vervangt? Want bij het revisie setje zat dit er niet bij namelijk.
Heb de onderdelen wel al liggen maar nog niet ge-assembleerd.