Ik heb de keering lek van de achteras naar de tussenas,
welke keering kan er in?
en hoe moet het lager weer vast gedraaid worden?
gewoon vast?
op moment?
tot er geen speling meer is?
met pignon wiel
zonder pignon wiel?
ik heb al van alles gehoord, maar heb nog geen keering dus de boel ook nog niet los gemaakt
wie kan me helpen met wat informatie???
bedankt alvast
Bassie
Keering tussen as achteras - welke keering
Zal het even stap voor stap uileggen:
- tussenas losmaken aan achteras
- centrale moer losdraaien (zit behoorlijk vast; met slagsleutel of "yoke" tegenhouden)
- afdichting eruit peuteren
- evt. schoonmaken
- nieuwe afdichting monteren
- NIEUWE AFDICHTING INSMEREN MET OLIE
- "yoke" weer monteren
- moer loeivast zetten
- tussenas weer monteren
Voor onderdelen zie lijst "vervangingsdelen" in de FAQ-sectie van dit forum.
- tussenas losmaken aan achteras
- centrale moer losdraaien (zit behoorlijk vast; met slagsleutel of "yoke" tegenhouden)
- afdichting eruit peuteren
- evt. schoonmaken
- nieuwe afdichting monteren
- NIEUWE AFDICHTING INSMEREN MET OLIE
- "yoke" weer monteren
- moer loeivast zetten
- tussenas weer monteren
Voor onderdelen zie lijst "vervangingsdelen" in de FAQ-sectie van dit forum.
Gerhart
Zoals in m'n berichtje staat: "Voor onderdelen zie lijst "vervangingsdelen" in de FAQ-sectie van dit forum".Bassie schreef:bedankt dus de moer moet gewoen moervast dat wilde ik even weten
oh en welke keering er inmoet?
maar alvast bedankt
In dit lijstje zie je bij "pignonseal achteras" het juiste onderdeelnummer en merknaam staan.
Vandaar een lijstje met "vervangingsdelen".
Gerhart
Bassie, Gerhart,
Ik ben bang dat dit een beetje als mosterd na de maaltijd komt, maar, als je de yoke eraf hebt: eventjes heel goed kijken naar waar de lip van het seal precies op de yoke heeft gelopen. Als je daar een door het seal ingesleten groefje op de yoke ziet, zou ik de yoke even in een bankschroef zetten, en met schuurlinnen helemaal glimmend en glad poetsen, en hem weer monteren met een (hardstalen!) vulringetje achter de yoke, waardoor die seal op een andere plek op de yoke gaat 'lopen' en daar dus geen 'last' meer heeft van die slijtgroef. Die ene millimeter dat de yoke naar voren komt nemen de splines in de cardanas makkelijk op.
En, wat Gerhart zei: loeivast zetten, die moer. (ik dacht 200 Nm, maar kan net zo goed 300 zijn. veel iig) en omdat je waarschijnlijk de zelfborgende moer gaat 'hergebruiken' zou ik even een paar drupjes nutlock (Loctite 242) in de schroefdraad laten lopen, als je 'm definitief gaat vastzetten.
Ik ben bang dat dit een beetje als mosterd na de maaltijd komt, maar, als je de yoke eraf hebt: eventjes heel goed kijken naar waar de lip van het seal precies op de yoke heeft gelopen. Als je daar een door het seal ingesleten groefje op de yoke ziet, zou ik de yoke even in een bankschroef zetten, en met schuurlinnen helemaal glimmend en glad poetsen, en hem weer monteren met een (hardstalen!) vulringetje achter de yoke, waardoor die seal op een andere plek op de yoke gaat 'lopen' en daar dus geen 'last' meer heeft van die slijtgroef. Die ene millimeter dat de yoke naar voren komt nemen de splines in de cardanas makkelijk op.
En, wat Gerhart zei: loeivast zetten, die moer. (ik dacht 200 Nm, maar kan net zo goed 300 zijn. veel iig) en omdat je waarschijnlijk de zelfborgende moer gaat 'hergebruiken' zou ik even een paar drupjes nutlock (Loctite 242) in de schroefdraad laten lopen, als je 'm definitief gaat vastzetten.