Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Shift-kit - Ja of nee

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
109-1091557690

Bericht door 109-1091557690 »

Hallo techneuten,
Ik zou er graag achter komen of mijn dodge al voorzien is van een Shift-kit. :laugh:

Hoe kan ik daar achter komen :(

En als het er niet op zit ben ik van plan de gehele set er op te monteren zoals Frans Veldman heeft gedaan incl. koeler filters aftap en dergelijke.
Iemand meer daar ook interesse in????Kunnen we mischien gezamelijk inkopen. ???

Tot horens,
Martijn :bier:
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

wat zijn de voordelen/nadelen, kost dat geheel, en wat is het precies, als ik vragen mag???


:withstupid:
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Na een shiftkit-installatie worden (bijvoorbeeld) schakelpunten verlegd waardoor er later opgeschakeld wordt en gebeurd het schakelen op zich voelbaar krachtiger zonder de soepele overgangen. Dat verlengd de levensduur van de automaat, komt de algehele prestaties ten goede en zou het brandstofverbruik moeten verlagen, maar belast de rest van de aandrijflijn meer doordat het schakelen wat schokkeriger gebeurd. Bijna alle shiftkits geven je een keuze tussen 'meer trekkracht' of 'snellere acceleratie'. Dat laatste is meer voor personenauto's en geeft de meeste toename in 'schokkerigheid'.
De shiftkit behelst andere filters, veren en kleppen/ventielen. Ook moet de valvebody eronderuit om kanalen open te boren en worden servo's gemodificeerd.
Of je aan je automaat kan zien of er een shiftkit op zit is wat moeilijk als je geen standaard automaat er naast hebt om te vergelijken, of op zich minst plaatjes van een ongemodificeerde dan wel gemodificeerde valvebody. Verder zal de automaat dus open moeten, en de valvebody er uit om werkelijk te kunnen zien of er al een shiftkit op zit.
Je komt waarschijnlijk al een eindje op weg met de installatie-instructies van de shiftkit die in mijn werkplaats op de plank ligt te wachten, te downloaden via:
http://tciauto.com/instructions/220000_inst.htm

Groenten,
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
104-1126965195

Bericht door 104-1126965195 »

Hallo 318Rob,

Dat zijn duidelijke foto's, er is mij verteld bij gewoon gebruik van de dodge w200 de shift-kit er niet in te stoppen, okee wellicht later.

Heb jij toevallig wat meer foto's om de auto-bak af te stellen, iets scherper dan de al aanwezige foto's op deze site. Ik heb al nieuwe filter, olie en pakking liggen nl.

groet haan101
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Geachte Haan101,

waarom geen shiftkit in een W200? De kits zijn toepasbaar voor personenauto tot flinke camper door een keuze te maken uit de onderdelen die in de kit zitten. Dat staat ook duidelijk in de handleiding.
Foto's van bak-afstellingen: nee, daar heb ik geen foto's van.
Maar wat wil je afstellen?
Reverseband, kickdownband, kickdownlinkage? Voor de reverseband moet de bak open, de andere 2 karweitjes zijn 5 minuten per stuk. Al die dingen staan beschreven in de "Haynes" en zijn hier op het forum ook al beschreven. Zeer duidelijk uitgelegd ook; volgens mij zijn die posts allemaal van Gerhart. Moet terug te vinden zijn.

Groent'n
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
104-1126965195

Bericht door 104-1126965195 »

die heb ik gezien, het is echter wel zo dat ik 2 linker handen heb, vandaar dat ik mijn huiswerk eerst goed wil doen.

in de bak denk ik wel aan te kunnen maar er zit nog een afstelling buiten de bak(kickdown) maar ik kan die foto en locatie niet plaatsen vandaar.

groetjes




Edited By haan101 on 1128673461
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Aha,

aan de linkerkant van de automaat, en links is waar het stuur zit..., zit een bout met een vierkante kop (ongeveer 8mm). Dat is de stelschroef/bout voor de kickdownband. Kan niet missen, het is de enigste stelschroef, gemakkelijk te herkennen aan de vierkante kop.

Succes!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
104-1126965195

Bericht door 104-1126965195 »

dan ga ik dat als eerste doen in het weekend en daarna de filter etc etc.

bedankt he
Romano
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 aug 2002 00:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Romano »

Ik ben 16 maanden aan het restaureren geweeest en om af te kicken heb ik een verslag gemaakt op internet. Misschien heb je wat aan de volgende link:

Dodge W200 Powerwagon M880 - Total Rebuild Romano

Er zijn niet veel W200 liefhebbers die de shifkit "daadwerkelijk" hebben ingebouwd en zeker niet de installatie goed hebben beschreven of hebben getracht de problemen tot in detail te verwoorden, maar... het is zeker aan te raden, omdat de schakelingmomenten sneller reageren, de schakelingen minder abrupt overkomen en het schakelen veel soepeler gaat.

Het is iets waar je tegenop ziet, maar zoals je in mijn verslag leest valt het achteraf altijd mee. Ik ben ook geen automonteur, maar ik denk wel dat je "iets" van techniek moet weten, er feeling voor moet hebben of anders doorzettingsvermogen.

Mocht je ondanks mijn verslag nog hulp nodig hebben, aarzel niet om me te emailen want het is niet noodzakelijk om nogmaals het wiel uit te vinden :;):

Succes Romano

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Once a dodge, always a dodge! Afbeelding Dodge M880 W200 Power wagon Website
Edo
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 feb 2001 11:58
Locatie: Hoek van Holland, Nederland
Contacteer:

Bericht door Edo »

Een extern oliefilter is geen aanrader. Ik heb er een liggen, maar die gaat er niet in. Het vermindert de flow. Het is trouwens best leuk werk om je te bak zo nu en dan te spoelen.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Heren,

Ik heb gisteren een email gestuurd naar Moparshop.de deze raadde met echter sterk af om een shift kit te plaatsen.
Hun ervaring was dat hierdoor de automaat vaak naar de klote ging, aldus vanbinnen verbrande of zoiets.

Hoe is jullie ervaring hiermee?
charger 73 se
Berichten: 68
Lid geworden op: 23 nov 2009 18:14
Locatie: egmond

Bericht door charger 73 se »

met een shift kit creeer je juist minder hitte , omdat je minder overlap tijdens schakelmomenten heb.
dodge w200 77 lpg 318 cui
dodge charger 73 lpg 408 cui
chrysler cordoba lpg 360 4bbl
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Heb geen eigen ervaring, maar alle verhalen die ik hierover heb gelezen, zeggen dat een shift kit juist het leven van de bak verlengt.
Ben nog nooit een verhaal tegengekomen die zegt dat het slecht is voor de bak.
Gerhart
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Misschien iemand een idee of ik voor een Transgo of B&M kit moet gaan? En zit hier verschil tussen?
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Je hebt een PM :)
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Plaats reactie